    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Działalność gospodarcza i praca na etacie
    Date: Wed, 25 Feb 2004 22:05:29 +0100

    On Wed, 25 Feb 2004, Renata Gołębiowska wrote:
    [...]
    >+ 1. Czy prowadząc DG i pracując na etacie można rozliczać się z podatku
    >+ dochodowego wspólnie z mężem pracującym na etacie?

    Zależy jak opodatkujesz DG.

    >+ I czy jeśli tak to
    >+ dochody z DG łączy się ze wszystkimi pozostałymi dochodami czy DG
    >+ rozlicza się osobno? A jeśli osobno, to czy wg liniowego podatku 19%?

    J.w. z zastrzeżeniami (rodzaj podatku wpływa na prawo do ulg,
    dochody się sumuje - ale straty nie tak prosto :))

    >+ 2. Kiedy zaczyna się płacić vat?

    Np. wg wyboru. W niektórych warunkach jest przymus: wystarczy
    że zaimportujesz coś za 1 zł lub wykonasz usługę doradczą
    i jesteś VATowcem :)
    Rozumiem że dalej pytasz i przymus właśnie:

    >+ Czy to zależy od rodzaju działalności

    ...też...

    >+ czy od przychodów/dochodów.

    ...też...
    Jest gorzej: czasami zależy od związku rodzaju z przychodami.
    Przykładowo przy pośrednictwie finansowym (musiałbym sprawdzić
    a nie chce mi się :>) współczynnik od prowizji wynosi 30:
    zarobisz 1000 zł i liczy ci się "30 000 limitu wykorzystanego".

    >+ Jeśli od przychodów, to czy tylko tych z DG czy wszystkich razem?

    Na razie osobno. A co będzie po 1.V. tego nikt nie wie,
    na razie rząd planował "wrzucić razem" kilka klas dochodów,
    ale mu nie do końca wyszło.

    >+ 3. Prowadząc DG we własnym mieszkaniu mogę sobie zdaje się wrzucać w
    >+ koszty część czynszu, mam więc koszty, a załóżmy, że nie mam żadnych
    >+ przychodów (nie pojawił się żaden klient) czy można cały czas ponosić
    >+ straty?

    Oczywiście. Jeśli potrafisz wykazać że się starałaś ale
    "nie wychodzi" to jeszcze nie problem.

    >+ Jeśli tak, to każdy na etacie mógłby zakładać DG tak naprawdę
    >+ jej nie prowadząc, aby odliczać czynsz czy zakupy w ramach DG. Czy
    >+ jest tu jakiś haczyk, o którym nie wiem, coś co czyniłoby takie
    >+ postępowanie nielegalnym lub nieopłacalnym?

    Ja opłacalności jakoś nie widzę :>
    Niech ci się nie wydaje że straty z DG odliczysz od dochodów
    z pensji - tak dobrze nie ma ! Straty mozesz odliczać *z tego
    samego źródła* (czyli straty z DG - z dochodami z DG) i to
    tylko stopniowo (max. 50%/rok).

    >+ 4. Czy prowadząc DG mogę jednocześnie wykonywać pracę w ramach umowy o
    >+ dzieło/zlecenia, najmować nieruchomość - wszystko to poza DG,

    Dopóki nie kolidują...
    Jak DG to zakład szewski to oczywiście programy komputerowe możesz
    pisać w ramach UoD ;) !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)