    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Do specow od FV...
    Date: Sat, 24 Jan 2004 00:27:54 +0100

    On Fri, 23 Jan 2004, Megan wrote:

    >+ Jest taka sytuacja:
    >+ Wystawiona zostala FV na drukarke (kilka tys PLN) bez wpisanej formy i
    >+ terminu zaplaty (o zgrozo!). Delikwent nie placi juz 3-ci miesiac wiec
    >+ dostal pismo ze jak nie zaplaci w terminie (i tu podany termin) to wystawca
    >+ faktury wycofuje sie ze sprzedazy tejze drukarki. Delikwent wplaca kwote za
    >+ drukarke, ale znow po terminie, gdzie mi juz nie zalezy na pieniadzach a na
    >+ wycofaniu sie z tej transakcji.

    To się chyba na .prawo nadaje.

    O tej porze nie podejmę się dywagowania czy to miałoby być "rozwiązanie"
    czy "wycofanie się z" (albo "odstąpienie od") umowy, a pewnikiem uczeni
    w prawie znajdą powód aby od tego zależała odpowiedź na pytanie
    o SKUTECZNOŚĆ twojej decyzji.
    Wystawiłeś ofertę (czego dowodem jest faktura) a on ją przyjął - i coś
    podejrzewam że dochodzić *realizacji* umowy mogłeś, a co do rozwiązania
    lub wycofania się... *w ofercie* o tym mowy nie było :(
    Poczytaj dział II Kodeksu Cywilnego (od art. 66 - zawarcie umowy)
    odstąpienie:
    Art. 395. § 1. Można zastrzec, że jednej lub obu stronom przysługiwać
    ^^^^^^^^^^^^^^
    [...a ty NIE zastrzegłeś !...]
    będzie w cišgu oznaczonego terminu prawo odstšpienia od umowy. Prawo to
    wykonywa się przez oœwiadczenie złożone drugiej stronie.
    ...zwłoka:
    Art. 491. § 1. Jeżeli jedna ze stron dopuszcza się zwłoki w wykonaniu
    zobowišzania z umowy wzajemnej, druga strona może wyznaczyć jej odpowiedni
    dodatkowy termin do wykonania z zagrożeniem, iż w razie bezskutecznego
    upływu wyznaczonego terminu będzie uprawniona do odstšpienia od umowy.
    Może również bšdŸ bez wyznaczenia terminu dodatkowego, bšdŸ też po jego
    bezskutecznym upływie żšdać wykonania zobowišzania i naprawienia szkody
    wynikłej ze zwłoki.

    No i tu nie wiem: z "będzie uprawniona" wynika że droga się otwiera,
    na pytanie czy owo "uprawnienie" nabrało mocy w twoim przypadku...
    nie mam zdania :)
    Problem jest taki, że z twojego opisu wynika iż w momencie
    otrzymania ultimatum one *jeszcze nie był w zwłoce* ! - sam piszesz
    że nie miał terminu zapłaty.
    Powyższy przepis dopuszcza na "ultimatom" - ale DOPIERO jeśli
    ktoś JUŻ się spóźnił, IMHO. Znaczy - należało mu posłać DWA
    (w "wystarczającym odstępie czasu") pisma, a i to mogło być
    mało: przecież po pierwszym piśmie (twoim) mógł stwierdzić
    że "jak to, umawialiśmy się że zapłacę w lutym ! w 2007 roku !"
    (nie bić, prezentuję czarne scenariusze !) I żeby "postawić go
    w zwłoce" musiałbys IMHO *najpierw*:
    - zdobyć dowód że kłamie
    lub
    - na drodze sądowej dowieść mu że "łamie zasady współżycia".

    Acha: chyba musisz jeszcze poszukać "rozwiązania umowy" :(,
    czy tą drogą czegoś w KC się nie znajdzie... Na pewno jest
    "za zgodą stron" oraz "pod warunkiem zapisanym w umowie"
    - ale akurat nie mają zastosowania :]

    >+ I teraz pytanie - czy prawo okresla taki przypadek kiedy nie ma w/w cech FV,
    >+ tzn czy w takim przypadku sa ustawowe terminy?, czy (a na co sie zanosi)

    Chyba nie - muszą być "rozsądne" (czyli takie aby dało się
    wykonać zobowiązanie). A tu nie chodzi o "cechy FV", tylko
    "postanowienia umowy" - aczkolwiek z opinii ostatnio zapodawanych
    tu i na .prawo wynika że sądy uznają f-ry (podpisane) za dowód umowy
    nawet w postępowaniu uproszczonym.

    >+ jak pojde do sadu sadzic sie o zwrot sprzetu, (oddajac mu jednoczesnie
    >+ wplacona po terminie kwote) to jestem do przodu czy do tylu?

    Hm...

    pozdrowienia, Gotfryd