  • 1. Data: 2006-01-23 10:01:45
    Temat: Czy umowa zawarta przez faks jest wazna?
    Od: "Maciek" <m...@w...pl>

    Czy w tej chwili umowy zawierane przez faks sa juz wazne, czy nadal tylko
    takie, ktore przesle sie poczta, na papierze, z odrecznym podpisem?

  • 2. Data: 2006-01-23 10:23:09
    Temat: Re: Czy umowa zawarta przez faks jest wazna?
    Od: "Fil" <f...@b...pl>

    Użytkownik "Maciek" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Czy w tej chwili umowy zawierane przez faks sa juz wazne, czy nadal tylko
    > takie, ktore przesle sie poczta, na papierze, z odrecznym podpisem?

    To zalezy co jest przedmiotem tej umowy. Np. niewazna bedzie umowa sprzedazy
    nieruchomosci (domu, dzialki). Wiekszosc pozostalych umow bedzie wazna jak
    najbardziej, o ile nie zostala zastrzezona dla niej inna forma pod rygorem
    niewaznosci.

    Natomiast inna kwestia jest kwestia dowodowa, kiedy cos pojdzie nie tak przy
    wykonywaniu zobowiazan wynikajacych z umowy. Wowczas najlepszym dowodem jest
    podpisany dokument. Fax wskazuje tylko, ze gdzies najprawdopodobniej
    istnieje umowa sporzadzona i podpisana na papierze.

    Pozdr.,

    F.

    ++++++++++++++++++++
    www.doradcyprawni.com
    www.doradcyprawni.org.pl

  • 3. Data: 2006-01-23 10:24:29
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Maciek wrote:

    > Czy w tej chwili umowy zawierane przez faks sa juz wazne, czy nadal
    > tylko takie, ktore przesle sie poczta, na papierze, z odrecznym
    > podpisem?

    To zależy czy odpowiednie przepisy wymagaja dla danej umowy formy
    szcezgólnej. Jeśli nie to są ważne. Jeśli wymagają formy pisemnej, to
    wysłana przez fax jest nadal nieważna. Zawsze tak było i nie ma żadnych
    zmian.
    Oprócz tego nawet tam gdzie jest ważna, to istnieje kwestia dowodowa w
    wypadku sprawy w sądzie. Fax jest niewątpliwie "słabszym" dowodem niż
    umowa na piśmie z odręcznym podpisem.

  • 4. Data: 2006-01-24 17:28:28
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Maciek wrote:
    > Czy w tej chwili umowy zawierane przez faks sa juz wazne, czy nadal tylko
    > takie, ktore przesle sie poczta, na papierze, z odrecznym podpisem?

    A kiedy nie były ważne?

    Problem z faksem polega tylko na tym, że faksowane dokumenty daje się dość
    dowolnie podrabiać i przerabiać przy użyciu nożyczek i taśmy klejącej.
    Zatem wartość dowodowa faksu jest w razie sporu niewiele większa, niż umowy
    ustnej (nb. też ważnej).

    --
    Paweł Sakowski <p...@s...pl>

  • 5. Data: 2006-01-24 18:01:14
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Paweł Sakowski napisał(a):

> [...]
    > Zatem wartość dowodowa faksu jest w razie sporu niewiele większa, niż umowy

    Ja bym to określił inaczej. Taka umowa jest ważna, a faks może być
    dowodem, jeżeli żadna ze stron jej nie kwestionuje. chyba, że ustawa
    nakazuje zawarcie umowy w formie pisemnej pod rygorem nieważności.

    M.