    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Data sprzedazy a data wystawienia f-ry
    Date: Tue, 21 Aug 2007 01:48:11 +0200

    On Mon, 20 Aug 2007, g...@n...pl wrote:

    > Witam wszystkich, podpowiedzcie jak ksiegowac gdy data wystawienia f-ry i
    > data sprzedazy sa w różnych miesiacach przy czym wczesniejsza jest data
    > wystawienia?

    Jak na mój gust, "ogólnie" (czyli dla dowolnie wybranego towaru lub
    usługi) nie ma takiej możliwości.
    Albo faktura stanowi dokument opisujący *sprzedaż*, a wtedy wystawiana
    jest *po sprzedaży*, albo stanowi dokument opisujący *zaliczkę*, wtedy
    wystawiana jest po otrzymaniu zaliczki.
    Co proponujesz sprzedać, aby f-rę można było wystawić "przed"? Bo jakieś
    wyjątki pewnie istnieją (abonament telefoniczny bodaj).
    Być może sprzedaż towaru opisanego co do tożsamości da się tak załatwić,
    acz mam wątpliwości - bo VAT zasadniczo opodatkowuje "wydanie" (to znaczy
    nie samo przeniesienie *własności* lecz przeniesienie *posiadania*),
    co utrudnia powołanie się na art.155 Kodeksu Cywilnego.

    Kilka lat temu prasa opisywała przypadek, kiedy to US przyczepił się
    hurtowni, że faktury wystawiała na kilka/kilkanaście *minut* przed
    wydaniem towaru (co w przypadku towarów oznaczonych tylko co do
    asortymentu stanowi dokonanie sprzedaży).
    Czepiali się, to prawda, ale kilka dni stoi IMHO w sprzeczności z ustawą.
    Ergo, faktura jest nieprawidłowa i nie stanowi dowodu powstania obowiazku
    podatkowego. Tym samym nie stanowi podstawy do odliczenia w terminie
    wystawienia.
    Nie wspominając o tym, że wg polskiego prawa (acz podnoszone bywa, że
    niewykluczona jest tu niezgodność z dyrektywami UE) prawo do odliczenia
    powstaje wraz z *otrzymaniem* (a nie wystawieniem) faktury.

    pzdr, Gotfryd