  • 1. Data: 2003-09-18 13:43:10
    Temat: DG + umowa o pracę - co ze wspólnym rozliczaniem?
    Od: Jakub Gwóźdź <g...@r...pl>

    Witam

    Mam kilka pytań, może będziecie w stanie rozwiać wątpliwości:
    Mieszkamy sobie z żoną w mieście A, żona nie pracuje, ja i owszem, w
    mieście B (rozliczam się w mieście A). Planujemy otworzyć Działalność
    Gospodarczą, która będzie polegała na tym, że z jednej strony chcemy
    dorabiać sobie jakimiś zleceniami - najczęściej informatycznymi, zaś z
    drugiej - otworzyć sklep w mieście C, gdzie pracowałaby teściowa na
    umowie o pracę. Takie PHUP, czy jak to się tam teraz nazywa.
    Pytanie 1. brzmi - czy w ten sposób nie utracimy prawa do wspólnego
    rozliczania?
    Pytanie 2. Czy straty z DG (początkowo sklep to będą raczej koszty niż
    realne dochody) mógłbym w jakiś sposób odliczyć od podatku płaconego z
    umowy o pracę w rocznym PITcie i starać się o zwrot podatku? Słyszałem,
    że jest taka szansa, gdy działalność prowadzi się w oparciu o książkę
    przychodów i rozchodów.
    Pytanie 3. Czy bardziej opłaca się, żebym to ja założył DG, czy żona?
    Pytanie 4. W którym mieście powinniśmy założyć DG? W mieście
    zamieszkania czy w mieście, gdzie będzie sklep? I czy wtedy możemy np.
    wliczać w koszty benzynę+opłaty za autostradę przy przejeździe z miasta
    B(gdzie pracuję) do miasta C(gdzie byłby sklep) na zasadzie jakiejś
    delegacji?

    Z góry dziękuję za jakieś informacje w tej kwestii.

    --
    Jakub 'Gwoździu' Gwóźdź
    http://gwozdziu.rpg.pl/

  • 2. Data: 2003-09-18 14:20:07
    Temat: Re: DG + umowa o pracę - co ze wspólnym rozliczaniem?
    Od: "Adamski" <a...@w...pl>

    > Pytanie 1. brzmi - czy w ten sposób nie utracimy prawa do wspólnego
    > rozliczania?

    Utracisz jezeli wybierzesz ryczalt, a dokladniej nie zrezygnujesz z ryczaltu

> [...]
    > umowy o pracę w rocznym PITcie i starać się o zwrot podatku? Słyszałem,
    > że jest taka szansa, gdy działalność prowadzi się w oparciu o książkę

    Polecam spojrzec na konstrukcje PIT-36. Wszystko Ci sie wyjasni. Laczy sie
    tylko dochody a nie straty.

    > Pytanie 3. Czy bardziej opłaca się, żebym to ja założył DG, czy żona?

    To zalezy od kilku czynnikow

> [...]
    > wliczać w koszty benzynę+opłaty za autostradę przy przejeździe z miasta
    > B(gdzie pracuję) do miasta C(gdzie byłby sklep) na zasadzie jakiejś

    Rejestruje sie chyba w urzedzie ze wzgledu na siedzibe.

    Adam

  • 3. Data: 2003-09-18 17:52:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 18 Sep 2003, Jakub Gwóźdź wrote:
    [...]
    >+ Pytanie 2. Czy straty z DG (początkowo sklep to będą raczej koszty niż
    >+ realne dochody) mógłbym w jakiś sposób odliczyć od podatku płaconego z
    >+ umowy o pracę w rocznym PITcie i starać się o zwrot podatku?

    Nie - wg ustawy:
    +++++
    3. O wysokość straty ze źródła przychodów poniesionej w roku podatkowym
    można obniżyć dochód uzyskany
    z tego źródła
    *************
    w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych,
    [...]
    -----

    >+ Słyszałem,
    >+ że jest taka szansa, gdy działalność prowadzi się w oparciu
    >+ o książkę przychodów i rozchodów.

    Wtedy jest *w ogóle* szansa !
    Przy podatku ryczałtowym zapłacisz podatek "od działalności"
    *mimo że masz stratę* ! (bo płacisz od dochodu).
    Tylko na KPiR i PK możesz rozliczyć straty.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)

  • 4. Data: 2003-09-18 21:12:53
    Od: "modina" <m...@m...and.pl>

    > Wtedy jest *w ogóle* szansa !
    > Przy podatku ryczałtowym zapłacisz podatek "od działalności"
    > *mimo że masz stratę* ! (bo płacisz od dochodu).

    A nie (od przychodu)?
    Sam już nie wiem, czy się wogóle odzywać, bo tyle czasu nie byłem w
    kościele, że znów się okaże, to ja nie wiem gdzie dzwoniło;-)

    Pozdrowienia
    Tomek

  • 5. Data: 2003-09-18 23:08:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 18 Sep 2003, modina wrote:

> [...]
    >+ > Przy podatku ryczałtowym zapłacisz podatek "od działalności"
    >+ > *mimo że masz stratę* ! (bo płacisz od dochodu).

    WRÓĆ !
    Oczywiście że napisałem zdanie sprzeczne :[
    Ryczałt jest od przychodu i to jest powodem niemożności
    "utopienia straty" - w czymkolwiek.

    >+ Sam już nie wiem, czy się wogóle odzywać,

    Odzywać, odzywać. Szczególnie jak masz rację ;) !

    pozdrowienia, Gotfryd