  • 1. Data: 2002-05-13 18:10:30
    Temat: Dzierżawa, czynsz i podatek
    Od: "GWS" <g...@p...gazeta.pl>

    Bardzo proszę grupowiczów o pomoc w takiej sprawie.
    Jestem osobą fizyczną nie prowadzącą działalności gospodarczej.
    Wydzierżawiłem lokal użytkowy na cele działaności gospodarczej osobie
    trzeciej. W umowie dzierżawy mam kwotę dzierżawy powiedzmy 1000zł i że
    pozostałe koszty też są ponoszone przez tamtą osobę tj. czynsz, prąd i
    telefon. Zakład energetyczny wystawi fakturę dla tej osoby, telekomunikacja
    też.
    Moje pytania:
    1. Czynsz wynosi teraz powiedzmy 500 zł. Na jakiej podstawie tamta osoba
    może sobie go dać w koszty. Czy ta kwota powinna być jakoś wyszczególniona w
    naszej umowie? Przecież ulega co jakiś czas zmianie.
    2. Czy ja jak będę ustalał podstawę opodatkowania to mam policzyć, że
    dostałem 1000 zł i od tego zapłacić podatek, czy (czego się bardzo obawiam)
    do tego 1000 dodać te 500 i zapłacić podatek od 1500.

    gws

  • 2. Data: 2002-05-14 05:56:39
    Temat: Re: Dzierżawa, czynsz i podatek
    Od: "jacek" <k...@p...onet.pl>

    odpowiedz na 1 pytanie

    na podstawie spisanej umowy miedzy stronami

    drugiego pytania nie rozumiem

    jacek

  • 3. Data: 2002-05-14 12:35:59
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Czynsz to kwota na umowie. Nie ważne są inne kwoty pomiędzy wami. Jak kwota
    ulega zmianie to się robi aneks do umowy i wpisuje aktualną kwotę.
    Ta kwota z umowy jest Twoim przychodem, a jego kosztem. Niezaleznie kiedy
    jest płacona, deklarujesz przychód z dniem wymagalności na umowie (czyli np
    10-ego)-chyba, że zapłacił wcześniej niż trzeba ale nie znam takiego :-).
    Nawet jak nie zapłacił zaliczasz przychód 10-ego. (TAk, wiem draństwo).
    Nie zapomniałeś o zgłoszeniu VAT-R? Najem na działalność gospodarczą jest
    opodatkowany VAT-em. Można wybrać zwolnienie z VAT-u na druku VAT-R ale
    jeżeli przychody z najmu w trakcie roku przekroczą 10 tys EURo (czyli teraz
    37200zł.) automatycznie zostaje się płatnikiem VAT.
    Poczytaj np. tu: http://www.vulcan.edu.pl/doradca/03/usluga_najmu.htm

    WS

    Użytkownik jacek <k...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:abq9o6$26q$...@n...tpi.pl...

  • 4. Data: 2002-05-15 10:25:45
    Od: "jacek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl> napisał w
    wiadomości news:abr0en$r2q$1@sunsite.icm.edu.pl...

> [...]
    np
    > 10-ego)-chyba, że zapłacił wcześniej niż trzeba ale nie znam takiego :-).

    I tu chyba Wojtek nie masz racji, przychody z tytulu najmu , gdy nie wchodza
    w zakres DG sa przychodem w momencie otrzymania , a nie jak piszesz z dniem
    wymagalnosci , inna sytuacja jest w powstaniu obowiazku podatkowego w VAT
    ( z chwila otrzymania zaplaty nie pozniej niz z dniem wymagalnosci)

    pozdr.
    jacek

  • 5. Data: 2002-05-15 20:48:57
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik jacek <k...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:abu7ad$ck9$...@n...tpi.pl...

> [...]
    > wymagalnosci , inna sytuacja jest w powstaniu obowiazku podatkowego w VAT
    > ( z chwila otrzymania zaplaty nie pozniej niz z dniem wymagalnosci)

    I tu Jacku masz rację. Zasugerowałem się tą działalnością gospodarczą.
    art. 12 ust. 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób
    prawnych mówi o przych z najmu związanych z działalnością gosp.
    A przy okazji mam pytanie.
    Mam przychody z najmu mieszkań wpłacane na rachunek bankowy. Co jest datą
    uzyskania przychodu? Data wpływu na rachunek jak przypuszczam? Ale co w
    wypadku kiedy nizbyt rozgarniete panie z banku PKO BP zgubią wyciąg z
    kopiami przelewów. Wtedy (dwa razy już tak było) muszę pisać pismo o wydanie
    kopii bo one nie mogą nic więcej wydrukować poza saldem rachunku. I za nim
    dostanę kopię to mija nieraz dwa tygodnie, kończy się miesiąc i nie wiem co
    mam robić?

    dzięki
    WS

  • 6. Data: 2002-05-15 21:11:30
    Od: "GWS" <g...@p...gazeta.pl>

    Znaczy się mam obliczać podatek wtedy kiedy mi gość zapłaci (lepiej, żeby
    nie zalegał).
    I dla pewności - biorę ten 1000 za dzierżawę, a to że on płaci za czynsz,
    telefon i prąd do mojego podatku jest nieważne.

    Dzięki

    gws

  • 7. Data: 2002-05-15 21:55:58
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik GWS <g...@p...gazeta.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:abuits$o2a$...@n...gazeta.pl...
    > Znaczy się mam obliczać podatek wtedy kiedy mi gość zapłaci (lepiej, żeby
    > nie zalegał).

    Tak, z dniem uzyskania wliczasz.

    > I dla pewności - biorę ten 1000 za dzierżawę, a to że on płaci za czynsz,
    > telefon i prąd do mojego podatku jest nieważne.

    Aha, czyli płaci Ci dzierżawę i jeszcze dodatkowo czynsz włascicielowi?
    Ty masz przychód 1000zł. On ma koszty 1000zł, czynsz, telefon, prąd.
    Ważne zeby to było napisane w umowie, że on za to płaci, zeby mógł w koszty
    wrzucić, a ty żebyś miał sprawę jasną.

    WS

  • 8. Data: 2002-05-16 19:38:51
    Od: "jacek" <k...@p...onet.pl>

    Wojtku tak naprawde jak ci zgubią wyciąg to sprawa jest skomplikowana, coś
    takiego nie powinno mieć miejsca , zmien bank, a poza tym masz inne
    mozliwości spradzenia czy co dluznik zaplacil

    wiadomości news:abuhn0$187$1@sunsite.icm.edu.pl...

  • 9. Data: 2002-05-16 21:31:49
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik jacek <k...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:ac1290$jo8$...@n...tpi.pl...

> [...]
    > takiego nie powinno mieć miejsca , zmien bank, a poza tym masz inne
    > mozliwości spradzenia czy co dluznik zaplacil

    Dzięki za odpowiedź. Bank własnie zmieniam. Byłem ostatnio to okazało się że
    wszystkie wyciągi wysłali do Krzeszowic (taka podkrakowska miejscowosc)> nie
    wiedzą czemu tak zrobili. Nawet się juz nie denerwowałem.
    Wiem, że moge to sprawdzić np. porównując salda rachunku lub iśc po prostu
    do najemcy.
    Ale się tak zastanawiam jak to wygląda w przepisach. No bo wpisuję do PITa
    zdarzenie na które w danym momencie nie mam żadnego dowodu. Ach, nieważne.
    Teraz już będzie ok.

    dzięki za wszystkie odpowiedzi na forum
    WS