  • 1. Data: 2004-02-25 17:05:14
    Temat: Działalność gospodarcza i praca na etacie
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    Czy znacie jakieś dobre i aktualne strony w sieci na temat w tytule?
    Może jakieś papierowe źródła, byle aktualne?

    Na razie jestem zupełnie zielona i mam dużo pytań. Może komuś
    chciałoby się odpowiedzieć na nie.

    1. Czy prowadząc DG i pracując na etacie można rozliczać się z podatku
    dochodowego wspólnie z mężem pracującym na etacie? I czy jeśli tak to
    dochody z DG łączy się ze wszystkimi pozostałymi dochodami czy DG
    rozlicza się osobno? A jeśli osobno, to czy wg liniowego podatku 19%?

    2. Kiedy zaczyna się płacić vat? Czy to zależy od rodzaju działalności
    czy od przychodów/dochodów. Jeśli od przychodów, to czy tylko tych z
    DG czy wszystkich razem?

    3. Prowadząc DG we własnym mieszkaniu mogę sobie zdaje się wrzucać w
    koszty część czynszu, mam więc koszty, a załóżmy, że nie mam żadnych
    przychodów (nie pojawił się żaden klient) czy można cały czas ponosić
    straty? Jeśli tak, to każdy na etacie mógłby zakładać DG tak naprawdę
    jej nie prowadząc, aby odliczać czynsz czy zakupy w ramach DG. Czy
    jest tu jakiś haczyk, o którym nie wiem, coś co czyniłoby takie
    postępowanie nielegalnym lub nieopłacalnym?

    4. Czy prowadząc DG mogę jednocześnie wykonywać pracę w ramach umowy o
    dzieło/zlecenia, najmować nieruchomość - wszystko to poza DG, bo np.
    przy umowie o przekazaniu praw autorskich mam 50% kosztów, więc to
    chyba korzystniejsze niż DG?

    5. Generalnie jakie są minusy zakładania DG przy jednoczesnej pracy na
    etat i wykonywaniu (dotychczasowo) dodatkowych prac w ramach umów o
    dzieło/zlecenia.
    A plusy? Czy coś jeszcze poza odliczaniem sobie kosztów.

    Renata

  • 2. Data: 2004-02-25 21:05:29
    Temat: Re: Działalność gospodarcza i praca na etacie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Feb 2004, Renata Gołębiowska wrote:
    [...]
    >+ 1. Czy prowadząc DG i pracując na etacie można rozliczać się z podatku
    >+ dochodowego wspólnie z mężem pracującym na etacie?

    Zależy jak opodatkujesz DG.

    >+ I czy jeśli tak to
    >+ dochody z DG łączy się ze wszystkimi pozostałymi dochodami czy DG
    >+ rozlicza się osobno? A jeśli osobno, to czy wg liniowego podatku 19%?

    J.w. z zastrzeżeniami (rodzaj podatku wpływa na prawo do ulg,
    dochody się sumuje - ale straty nie tak prosto :))

    >+ 2. Kiedy zaczyna się płacić vat?

    Np. wg wyboru. W niektórych warunkach jest przymus: wystarczy
    że zaimportujesz coś za 1 zł lub wykonasz usługę doradczą
    i jesteś VATowcem :)
    Rozumiem że dalej pytasz i przymus właśnie:

    >+ Czy to zależy od rodzaju działalności

    ...też...

    >+ czy od przychodów/dochodów.

    ...też...
    Jest gorzej: czasami zależy od związku rodzaju z przychodami.
    Przykładowo przy pośrednictwie finansowym (musiałbym sprawdzić
    a nie chce mi się :>) współczynnik od prowizji wynosi 30:
    zarobisz 1000 zł i liczy ci się "30 000 limitu wykorzystanego".

    >+ Jeśli od przychodów, to czy tylko tych z DG czy wszystkich razem?

    Na razie osobno. A co będzie po 1.V. tego nikt nie wie,
    na razie rząd planował "wrzucić razem" kilka klas dochodów,
    ale mu nie do końca wyszło.

> [...]
    >+ koszty część czynszu, mam więc koszty, a załóżmy, że nie mam żadnych
    >+ przychodów (nie pojawił się żaden klient) czy można cały czas ponosić

    Oczywiście. Jeśli potrafisz wykazać że się starałaś ale
    "nie wychodzi" to jeszcze nie problem.

> [...]
    >+ jest tu jakiś haczyk, o którym nie wiem, coś co czyniłoby takie
    >+ postępowanie nielegalnym lub nieopłacalnym?

    Ja opłacalności jakoś nie widzę :>
    Niech ci się nie wydaje że straty z DG odliczysz od dochodów
    z pensji - tak dobrze nie ma ! Straty mozesz odliczać *z tego
    samego źródła* (czyli straty z DG - z dochodami z DG) i to
    tylko stopniowo (max. 50%/rok).

    >+ 4. Czy prowadząc DG mogę jednocześnie wykonywać pracę w ramach umowy o
    >+ dzieło/zlecenia, najmować nieruchomość - wszystko to poza DG,

    Dopóki nie kolidują...
    Jak DG to zakład szewski to oczywiście programy komputerowe możesz
    pisać w ramach UoD ;) !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2004-02-27 12:18:39
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article
    <P...@A...porte
    zjan.zabrze.pl>,
    Gotfryd Smolik news wrote:

    > On Wed, 25 Feb 2004, Renata Gołębiowska wrote:
    > [...]
    >
    > Zależy jak opodatkujesz DG.

    A co mam do wyboru? Pewnie istotny jest rodzaj działalności.
    Obejmowałby tłumaczenia i/lub korepetycje i/lub najem.

    > Np. wg wyboru.
    >
    > ...też...

    A jak się to ma do w/w działalności?

    > Oczywiście. Jeśli potrafisz wykazać że się starałaś ale
    > "nie wychodzi" to jeszcze nie problem.

    Serio? Jest przepis, który nakazuje się starać o pozyskanie zleceń i
    w razie czego to udowodnić?

    > Ja opłacalności jakoś nie widzę :>
    > Niech ci się nie wydaje że straty z DG odliczysz od dochodów
    > z pensji - tak dobrze nie ma !

    Tak mi si/ę właśnie wydawało :)

    > Dopóki nie kolidują...

    Tzn. jeśli się nie pokrywają? Czyli jak mam w DG tłumaczenia, to nie
    mogę tłumaczyć na UoD, jak mam nauczanie, to nie mogę pracować w szkole na
    UoD? Dobrze rozumiem?

    Renata

    PS Ponieważ wiedzę w temacie mam bliską zeru, to żeby nie zamęczać
    lamerskimi pytaniami, których nawet nie umiem dobrze sformułować:) nie
    błądzić po omacku, to bardzo byłabym wdzięczna za jakiś link, od
    którego mogłabym zacząć gromadzić wiedzę lub tytuł papierowy
    (aktualny).

  • 4. Data: 2004-02-27 17:13:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 27 Feb 2004, Renata Gołębiowska wrote:
    [...]
    >+ > Zależy jak opodatkujesz DG.
    >+
    >+ A co mam do wyboru? Pewnie istotny jest rodzaj działalności.
    >+ Obejmowałby tłumaczenia i/lub korepetycje i/lub najem.

    Nie podejmuję się występować w roli eksperta od klasyfikacji,
    nie bić :) Może ktoś zapoda... Najem pewnikiem (oprócz
    KPiR, obejmującej "niemal wszystko" - ale tylko niemal !)
    da się upchnąć w ryczałcie, ale na karcie to już nie
    podejrzewam.

    [...VAT...]
    >+ A jak się to ma do w/w działalności?

    Nie wiem, j.w.
    Jeśli chodzi o najem to jest istotne najem CZEGO.
    Lokale mieszkalne są AFAIK "zwolnione".
    [...koszty...]
> [...]
    >+
    >+ Serio? Jest przepis, który nakazuje się starać o pozyskanie zleceń

    Nie.
    Jest przepis określający co za koszty można "uznać": mianowicie
    koszty poniesione "w celu uzyskania przychodu". Wykładnia (m.in.
    wyroki sądowe) jest taka, że nawet jak przychodu nie ma "bo nie
    wyszło" to można (za pewnymi wyjątkami, są w rozdziale o amortyzacji !)
    uznać takie "celowe" wydatki na koszt.
    Jasnym jest że nie mając przychodu trzeba wtedy ZAMIAST przychodu
    dysponować DOWODEM że przychód był wysoce PRAWDOPODOBNY.
    IMHO (zaznaczam: IM*H*O) łażenie po firmach "w poszukiwaniu" dowodem
    prawdopodobieństwa nie jest, ale koszt sporządzenia oferty (konkretnej,
    z zadanym tematem, terminem i kwotami) - jak najbardziej świadczy
    o "prawdopodobieństwie".

    [...]

    Rozumiesz tak jak ja :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 5. Data: 2004-02-27 22:12:50
    Od: "CHRIS" <j...@p...onet.pl>

    > [...]
    >
    > Rozumiesz tak jak ja :)

    jaj to mozliwe? a jesli chce dorobic do pensji to jak mam to zrobic? na
    czarno? dlaczego nie moge dorabiac w tej samej dzieidzinie w jakiej pracuje
    na umowe o prace?

    Chris

  • 6. Data: 2004-02-27 23:55:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 27 Feb 2004, CHRIS wrote:
    [...]
    >+ jaj to mozliwe? a jesli chce dorobic do pensji to jak mam to zrobic? na
    >+ czarno? dlaczego nie moge dorabiac w tej samej dzieidzinie w jakiej pracuje
    >+ na umowe o prace?

    Hm... Głęboki wdech, chwila relaksu... popatrzeć na tytuł... :)
    Chodzi o kolizję *działalności gospodarczej* z umowami o dzieło
    i zlecenia ! Pracować sobie możesz wg uznania :) i zlecenia
    "z zakresu pensji" też brać (choć dla pracodawcy zdrowiej jak
    nie u niego, żeby się nie tłumaczył że nie jest wielbłądem).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)