    From: "Piotr Wypych" <c...@c...atomnet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: DG i zakup auta (czy leasing?) a VAT i kratka
    Date: Wed, 9 Oct 2002 09:31:29 +0200

    > rozliczam się na zasadach ogólnych. Chciałbym zakupić auto na firmę
    > (odliczyć sobie VAT itp.). Jeśli kupię ciężarówkę z kratką, to spokojnie
    > mogę to zrobić, ale mam auto ciężarowe z kratką. Nie

    Tak, kratka ma swoje wady - ograniczenie ilości pasażerów, korzystanie tylko
    z wybranych przejść granicznych, wyższe opłaty.

    >wiem czy to prawda, ale
    > słyszałem, że w leasing można wziąć zwykłe auto osobowe i odliczyć też
    VAT.

    Nie, nieprawda. VAT może sobie odliczyć leasingodawca, ale nam nic z tego.

    > Myślę o krótkim (ok. roku) kredycie na połowę wartości auta.

    Kredyt OK, ale leasing musi byc min. 2 letni.

    > Słyszałem też o
    > zapędach do zakazania rejestrowania aut hatchback jako ciężarowe... co
    > powinno nakazywać mi pośpiech w podjęciu decyzji.

    Tak ma być.

    > Czy możecie powiedzieć jak postąpić najlepiej ? Kupić ciężarówkę (tylko po
    > to by odliczyć VAT), czy leasing, czy wziąć kredyt na firmę, czy prywatnie

    Jak chcesz odliczyć VAT - tylko ciężarówka. Jeżeli chcesz odliczać VAT od
    paliwa to dodatkowo jescze musi być diesel.
    Jeżeli wady kratki Cię przarażą, kupuj osobowy i możesz wliczyć w koszty do
    20 tys euro.
    Co do finansowania: zaletą leasingu jest to, że w przeciągu 2 lat masz
    odliczone całe koszty zakupu. Bez leasingu będzie to 5 lat. Ale leasing jest
    bardziej kosztowny niż kredyt i ma różne wady prawne. Osobiście radzę zakup
    na zaprzyjaźnioną firmę, i odkupienie autka po paru miesiącach (min 6,
    praktycznie lepiej poczekać z rok) jako używany. Używane można dwa razy
    szybciej zamortyzować.

    Pozdrawiam i zapraszam na pl.misc.samochody . W archiwum grupy znajdziesz
    mnóstwo informacji na ten temat.

    P.