  • 1. Data: 2004-08-02 16:56:49
    Temat: DG i choroba a ZUS
    Od: "Zdenek Smetana" <z...@o...pl>

    Witam,

    Mam pytanie, co się dzieje z osobą prowadzącą jednoosobową DG,
    kiedy się sama rozchoruje, powiedzmy na 3 miesiące?

    Załóżmy że osoba ta wcześniej płaci regularnie ubezpieczenie zdrowotne
    i chorobowe od minimalnej dozwolonej podstawy.

    Konkretne pytania:
    - czy w okresie tych 3 miesięcy prowadzący DG musi płacić składki ZUS?
    (*51, *52, *53 - wszystkie/niektóre?)
    - czy może sam dostaje z ZUS jakieś pieniądze?
    - czy może osiągać w tych miesiącach jakiś dochód (usługi na FV wystawioną
    w okresie trwania choroby)

    Czy ktoś z grupowiczów orientuje się, jak ten system działa? :)

    Pozdrawiam,
    AB

  • 2. Data: 2004-08-03 06:03:22
    Temat: Re: DG i choroba a ZUS
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Zdenek Smetana" <z...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    >
    > Mam pytanie, co się dzieje z osobą prowadzącą jednoosobową DG,
    > kiedy się sama rozchoruje, powiedzmy na 3 miesiące?

    Czyżby określenie 'sama się rozchoruje' sugeruje samowewnętrzną, nieodpartą
    potrzebę wizyty u znajomego lekarza bez udziału 'zarazków chorobotwórczych'?
    ;-)

> [...]
    >
    > Konkretne pytania:
    > - czy w okresie tych 3 miesięcy prowadzący DG musi płacić składki ZUS?

    Tak, zdrowotne.

    > - czy może sam dostaje z ZUS jakieś pieniądze?

    O ile ma prawo do zasiłku chorobowego (180 dni nieprzerwanego ubezpieczenia
    chorobowego) - to dostaje zasiłek chorobowy.

    > - czy może osiągać w tych miesiącach jakiś dochód (usługi na FV wystawioną
    > w okresie trwania choroby)

    IMO: Skoro jest chory to nie pracuje - ma zwolnienie lekarskie i do pracy
    nie chodzi więc dochodu firma osiągać nie powinna.

    Choć ze strony praktycznej może zdażyć się tak, iż osoba chora leżąc w łóżku
    projektuje strony www...
    Sprzedaż w warzywniaku raczej odpada.
    :-)

    Pozdrawiam