  • 1. Data: 2005-01-14 15:39:10
    Temat: DG początki... i kilka pytań
    Od: "Red" <kmwejfhNOSPAM@CUT-IT_MAN!!!acn.waw.pl>

    Witajcie mam nadzieje ze pomozecie mi wyjasnic kilka spraw.
    Otóz z dniem dzisiejszym rozpoczynam DG, ma ona polegać na uslugach
    dla jednego podmiotu. Podmiot wymaga używania ode mnie mojego samochodu,
    ktory jest moją prywatną własnością i nie jest ciężarowy zarejestrowany na
    firme.

    W tym wypadku wiem że nie moge odliczyć VATu za paliwo ale odliczam to wg
    jakiejś tabeli, w ktorej figuruje ze taki i taki samochod o takiej
    pojemnosci wymaga nakladu finansowego (amortyzacji) 80 groszy za kilometr.
    Zrobilem nim 100 km wiec koszt jego uzytkowania to 80 pln.

    W jaki sposób moge odliczyć koszty amortyzacji samochodu od podatku
    dochodowego?
    Czy klocki hamulcowe i inne rzeczy tez moge odliczyć gdy nie jest to auto
    zarejestrowane na frme?
    W jaki sposób?

    Chcialbym jeszcze zapytać czy za ten miesiąc czyli od powstania firmy
    14.01.2004 do 31.01.2004 musze zaplacic ZUS, czy pełny czy polowe?

    Czy jest sens brać już FV na artykuly (pieczątki, papier do drukarki itp
    zakupine na firme) jezeli w tym miesiacu przewiduje zerowy dochód? Czy te FV
    bede mogl odliczyć za miesiąc od podatku dochodowego (19%L), kiedy DG
    zacznie juz przynosić dochody?

    Mam nadzieje ze pomozecie początkującemu, a on uzyskaną wiedze nastepnym
    razem udostepni komuś innemu.
    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 2. Data: 2005-01-14 19:22:16
    Temat: Re: DG początki... i kilka pytań
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 14 Jan 2005, Red wrote:
> [...]
    >+ pojemnosci wymaga nakladu finansowego (amortyzacji) 80 groszy za kilometr.
    >+ Zrobilem nim 100 km wiec koszt jego uzytkowania to 80 pln.

    Czekaj.
    Jak ty nie odróżniasz kilometrówki od amortyzacji oraz sądzisz
    że "samochód firmowy" rozlicza się kilometrówką - to skoro jest
    to twoja PODSTAWOWA działalność, to NA PEWNO kwlifikujesz się
    do "standardowego rozpoczęcia pytania na grupie".
    groups.google.pl -> zaawansowane
    zapodać grupę: *.podatki
    zapodać tematy: "kilometrówka kolimetrówki"
    "amortyzacja amortyzacji" (osobno)
    "samochód samochodu" (też osobno)
    W miarę czytania linki ci się będą rozgałęziać - i pojawiać NOWE
    pytania którę RÓWNIEŻ zadasz googlowi.
    Po przeczytaniu minimum 2000..3000 postów (ja NIE żartuję, przed
    chwilą wyjaśniałem w innym poście "dlaczego") będziesz wiedział
    o co chcesz spytać.

    Inaczej możesz spodziewać się rady żebyś jednak papiery zaniósł
    do jakiegoś biura podatkowego.
    Bo inaczej ktoś *niechcący* wprowadzi cię w błąd - dlatego że
    NIE WIESZ o co pytasz i będziesz ŻLE rozumiany...

    >+ W jaki sposób moge odliczyć koszty amortyzacji samochodu od podatku
    >+ dochodowego?

    A ESToWNiP założyłeś ?

    >+ Czy klocki hamulcowe i inne rzeczy tez moge odliczyć gdy nie jest to auto
    >+ zarejestrowane na frme?

    Ustal czy pytasz o auto *wprowadzone* do majątku firmy - czy
    *niewprowadzone*. Oraz co rozumiesz przez "zarejestrowane
    na firmę" ? Wpis w dowodzie rejestracyjnym ??

    >+ Chcialbym jeszcze zapytać czy za ten miesiąc czyli od powstania firmy
    >+ 14.01.2004 do 31.01.2004 musze zaplacic ZUS, czy pełny czy polowe?

    ...oraz co rozumesz przez ZUS...
    Możesz "za siebie" płacić z 5 składek (popaczkowanych w zapłatę na
    3 różne konta ZUS) a możesz tylko jedną - my tego nie wiemy :(
    Co rozumiesz przez "ZUS" ?

    >+ Czy jest sens brać już FV na artykuly (pieczątki, papier do drukarki itp
    >+ zakupine na firme) jezeli w tym miesiacu przewiduje zerowy dochód?

    Tak.

    >+ Czy te FV
    >+ bede mogl odliczyć za miesiąc od podatku dochodowego (19%L), kiedy DG
    >+ zacznie juz przynosić dochody?

    Tak. Nie. Przecież skoro 19%L to masz KPiR (albo PK ;>) więc *wpisujesz*
    je spokojnie wcześniej.
    I nie wiemy co chcesz z VATem zrobić ;)

    >+ Mam nadzieje ze pomozecie początkującemu

    Dobra dobra :)
    Początkujący to najpierw SAM sobie pomoże... owe 3k postów ! ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-01-14 20:23:00
    Od: "Red" <kmwejfhNOSPAM@CUT-IT_MAN!!!acn.waw.pl>

    > A ESToWNiP założyłeś ?

    A mozesz mi pomóc zrozumieć te skróty?
    Bo za dwa tygodnie i ja bede potrafił takimi rzucać,
    a bez wytlumaczenia ich zanczenia nie wiele sie naucze.

    > Ustal czy pytasz o auto *wprowadzone* do majątku firmy - czy
    > *niewprowadzone*. Oraz co rozumiesz przez "zarejestrowane
    > na firmę" ? Wpis w dowodzie rejestracyjnym ??

    Napisalem na początku pierwszego postu (byc moze nie do konca jasno) ze jest
    to moje auto,
    nie wprowadzone do majątku firmy i nie zarejestrowane na firme,

    > ...oraz co rozumesz przez ZUS...
    > Możesz "za siebie" płacić z 5 składek (popaczkowanych w zapłatę na
    > 3 różne konta ZUS) a możesz tylko jedną - my tego nie wiemy :(
    > Co rozumiesz przez "ZUS" ?

    płace tylko jedną

    > Tak.

    > Tak. Nie. Przecież skoro 19%L to masz KPiR (albo PK ;>) więc *wpisujesz*
    > je spokojnie wcześniej.
    > I nie wiemy co chcesz z VATem zrobić ;)

    A co moge z nim zrobić? musze zapłacić a koszta odliczam od podatku
    dochodowego TAK?

    > Dobra dobra :)
    > Początkujący to najpierw SAM sobie pomoże... owe 3k postów ! ;)

    Własnie odrabiam lekcje domową i
    mam nadzieje ze jednak mi pomożesz
    Grzesiek

  • 4. Data: 2005-01-14 22:04:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 14 Jan 2005, Red wrote:

> [...]
    >+ > A ESToWNiP założyłeś ?
    >+
    >+ A mozesz mi pomóc zrozumieć te skróty?

    EwidencjaŚrodkówTrwałychOrazWartościNiematerialnychI
    Prawnych.

    >+ Bo za dwa tygodnie i ja bede potrafił takimi rzucać,
    >+ a bez wytlumaczenia ich zanczenia nie wiele sie naucze.

    Nauczysz się, nauczysz. Wystarczy te 3000 postów poczytać ;)

    >+ Napisalem na początku pierwszego postu (byc moze nie do konca jasno) ze jest
    >+ to moje auto,
    >+ nie wprowadzone do majątku firmy i nie zarejestrowane na firme,

    Acha.
    To "kilometrówka".
    Czyli twoje słowa o "amortyzacji" były co najmniej nieporozumieniem ;)

    >+ > Co rozumiesz przez "ZUS" ?
    >+
    >+ płace tylko jedną

    Ech, i znowu mamy losować ;)
    No dobrze - skoro tylko zdrowotne, to od dłuższego czasu zdrowotne
    należy się "za cały miesiąc".
    BTW: zdrowotne to nie "ZUS" w ścisłym tego słowa znaczeniu. ZUS
    tylko przelewa z pustego w próźne, wpłaty idą do Kas Chorych czy
    jak im tam ostanio (NFZ ?)

> [...]
    >+ > I nie wiemy co chcesz z VATem zrobić ;)
    >+
    >+ A co moge z nim zrobić? musze zapłacić

    ...ale możesz uznać za naliczony do odliczenia - o ile prowadzisz
    sprzedaż oVATowaną...

    >+ a koszta odliczam od podatku dochodowego TAK?

    Wrrr.... :]
    Nijak.
    Nie "odliczasz", to raz - "odliczenie" przy dochodowym to jest konkretna,
    ustawowo zdefiniowana operacja i NIE jest równoważna "wpisaniu w koszty"
    - to raz (wpisanie w koszty może spowodować wynik ujemny czyli stratę,
    odliczenie NIE może dać wyniku ujemnego).
    Nie odejmuje się kosztu od *podatku* a od *przychodu* - czyli
    efektywnie od *podstawy* opodatkowania a nie *podatku*, to dwa.

    Koszta ... wpisujesz w koszta ;)
    *W efekcie* *mogą* spowodować obniżenie podatku. O ile ci jakiś
    wyjdzie ;)
    Ale wpisujesz JUŻ - a nie "kiedy wyjdzie podatek" !!!
    I *kiedy* nastąpi pora żeby wyszedł - nastąpi odjęcie...

    Podatek rozliczasz przecież na PIT-5(L), prawda ?

    No i *przepisujesz* z ksiąg/KPiR/dowodów wpłaty/... odpowiednio:
    - PRZYCHODY (osobno !!!)
    - KOSZTY (osobno !!! - uwaga, to jest SUMA kosztów !)
    .... wychodzi ci DOCHÓD
    - ODLICZENIA (od dochodu, w tym ZUS "społeczny" - o ile ktoś płaci)
    ...wychodzi ci DOCHÓD DO OPODATKOWANIA
    ...liczysz PODATEK
    - odliczenia (od podatku - w tym *zdrowotne" !)
    - liczyć PODATEK NALEŻNY OD POCZĄTKU ROKU
    - sprawdzasz (porównując z poprzednią zaliczką) czy i ile Skarbowi
    należy się WPŁATY.

    >+ Własnie odrabiam lekcje domową

    ?
    :)