    From: Herbi <z...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: DG i zatrudnienie na 1/2 etatu a skladki ZUS
    Date: Tue, 14 Nov 2006 12:35:50 +0100

    Dnia 14 lis o godzinie 10:17, na pl.soc.prawo.podatki, Klapuch :-)
    napisał(a):

    > Od 2000 roku pracuję na 1/2 etatu na umowie na czas nieokreślony.
    > (wcześniej jeszcze pracowałem w innych miejscach przez ok. 3 lat). W
    > roku 2004 założyłem jednoosobową DG. Uzyskałem wtedy w ZUS"ie
    > informację, że mogę płacić tylko ubezpieczenie zdrowotne.

    Hehehe - informację oczywiście słowną, od "pani marysi z piżdzichowa".

    > Ostatnio coś mnie podkusiło i złożyłem w ZUSie wniosek o wydanie
    > zaświadczenia o niezaleganie ze składkami. Po kilkakrotnych telefonach
    > z ZUSu (pytanie o mój NIP, chociaż był podany na wniosku, o NIP
    > pracodawcy itp.) pani powiedziała, że na moim koncie mają wyłącznie
    > składki zdrowotne płacone z DG.

    I nic dziwnego - jak się "zgłosiłeś" do SUS?
    Tylko do "52" czy na SUS i FP/FGŚP także?

    > Mam im teraz donieść umowę o pracę, aby udowodnić, że rzeczywiście
    > składki są płacone.

    Zawsze wydawało mi się że by udowodnić zapłatę, wpłatę - przedstawia się
    dowód tej zapłaty, wpłaty, przelewu.

    > Wychodzi na to, że ZUS nie ma żadnych moich składek z umowy o pracę.
    > Co gorsza pani powiedziała, coś innego niż dowiedziałem się na samym
    > początku. W roku 2004 uzyskałem informację (ZUS Katowice), że pracując
    > na cały etat mogę płacić tylko ubezp. zdrowotne jeśli mam płacę
    > minimalną. A jeśli pracuję na pół etatu to odpowiednio muszę mieć 1/2
    > tej kwoty, tak, aby w przeliczeniu na cały etat była ta kwota
    > minimalna.

    I to tez jest prawda - tylko że w odniesieniu do FP

    > Wczoraj dowiedziałem się (ZUS Chorzów, nadrzędny dla Katowic), że na
    > 1/2 etatu muszę zarabiać całość kwoty minimalnej, tzn. w przeliczeniu
    > na cały etat muszę zarabiać conajmniej dwukrotność kwoty minimalnej.
    > "Nieco" mnie to zaskoczyło. Powiedzcie jak to jest z 1/2 etatu, bo
    > jeśli teraz chcą mi powiedzieć, że przez ponad 2 lata miałem płacić
    > pełny ZUS

    To jest prawda, masz nie opłacone składki z tytułu DG jeżeli nie
    uzyskiwałeś dochodu z tej swojej pracy na umowę w wysokości co najmniej
    minimalnej płacy w danym okresie. Zresztą to jest jasno określone w
    ustawie.

    > Na umowie o pracę na 1/2 etatu zarabiam ok. 700 brutto,

    To za mało - z tytułu DG musisz opłacać "wszystkie" pełne składki.

    > z DG miesięcznie ok. 300 zł netto.

    To nie ma znaczenia.

    BTW: co do tej umowy - po co ZUSowi Twoja umowa o Pracę??
    Wszystkie Twoje składki, czy to odprowadzane przez Ciebie czy innego
    płatnika - mają w systemie i mają tam też podstawę zgłoszenia Ciebie do SUS
    (kod ubezpieczenia).

    --
    Herbi
    14-11-2006 12:35:45