    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Emeryt a umowa o dzieło (trochę nietypowa sprawa)
    Date: Wed, 4 Jan 2006 00:51:45 +0100

    On Tue, 3 Jan 2006, Nixe wrote:

    > Taka sytuacja nie miałaby podobno miejsca, gdyby miał ukończone 65 lat.
    > Tłumaczyłyśmy mu, że to nie ma nic do rzeczy, bo ZUS'u nie interesują
    > przychody z tytułu jakiejkolwiek umowy o dzieło, niezależnie od wieku
    > wykonawcy

    Hm... a nie jest to wcześniejsza emerytura albo jakieś inne
    świadczenie socjalne, które jest "obcinane" w razie uzyskania
    przychodu w pewnych kategoriach ?

    > i niezależnie od tego, czy jest to umowa oparta o prawa autorskie
    > czy nie

    Ja sobie gdybam luzem...
    Ale umowa "autorska" wbrew pozorom niekoniecznie jest przychodem
    z działalności wykonywanej osobiscie. A nawet nie powinna być
    (choć USy sądząc z opisów się nie czepiają).
    Bo to jest przychód z praw majątkowych, inne źródło przychodu!

    Zaznaczając że gdybam - jest taka możliwość że przy pewnych świadczeniach
    socjalnych przychód ze stosunku pracy lub osobiście świadczonych
    usług powoduje zawieszenie świadczenia - a inne źródła nie.
    Powiedzmy jak ktoś w totolotka wygra albo ma z odsetek bankowych
    kilka kzł miesięcznie :P przychodu, to niekoniecznie mu "zawiesi"
    rentę czy cóś... może wcześniejszej emerytury też dotyczyć...

    > Sama nie wiem, co o tym sądzić. Pan się upiera, księgowa jest w kropce, bo
    > nie potrafi mu tego wytłumaczyć. Ja tym bardziej.

    ...a ja tylko hipotezę wysuwam, czego by można szukać w ustawie
    o SUS albo jakimś podobnym wynalazku :)
    W SUS jest sporo odesłań "w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym",
    zmiana rodzaju źródła przychodu może spowodować "zniknięcie"
    dochodu dla SUS :)

    > I jeszcze jedno - czy gdybyśmy to my z księgową miały rację, ale pan się
    > BARDZO uparł, to czy pójście mu na rękę (to człowiek starej daty i nie chcę
    > mu dla zasady robić pod górkę) i zawarcie umowy o dzieło na prawach
    > autorskich nie będzie w żaden sposób kolidowało z prawem?

    ??
    No przecież to musi być umowa o prawa autorskie, nie ?
    Czyli prawa majatkowe, dobrze gadam ?

    Albo będziecie je odsprzedawać dalej, albo staną się u was WNiP,
    prawda ?
    Bo jakieś uzasadnienie do zaliczenia ich w KUP musi być.
    I jakoś nie widzę powodu dla którego wynagrodzenie autora
    miałoby być traktowane inaczej niż zakup powiedzmy Photoshopa
    (taki program graficzny >3500 zł więc podpadający pod amortyzację :))
    Jak "towar handlowy" - to efektywnie KUP w momencie sprzedaży
    (np. jako część usługi czy cóś).
    A w pozostałych przypadkach do amortyzacji.

    Źle piszę ?

    > sposób nie obciąży nas dodatkowo jakimiś kosztami? Co to znaczy, że taka
    > umowa ma zwiększone koszty (z 20% do 50%) uzyskania przychodu? Proszę o
    > możliwie łopatologiczne wytłumaczenie.

    ???
    No na umowie "osobistej" można uznać 20% przychodu za KUP.
    Bez dokumentów.
    Prawda ?
    No to weź w komputer ustawę (PDoOF) i każ szukać 50% ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)