    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: DG we własnym domu: rozliczać najem?
    Date: Mon, 19 Jun 2006 20:24:08 +0200

    On Mon, 19 Jun 2006, Piotr Wozniacki wrote:

    > Witam,
    >
    > Powiedzcie mi proszę, czy jeżeli zadeklarowałem US że na cele DG przeznaczam
    > 14m2 (jeden pokój) w domu, będącym współwłasnością moją i Żony - to muszę
    > się bawić w księgowanie kosztów wynajmu?

    No żesz ty... to chyba jakaś standardowa choroba przy zaczynaniu
    DG: jak sam zaczynałem to też się zastanawiałem czy czasem czegoś
    nie trzeba "sprzedać sobie samemu" :) (a naprawdę to trzeba zacząć
    od rozumienia słów :))
    Masz Kodeks Cywilny do przeczytania :|
    Nie można SOBIE czegoś wynająć.
    To o czym myślisz może nazywać się "przekazaniem na cele działalności".
    Albo WYKORZYSTYWANIEM na cele DG.
    Twoje - to korzystasz we WŁASNYM celu!
    Akurat w przypadku rzeczonego pomieszczenia IMO raczej wiązać się
    będzie jedynie z WYKORZYSTYWANIEM (bo PRZEKAZANIE oznacza ujęcie
    w ewidencji - mimo zalet ma również wady).
    W przypadku używania "własnego" (w tym stanowiącego współwlasność):
    - można rozważyć zaliczanie w koszty wydatków na powierzchnię
    przeznaczoną na DG.
    Rozumiem że w rozp. o KPiR sprawdziłeś co tam napisali na hasło
    "jak"? :) (bo jak nie... to dopisać rozporządzenie do
    listy "przeczytać *BARDZO* pilnie"!)
    Pisząc "na powierzchnię" mam skrótowo na myśli "wydatki na utrzymanie
    nieruchomości lub lokalu podzielone proporcjonalnie do przeznaczenia
    powierzchni".
    - trzeba się zastanowić czy pomieszczenie w związku z tym utraci
    "charakter mieszkalny". Hint: od pomieszczeń gospodarczyć
    wykorzystywanych w działalności płaci się wyższy (*DUŻO*) podatek
    od nieruchomości

    IMVHO - podatnik MOŻE (czyt: podatnik NIE musi)

    > Jeżeli tak, to od kogo - siebie samego, czy lepiej Żony?

    Zlituj się!
    Znasz klasyczne hasło Ludwika bodaj XV? Pod koniec feudalizmu
    hm... "właściwego", monarcha absolutny, zapodał definicję
    państwa ;)
    Przy DG ze SWOJEGO korzysta się we WŁASNYM celu.

    > Ale boję się, że jak to pominę to się ktoś przyczepi za nieopodatkowane
    > bezpłatne użyczenie, czy coś w tym guscie...

    Chyba załapujesz się na próbę zrozumienia jak DG działa za pomocą
    rozdwojenia jaźni: "jedno to firma drugie to ja" :)
    Nie. NIE MA takiego rozdwojenia.
    Natomiast co JEST - to majątek "wykorzystywany w DG" oraz
    "ewidencjonowany w DG"
    Własny, prywatny...
    Tak, był taki przepis że POTENCJALNIE można było się przyczepić
    używania nieewidencjonowanych ST do DG - bo w momencie kończenia
    DG (a raczej PO zakończeniu) *mogło* to spowodować skutek podatkowy,
    ale kilka lat temu został usunięty.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)