eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiCzy w DG u Os.Fiz na pieczątce i F-rze musi widnieć nazwisko › Re: Czy w DG u Os.Fiz na pieczątce i F-rze musi widnieć nazwisko
    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy w DG u Os.Fiz na pieczątce i F-rze musi widnieć nazwisko
    Date: Sun, 12 Jan 2003 11:40:30 +0100

    Użytkownik buba napisał:

    > "7) oznaczenie przedsiębiorcy - firmę lub nazwę przedsiębiorcy ze wskazaniem
    > formy prawnej, a w przypadku osoby fizycznej - imię i nazwisko
    > przedsiębiorcy oraz nazwę, pod którą wykonuje działalność gospodarczą."
    >
    > czyliiii....imie i nazwiski oraz nazwa to dwie rozne rzeczy...a moze
    > inaczej, niekoniecznie tozsame

    I tu sie z tobą zgodzę. Imie i nazwisko może byc częścią nazwy ale nie
    musi. Natomiast ma byc uzywane jako oznaczenie przedsiębiorcy.

    Np. w Toruniu osobom fizycznym rejestruje się nazwe firmy bez imienia i
    nazwiska, np. piszesz na wniosku "ABCD" Jan Kowalski, a dostajesz wpis
    do rejestru ABCD. W wierszu poniżej masz imie i nazwisko przedsiebiorcy:
    Jan Kowalski.
    Znajomy kiedyś próbował zmusić nasz urząd do wydania wpisu ABDC Jan
    Kowalski, ale uzyskał własnie taka odpowiedź - imie i nazwisko to nie
    nazwa przedsiębiorstwa. Imienia i nazwiska i tak musi używać po nazwie
    firmy.
    Np. nie można zarejestrować firmy która nazywa się Jan Kowalski, musi
    tam byc cos jeszcze. Znam gościa który właśnie tego przysłowiowego
    Kowalskiego chciał koniecznie zarejestrować. No i w rezultacie musiał
    zarejestrować : "Kowalski BF" (potem sie smiał że BF znaczy "bez Franka"
    bo w firmie żadnego Franka nie ma).
    I na fakturach ma "Kowalski BF" Jan Kowalski.
    Tego Jana Kowalskiego dodaje od czasu gdy US czepił sie że faktura
    zakupu źle wystawiona (konkretnie - na nieistniejący podmiot, bo
    podmiotem gospodarczym jest pan Jan Kowalski a nie firma Kowalski) i
    zakwestionował odliczenia VAT.

    Trochę to logiczne, bo osoba fizyczna prowadząca jednoosobową
    działalność zawsze jest osobą fizyczną, nigdy firmą. Na deklaracji VAT
    jest jednak Jan Kowalski i to on ma prawo do odliczenia VAT.

    Nie bardzio rozumiem tą niechęć do ujawniania swojego nazwiska w obrocie
    gospodarczym. Jak ktoś nie chce sie afiszowac to niech spółke z o.o założy.
    Niestety, za anonimowość sie sporo płaci. To w dzisiejszych czasach
    dobro deficytowe.
    A obrót gospodarczy ma byc jawny - tzn. mam prawo wiedzieć z kim robię
    interesy i kogo mam w razie potrzeby scigać żeby ściągnąć długi.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl