    From: <s...@a...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Data sprzedazy a data wystawienia f-ry
    Date: Wed, 22 Aug 2007 00:33:35 +0200

    > Dotyczy to usługi ciagłej, w ustawie VAT jest wyraźnie zapisane, że
    > odliczyć można dopiero za okres, którego dotyczy. Nie kojarzę tak na
    > pewno,ale wydaje mi się, że rozporządzenie dotyczące wystawiania faktur
    > nie wspomina nic o tym, że faktury nie można wystawić wcześniej.
    > powstaje na mocy umowy. Pod względem formalnym moim zdaniem, faktura jest
    > prawidłowa. Chyba, że ktos coś znajdzie w przepisie, ale nie podejrzewam.

    Myslę że przepisy nam wyraźnie "podpowiadają". Moim zdaniem faktura
    wystawiona przed wykonaniem usługi, wydaniem towaru lub otrzymaniem zaliczki
    (czyli reasumując "sprzedażą") jest nieprawidłowa.

    Art. 9.1 rozporządzenia ministra w sprawie (...) wystawiania faktur (...)
    Faktura stwierdzajaca dokonanie sprzedazy powinna zawierać co najmniej:
    7) wartość towarów lub WYKONANYCH usług (...)

    A zatem w treści wystawionej faktury musi być wartość *wykonanych* a nie
    *planowanych* do wykonania usług. Zatem wpisanie kwoty planów powoduje, że
    faktura jest błędna.

    Art 88.3a ustawy VAT
    Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy
    podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku
    gdy:
    4) wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
    a) stwierdzają czynności, które NIE ZOSTAŁY DOKONANE - w części dotyczącej
    tych czynności

    Czyli VATu z takiej faktury odliczyć nie można. Nigdzie nie jest napisane,
    że można w terminie późniejszym odliczyć - po wykonaniu usługi - zatem
    zapewne wogóle nie można.

    Art. 106 ustawy VAT
    Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę
    stwierdzającą w szczególności DOKONANIE sprzedaży, datę dokonania sprzedaży
    (...)

    I ponownie - faktura ma zawierać dane stwierdząjace *dokonanie* a nie
    *planowane dokonanie* sprzedaży

    Art. 87.3 ordynacji podatkowej
    Podatnicy wymienieni w § 1, od których zażądano rachunku przed wykonaniem
    usługi lub wydaniem towaru, wystawiają rachunek nie później niż w terminie 7
    dni od dnia WYKONANIA usługi lub wydania towaru. Jeżeli jednak żądanie
    wystawienia rachunku zostało zgłoszone po wykonaniu usługi lub wydaniu
    towaru, wystawienie rachunku następuje w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia
    żądania.

    Tu mamy wyraźnie napisane, że rachunek (fakturę) wystawiamy PO wykonaniu
    usługi lub wydaniu towaru.

    Zatem - moim zdaniem - faktura wystawiona z datą dzisiejszą, a sprzedaży
    późniejszą jest fakturą nieprawidłową.