    From: "Nixe" <n...@f...peel>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Emeryt a umowa o dzieło (trochę nietypowa sprawa)
    Date: Wed, 4 Jan 2006 22:05:35 +0100

    W wiadomości <news:dpfcpq$sc2$1@atlantis.news.tpi.pl>
    wektor <w...@i...pl> pisze:

    > Można przypuszczać, że pan emeryt dlatego "walczy" o 50% koszty
    > uzyskania, aby mieć większy dochód netto

    Nie sądzę. On się na tym kompletnie nie zna, ale uparł się, bo tak mu
    powiedziano w poprzedniej firmie (gdzie kiedyś pracował) i boi się, że jeśli
    coś będzie nie tak, jak było dotąd (czyli jak mu powiedziano), to będzie
    ponosił z tego tytułu jakieś konsekwencje. To bardzo uczciwy (powiedziałabym
    wręcz, że naiwny) człowiek. Na pewno nie żaden cwaniaczek.

    > lub oprócz emerytury pobiera
    > rentę z tytułu choroby zawodowej.

    Na 100% nie.

    > Ale 50% koszty uzyskania można uwzględniać tylko przy dziełach
    > twórczych (np. przygotowanie opracowania naukowego, ekspertyzy,
    > wygłoszenie wykładu, wykonanie dzieła artystycznego).
    > Czy dzieło wykonywane przez pana emeryta spełnia te kryteria?

    To ma być szkolenie techniczne pracowników (ten pan był wykładowcą na
    politechnice).
    Wydaje mi się, że można to podciągnąć pod taką umowę.

    > Najlepiej zadzwonić do ZUS, żeby rozwiać wątpliwości.

    I chyba tak się skończy, choć w bezgraniczną mądrość pracowników ZUS'u (jak
    i innych urzędów państwowych) to ja już od dawna nie wierzę ;-)
    Ale może chociaż poproszę ich o uzasadnienie na piśmie. Czy mogą się nie
    zgodzić na coś takiego?

    --
    PozdrawiaM