    From: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Ewidencja sprzedaży VAT - paragony czy książka?
    Date: Fri, 7 Jun 2002 00:05:40 +0200

    Użytkownik Arkadiusz Piotrowski <a...@p...com.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:adncf5$sm8$...@n...tpi.pl...
    > Jestem VATowcem, KPiR, od kwietnia księgowość prowadze na komputerze.
    > Nie mam jeszcze kasy fiskalnej i wszelką sprzedaż zapisywałem w książce i
    > sumą zbiorczą wpisywałem jako DW pod koniec miesiąca w książke i ewidencje
    > VAT na komputerze.

    Mam nadzieję, że jesteś pewny, że nie musisz mieć kasy fiskalnej.

    > Mam jednak pytanie, co zrobić jeśli klient życzy sobie paragon, lub trzeba
    > go wystawić w związku ze sprzedażą na gwarancje części komputerowej?

    Jeżeli nie masz kasy fiskalnej (ściśle kasy sfiskalizowanej), to paragon
    niefiskalny dla US nie jest żadnym dokumentem księgowym.

    > Wtedy po prostu nie wpisywać w papierową książkę ewidencji sprzedaży
    > bezrachunkowej, czy też wszystko trzeba ewidencjonować jako paragony >

    Wpisać trzeba cały obrót do ewidencji sprzedaży, oprócz sprzedaży na
    faktury.
    To nieistotne czy wystawiałes jakieś paragony niefiskalne (na komputerze czy
    ręcznie) czy nie. Liczy się sprzedaż bezrachunkowa.
    Właściwie do karty gwarancyjnej to chyba lepiej wystawić fakturę ale jak Ci
    wygodniej

    >i co zrobić jeśli tak nie robiłem i dopiero od czerwca tak zacząć robić?

    Nie wiem w końcu jak robiłeś ;) Jak robiłeś inaczej niż mówię to przepisz od
    nowa całą ewidencję sprzedaży uwzględniając w niej sprzedaż na paragony też.
    Kwoty sumeryczne z całego dnia przecież się nie zmienią, więc w Książce
    żadnych zmian nie będzie.

    WS

    Proszę o pomoc :-)