  • 1. Data: 2006-06-19 15:39:14
    Temat: DG we własnym domu: rozliczać najem?
    Od: "Piotr Wozniacki" <p...@w...pl>

    Witam,

    Powiedzcie mi proszę, czy jeżeli zadeklarowałem US że na cele DG przeznaczam
    14m2 (jeden pokój) w domu, będącym współwłasnością moją i Żony - to muszę
    się bawić w księgowanie kosztów wynajmu? Jeżeli tak, to od kogo - siebie
    samego, czy lepiej Żony? Bo to oznacza dochód dla wynajmującego, czyli
    komplikacji ciąg dalszy - a przecież chodzi o kwoty symboliczne.

    Ale boję się, że jak to pominę to się ktoś przyczepi za nieopodatkowane
    bezpłatne użyczenie, czy coś w tym guscie...

    Piotr

  • 2. Data: 2006-06-19 18:24:08
    Temat: Re: DG we własnym domu: rozliczać najem?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 19 Jun 2006, Piotr Wozniacki wrote:

> [...]
    > 14m2 (jeden pokój) w domu, będącym współwłasnością moją i Żony - to muszę
    > się bawić w księgowanie kosztów wynajmu?

    No żesz ty... to chyba jakaś standardowa choroba przy zaczynaniu
    DG: jak sam zaczynałem to też się zastanawiałem czy czasem czegoś
    nie trzeba "sprzedać sobie samemu" :) (a naprawdę to trzeba zacząć
    od rozumienia słów :))
    Masz Kodeks Cywilny do przeczytania :|
    Nie można SOBIE czegoś wynająć.
    To o czym myślisz może nazywać się "przekazaniem na cele działalności".
    Albo WYKORZYSTYWANIEM na cele DG.
    Twoje - to korzystasz we WŁASNYM celu!
    Akurat w przypadku rzeczonego pomieszczenia IMO raczej wiązać się
    będzie jedynie z WYKORZYSTYWANIEM (bo PRZEKAZANIE oznacza ujęcie
    w ewidencji - mimo zalet ma również wady).
    W przypadku używania "własnego" (w tym stanowiącego współwlasność):
    - można rozważyć zaliczanie w koszty wydatków na powierzchnię
    przeznaczoną na DG.
    Rozumiem że w rozp. o KPiR sprawdziłeś co tam napisali na hasło
    "jak"? :) (bo jak nie... to dopisać rozporządzenie do
    listy "przeczytać *BARDZO* pilnie"!)
    Pisząc "na powierzchnię" mam skrótowo na myśli "wydatki na utrzymanie
    nieruchomości lub lokalu podzielone proporcjonalnie do przeznaczenia
    powierzchni".
    - trzeba się zastanowić czy pomieszczenie w związku z tym utraci
    "charakter mieszkalny". Hint: od pomieszczeń gospodarczyć
    wykorzystywanych w działalności płaci się wyższy (*DUŻO*) podatek
    od nieruchomości

    IMVHO - podatnik MOŻE (czyt: podatnik NIE musi)

    > Jeżeli tak, to od kogo - siebie samego, czy lepiej Żony?

    Zlituj się!
    Znasz klasyczne hasło Ludwika bodaj XV? Pod koniec feudalizmu
    hm... "właściwego", monarcha absolutny, zapodał definicję
    państwa ;)
    Przy DG ze SWOJEGO korzysta się we WŁASNYM celu.

    > Ale boję się, że jak to pominę to się ktoś przyczepi za nieopodatkowane
    > bezpłatne użyczenie, czy coś w tym guscie...

    Chyba załapujesz się na próbę zrozumienia jak DG działa za pomocą
    rozdwojenia jaźni: "jedno to firma drugie to ja" :)
    Nie. NIE MA takiego rozdwojenia.
    Natomiast co JEST - to majątek "wykorzystywany w DG" oraz
    "ewidencjonowany w DG"
    Własny, prywatny...
    Tak, był taki przepis że POTENCJALNIE można było się przyczepić
    używania nieewidencjonowanych ST do DG - bo w momencie kończenia
    DG (a raczej PO zakończeniu) *mogło* to spowodować skutek podatkowy,
    ale kilka lat temu został usunięty.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-06-19 19:28:32
    Od: Fizzzi <f...@w...ciach.pl>

    [ciach] Hint: od pomieszczeń gospodarczyć
    > wykorzystywanych w działalności płaci się wyższy (*DUŻO*) podatek
    > od nieruchomości
    [ciach]
    Co to znaczy duzo ?
    o ile proceny wyzszy podatek ?

  • 4. Data: 2006-06-19 19:32:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 19 Jun 2006, Fizzzi wrote:

    > [ciach] Hint: od pomieszczeń gospodarczyć
    > [ciach]
    > Co to znaczy duzo ?
    > o ile proceny wyzszy podatek ?

    Tysięcy procent chcesz napisać :O
    Max stawka (w większości gmin AFAIK jest max stawka) 17zł/m^2
    Miesiecznie!
    Ale sprawdź w swojej gminie (rada miasta/gminy ma prawo uchwalić mniej)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2006-06-19 20:04:19
    Od: "Piotr Wozniacki" <p...@w...pl>

> [...]
    > używania nieewidencjonowanych ST do DG - bo w momencie kończenia
    > DG (a raczej PO zakończeniu) *mogło* to spowodować skutek podatkowy,

    Dzięki, Gotfryd - jak zawsze niezawodny:). Z twoich ust nawet przygana nie
    rani!

  • 6. Data: 2006-06-19 20:40:32
    Od: "a" <h...@h...hi>

    Użytkownik "Fizzzi" <f...@w...ciach.pl> napisał w wiadomości

    > Co to znaczy duzo ?
    > o ile proceny wyzszy podatek ?

    ~20 razy
    Zależy od miasta. Ustala to gmina.

  • 7. Data: 2006-06-20 07:12:57
    Od: Muriel <m...@m...inv>

    Piotr Wozniacki wrote:

    > Witam,
    >
    > Powiedzcie mi proszę, czy jeżeli zadeklarowałem US że na cele DG
    > przeznaczam

    Ja sie podepne z podobnym pytaniem:
    Moja matka uzycza mi czesci domu (powiedzmy 20%) do prowadzenia DG. Faktury
    za prad, gaz, ochrone itp sa na jej nazwisko. Czy moge wliczac 20% tych
    faktur (w miesiacu faktyczengo oplacenia) w koszty firmy?

    Sytuacja: DG os. fizycznej, KPIR, vat, memorial.

  • 8. Data: 2006-06-20 09:18:49
    Od: "Anow" <s...@p...onet.pl>

    > Max stawka (w większości gmin AFAIK jest max stawka) 17zł/m^2
    > Miesiecznie!

    Chyba rocznie.

  • 9. Data: 2006-06-20 14:24:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 Jun 2006, Anow wrote:

    > Chyba rocznie.

    No... lekko przesadziłem :[, thx za korektę!

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2006-06-20 14:34:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 Jun 2006, Muriel wrote:

    > Moja matka uzycza mi czesci domu (powiedzmy 20%) do prowadzenia DG. Faktury
    > za prad, gaz, ochrone itp sa na jej nazwisko. Czy moge wliczac 20% tych
    > faktur (w miesiacu faktyczengo oplacenia) w koszty firmy?

    Uwaga: to NIE JEST interpretacja, ale moje własne spostrzeżenie z ustawy
    (być może są jakieś przepisy szczegółowe ktore przeoczyłem, niemniej
    mi wychodzi jak niżej):
    +++
    Art. 16.
    1. Za przychód z nieruchomości odstąpionych bezpłatnie
    [...]
    2. Jeżeli właściciel nieruchomości używa jej na własne potrzeby lub
    potrzeby członków rodziny albo oddał bezpłatnie nieruchomość lub
    jej część do użytku na cele działalności naukowej, [...dłuuga lista...]
    nie ustala się wartości czynszowej tej nieruchomości lub jej części,
    a wydatki związane z nieruchomością
    nie stanowią kosztu uzyskania przychodów.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ---

    Nie powiedziano "czyich kosztów".
    Wniosek (mój): "niczyich kosztów nie stanowią".
    Czyli nikt nie miałby prawa ich wpisać.
    Ustawodawca *NIE* zapisał: "nie stanowią kosztu uzyskania przychodów
    użyczającego" - a mógł tak zapisać, jak coś zapisano inaczej to
    znaczy że co innego widać ustawodawca miał na myśli.

    Poproszę o wnioski za i przeciw...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)