    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Data sprzedazy a data wystawienia f-ry
    Date: Wed, 22 Aug 2007 10:02:02 +0200

    On Wed, 22 Aug 2007, gonia wrote:

> [...]
    [...]
    [...]
    > tylko że w danym przypadku jest mowa o usłudze ciągłej, którą sprzedający
    > musi wykonać na podsatwie umowy. On nie może po prostu z dnia na dzień
    > wypowiedzieć umowy bądź zmienić warunków jej wykonywania.

    Ale co to ma do rzeczy?
    Nawet, *jeśliby* miało to być zdarzenie z pradopodobieństwem 100%,
    to taka f-ra nadal nie jest "stwierdzeniem" zajścia zdarzenia.
    Nadto jest cała masa przypadków, kiedy jednak owa umowa przestanie
    obowiązywać, od zarządzenia władz w wyniku stanu wojennego (przypominam
    że ostatni przypadek SW miał miejsce wcale niedawno, niecałe 30 lat
    temu) do śmierci podatnika, którego po śmierci już ŻADNA umowa nie
    obowiązuje... coś tam się zawsze znajdzie ;)

    > Podatku należnego
    > nie mozna odliczyć w kilku, konkretnie wymienionych przypadkach, m.in. kiedy
    > faktura dokumentuje czynności, które nigdy nie zostałay dokonane. A tu
    > czynność będzie wykonana z mocy umowy - na fakturze wyraźnie napisano, że
    > dotyczy sierpnia , a nie jest to faktura zaliczkowa, bowiem termin zapłaty
    > jest ustalony również na sierpień.

    Owszem, przypadek jest ciekawy - bo *po* zajściu owego zdarzenia, dane
    z faktury zgadzają się z danymi dotyczącymi podatku :)

    > Co do odliczenia VAT - wystawienie faktury z datą wcześniejszą nie jest
    > wskazaniem do braku możliwości odliczenia podatku VAT, o ile doszło do
    > wykonania usługi.

    ...inaczej mówiąc, piszesz iż mimo że faktura jest nieprawidłowa, to do
    odliczenia podatku uprawnia.
    Możliwe, daleki jestem od sprzeciwu, pamiętam jak po ostrych restrykcjach
    z początku VAT wprowadzono pojęcie "uchybień mniejszej wagi" :)

    Pytanie - czy podatnik otrzymujący f-rę *powinien* zareagować na
    nieprawidłowość, oraz *jak* powinien reagować?

    Mi wychodzi czarno na białym, że datę sprzedaży oraz datę wystawienia
    f-ry *MOŻNA* korygować notą! - czyli należałoby tak zrobić.
    Dobrze gadam?
    Inna rzecz, że w myśl przepisu można zmienić notą również... numer
    faktury.
    Nie piszcie mi, że to absurd ;)

    pzdr, Gotfryd