  • Data: 2009-10-19 10:44:36
    Temat: Re: Czy wszystko trzeba wrzucać w KUP?
    Od: "Nixe" <n...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Andrew" <anbereda@poczta.(onet).pl> napisał

    > Pytający trochę miesza pojęcia z jednej strony pisząc o konieczności
    > zwiększenia podstawy opodatkowania CIT, z drugiej pisząc o rachunku zysków
    > i strat.

    A skąd się bierze podstawa opodatkowania jeśli nie z rachunku zysku i strat
    właśnie? :)
    Nie wiem, może się na tym nie znam, ale wydawało mi się zawsze, że właśnie w
    taki sposób wylicza się zysk/stratę, czyli w bardzo dużym uproszczeniu
    bierze pod uwagę wszelkie przychody, odejmuje od nich koszty uzyskania
    przychodu i wychodzi wynik brutto, który jest właśnie podstawą do
    opodatkowania. Nie ujmuje się natomiast w tym rachunku kosztów nie będących
    KUP, bo w przeciwnym razie mijałoby się to z celem.

    > Na te różnice (przejściowe) należy utwożyc rezerwy.

    Na przejściowe owszem, ale na coś, co z zasady nie jest KUP'em też?
    Przykład - koszty reprezentacji nie są od jakiegoś czasu KUP'em, ale jak
    najbardziej mogą być przez firmę ponoszone. Nie są to więc koszty podatkowe,
    pomimo tego, że jakiś wydatek został poniesiony i ubytek środków pieniężnych
    zaksięgowany na odpowiednich kontach. Tego kosztu nie ujmuje się jednak w
    rachunku zysku i strat, więc teoretycznie nieujęcie ich podwyższa wynik
    działalności.
    No chyba, że się mylę i źle rozumuję (nie jestem księgową).

    > moze więc być mowy o zwiększaniu dowolnie podstawy opodatkowania.

    Czyli NIE WOLNO ujmować w KUP takich kosztów, których zabrania ustawa, ale
    NALEŻY BEZWARUNKOWO ujmować wszystkie pozostałe, tak? Nie ma dowolności
    decyzji podmiotu w tym drugim przypadku? Dość ciekawe, powiem szczerze :)

    A co w sytuacji, gdy podmiot zakupi coś i wrzuci fakturę w KUP (no nie wiem,
    np. telewizor ;-), podczas kontroli wyjdzie na to, że to nie może być KUP,
    więc trzeba będzie złożyć korektę CIT i być może dopłacić podatek? Co
    wówczas dzieje się z takim kosztem? Pieniądze już wydane, faktura
    wprowadzona (wycofać jej nie można, bo jak?), więc zmienia się tylko
    informacja w rach. zysk. i strat. Tak to działa?

    Pozdrawiam
    Nixe