    From: "cef" <c...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Dziwna faktura z UE - jak to zaksiegowac?
    Date: Sun, 21 Sep 2008 18:47:53 +0200

    Użytkownik wrote:

    > No ale maja moj numer NIP, moga sprawdzic czy mi sie nalezy, prawda ?

    Tylko teoretycznie. Widocznie mieli problem z nabywcą,
    który podał im czynny numer VAT, ale nie swój :-)

    > Mysle ze po prostu na razie wcale tego nie zaksieguje (bo w koncu
    > kazda fakture vat moge sobie ksiegowac po 30 dniach, prawda

    Nie jest to"cała prawda". Ale jeśli to towar handlowy, to masz obowiazek go
    zaewidencjonować
    od razu - VAT pewnie może poczekać, ale jesli chcesz to ujać jako WDT,
    to o ile dobrze pamiętam do 15 nastepnego miesiaca.

    > dowiedzialem sie w urzedzie skarbowym, ze oni sie tam panicznie boja
    > swoich urzedow skarbowych (tez tak troche slyszalem ze ostro sa tam
    > traktowani :P )

    To mit. Rozpowszechniany przez nasze US, żebysmy mysleli, że tam to dopiero
    podatnika gnębią. Tak tam jest po prostu porządek--->
    nikt nie nagina i nie omija przepisów, bo mają świadomość,
    że prędzej czy później ktoś to wyłapie i potrafią wyliczyć, że drobne kanty
    się nie opłacają
    (w przeciwieństwie do naszej nierychliwej ręki sprawiedliwości)

    , to w mailu z prosba o korekte napisalem, ze zostalem
    > skontrolowany w polsce i "they warned me, that i have to ask for
    > corrective invoice" :D moze zadziala to slowko "they warned me".

    Ale u nich jest wszysko OK - sprzedali brutto odprowadzili VAT
    i mozesz sie pobujać.

    > Mnie tylko jeszcze zastanawia jedno... Jak grzecznie "zmusic" ich,
    > firme, ktora sie wystawia na ebay, zeby cena z ebaya byla cena brutto
    > (ktorą tak naprawde przeciez jest) a dla mnie wyliczyli to bnizyli do
    > netto i zebym to im zaplacil... Prosic moge, no ALE...

    Po co zaraz zmuszać?
    Wystarczy zadzwonić i ponegocjować warunki zakupu -:)
    Ustalić obieg wymaganych dokumentów itd.
    Ja swoim klientom w DE wystawiam faktury netto,
    ale wydaję potem trochę na telefony, żeby ich przekonac, że
    potrzebuję potwierdzenie dostarczenia towaru, jeśli kierowca
    nic nie podbił u nich.
    Gdybym wysyłał np do Hiszpanii, to nie znając języka i nie mając
    mozliwości bezposredniego wytłumaczenia czego potrzebuję do zerowej stawki
    VAT,
    to też bym im wysyłał brutto i czekał, czy ktos będzie cos chciał korygować,
    ale miałbym spokój z VAT u siebie. Postaw się w ich sytuacji :-)