    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: DG początki... i kilka pytań
    Date: Fri, 14 Jan 2005 23:04:23 +0100

    On Fri, 14 Jan 2005, Red wrote:

    >+ > >+ W jaki sposób moge odliczyć koszty amortyzacji samochodu od podatku
    >+ > >+ dochodowego?
    >+ >
    >+ > A ESToWNiP założyłeś ?
    >+
    >+ A mozesz mi pomóc zrozumieć te skróty?

    EwidencjaŚrodkówTrwałychOrazWartościNiematerialnychI
    Prawnych.

    >+ Bo za dwa tygodnie i ja bede potrafił takimi rzucać,
    >+ a bez wytlumaczenia ich zanczenia nie wiele sie naucze.

    Nauczysz się, nauczysz. Wystarczy te 3000 postów poczytać ;)

    >+ Napisalem na początku pierwszego postu (byc moze nie do konca jasno) ze jest
    >+ to moje auto,
    >+ nie wprowadzone do majątku firmy i nie zarejestrowane na firme,

    Acha.
    To "kilometrówka".
    Czyli twoje słowa o "amortyzacji" były co najmniej nieporozumieniem ;)

    >+ > Co rozumiesz przez "ZUS" ?
    >+
    >+ płace tylko jedną

    Ech, i znowu mamy losować ;)
    No dobrze - skoro tylko zdrowotne, to od dłuższego czasu zdrowotne
    należy się "za cały miesiąc".
    BTW: zdrowotne to nie "ZUS" w ścisłym tego słowa znaczeniu. ZUS
    tylko przelewa z pustego w próźne, wpłaty idą do Kas Chorych czy
    jak im tam ostanio (NFZ ?)

    >+ > Tak. Nie. Przecież skoro 19%L to masz KPiR (albo PK ;>) więc *wpisujesz*
    >+ > je spokojnie wcześniej.
    >+ > I nie wiemy co chcesz z VATem zrobić ;)
    >+
    >+ A co moge z nim zrobić? musze zapłacić

    ...ale możesz uznać za naliczony do odliczenia - o ile prowadzisz
    sprzedaż oVATowaną...

    >+ a koszta odliczam od podatku dochodowego TAK?

    Wrrr.... :]
    Nijak.
    Nie "odliczasz", to raz - "odliczenie" przy dochodowym to jest konkretna,
    ustawowo zdefiniowana operacja i NIE jest równoważna "wpisaniu w koszty"
    - to raz (wpisanie w koszty może spowodować wynik ujemny czyli stratę,
    odliczenie NIE może dać wyniku ujemnego).
    Nie odejmuje się kosztu od *podatku* a od *przychodu* - czyli
    efektywnie od *podstawy* opodatkowania a nie *podatku*, to dwa.

    Koszta ... wpisujesz w koszta ;)
    *W efekcie* *mogą* spowodować obniżenie podatku. O ile ci jakiś
    wyjdzie ;)
    Ale wpisujesz JUŻ - a nie "kiedy wyjdzie podatek" !!!
    I *kiedy* nastąpi pora żeby wyszedł - nastąpi odjęcie...

    Podatek rozliczasz przecież na PIT-5(L), prawda ?

    No i *przepisujesz* z ksiąg/KPiR/dowodów wpłaty/... odpowiednio:
    - PRZYCHODY (osobno !!!)
    - KOSZTY (osobno !!! - uwaga, to jest SUMA kosztów !)
    .... wychodzi ci DOCHÓD
    - ODLICZENIA (od dochodu, w tym ZUS "społeczny" - o ile ktoś płaci)
    ...wychodzi ci DOCHÓD DO OPODATKOWANIA
    ...liczysz PODATEK
    - odliczenia (od podatku - w tym *zdrowotne" !)
    - liczyć PODATEK NALEŻNY OD POCZĄTKU ROKU
    - sprawdzasz (porównując z poprzednią zaliczką) czy i ile Skarbowi
    należy się WPŁATY.

    >+ Własnie odrabiam lekcje domową

    ?
    :)