    From: "Nixe" <n...@f...peel>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Darmowe ogłoszenia a US
    Date: Tue, 19 Sep 2006 11:31:08 +0200

    "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości

    > Ciocia i kuzyn są sporni, znajoma i kolega z wojska IMO ewidentnie
    > podpadają pod podatek.
    > Plus Ty. Drugi raz.
    > Tak, jak ktoś doniesie to US się przyczepi :>

    Ale_CO_doniesie? I o_CO_przyczepi się US?
    Że wynajmuję mieszkanie?
    Nie wynajmuję - mam gości. Mieszkają u mnie.
    A że tak długo? A kto mi tego zabroni i na jakiej podstawie?

    > W takim przypadku, czyli darmowego udostępnienia lokalu, podatek
    > należy się DWA RAZY - raz płaci udosępniający (z tytułu równoważności
    > czynszu), drugi raz korzystający (z tytułu darmowego świadczenia).

    Za pożyczenie (udostępnienie) roweru znajomemu też powinno się płacić
    podatek (on i ja)?
    Gdy zrobię u siebie wigilię dla znajomych, to też mam zapłacić podatek za
    darmowe udostępnianie jedzenia, a oni za darmowe spożycie? Jeśli oddam
    ciuszki po dziecku koleżance, to ona się wzbogaca, więc powinna zapłacić
    podatek? A ja również powinnam, bo domniemuje się, że może jednak nie
    oddałam ich za darmo?
    Czym się te sytuacje różnią od tej, gdy w mieszkaniu mieszka ktoś inny, poza
    lokatorem - po prostu mieszka, a nie wynajmuje?

    > No mi się wydaje że wiem. Wyceny rynkowej. Cytaty niżej.
    > W przypadku *nieodpłatnego lub częściowo nieodpłatnego* świadczenia
    > oczywiście :>

    Ale wyceny_czego_w tym konkretnym przypadku?
    Jeśli nie mam z tytułu tego, że ktoś u mnie mieszka, żadnych korzyści
    finansowych i pozostałych (bo nie mam - udowodnij mi, że mam jakiekolwiek),
    to z jakiej racji mam płacić podatek?

    > 1. Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16 , art. 17 ust. 1 pkt 6
    > i 9 , art. 19 i art. 20 ust. 3 , sš [...]
    > wartoœć otrzymanych œwiadczeń w naturze I innych nieodpłatnych
    œwiadczeń.

    Co jest więc tu przychodem, jako wartością świadczenie w naturze i innych
    nieodpłatnych świadczeń w sytuacji, gdy ktoś u mnie mieszka. Wartość takiego
    świadczenia, a zatem przychód = 0,00 zł, więc jaki podatek mam płacić z tego
    tytułu? A przede wszystki - z jakiej racji?

    > 2.Wartoœć pieniężnš œwiadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2,
    > okreœla się na podstawie cen rynkowych [...skrócono, doczytać
    > poproszę...]

    Jeśli więc ktoś wypożycza książki "zawodowo", za 100 zł od egzemplarza, to
    ja również będę zobowiązana do uiszczenia podatku adekwatnego do tej kwoty,
    niezależnie od tego, że książkę pożyczyłam komuś za darmo? Nie masz
    wrażenia, że trąci to dość mocno paranoją?

    N.