  • 1. Data: 2002-06-06 10:10:37
    Temat: Ewidencja sprzedaży VAT - paragony czy książka?
    Od: "Arkadiusz Piotrowski" <a...@p...com.pl>

    Jestem VATowcem, KPiR, od kwietnia księgowość prowadze na komputerze.
    Nie mam jeszcze kasy fiskalnej i wszelką sprzedaż zapisywałem w książce i
    sumą zbiorczą wpisywałem jako DW pod koniec miesiąca w książke i ewidencje
    VAT na komputerze.

    Mam jednak pytanie, co zrobić jeśli klient życzy sobie paragon, lub trzeba
    go wystawić w związku ze sprzedażą na gwarancje części komputerowej?
    Wtedy po prostu nie wpisywać w papierową książkę ewidencji sprzedaży
    bezrachunkowej, czy też wszystko trzeba ewidencjonować jako paragony i co
    zrobić jeśli tak nie robiłem i dopiero od czerwca tak zacząć robić?

    Proszę o pomoc :-)

    --
    << Arkadiusz Piotrowski <---------> e-mail: i...@a...com.pl >>
    << ICQ: 10304552 <---------> SMS Plus GSM: +48607550438 >>

  • 2. Data: 2002-06-06 22:05:40
    Temat: Re: Ewidencja sprzedaży VAT - paragony czy książka?
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik Arkadiusz Piotrowski <a...@p...com.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:adncf5$sm8$...@n...tpi.pl...
> [...]
    > sumą zbiorczą wpisywałem jako DW pod koniec miesiąca w książke i ewidencje

    Mam nadzieję, że jesteś pewny, że nie musisz mieć kasy fiskalnej.

    > Mam jednak pytanie, co zrobić jeśli klient życzy sobie paragon, lub trzeba
    > go wystawić w związku ze sprzedażą na gwarancje części komputerowej?

    Jeżeli nie masz kasy fiskalnej (ściśle kasy sfiskalizowanej), to paragon
    niefiskalny dla US nie jest żadnym dokumentem księgowym.

    > Wtedy po prostu nie wpisywać w papierową książkę ewidencji sprzedaży
    > bezrachunkowej, czy też wszystko trzeba ewidencjonować jako paragony >

    Wpisać trzeba cały obrót do ewidencji sprzedaży, oprócz sprzedaży na
    faktury.
    To nieistotne czy wystawiałes jakieś paragony niefiskalne (na komputerze czy
    ręcznie) czy nie. Liczy się sprzedaż bezrachunkowa.
    Właściwie do karty gwarancyjnej to chyba lepiej wystawić fakturę ale jak Ci
    wygodniej

    >i co zrobić jeśli tak nie robiłem i dopiero od czerwca tak zacząć robić?

    Nie wiem w końcu jak robiłeś ;) Jak robiłeś inaczej niż mówię to przepisz od
    nowa całą ewidencję sprzedaży uwzględniając w niej sprzedaż na paragony też.
    Kwoty sumeryczne z całego dnia przecież się nie zmienią, więc w Książce
    żadnych zmian nie będzie.

    WS

    Proszę o pomoc :-)

  • 3. Data: 2002-06-07 21:19:54
    Od: "Arkadiusz Piotrowski" <a...@p...com.pl>

    Użytkownik "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl> napisał w
    wiadomości news:adomfc$hi1$1@sunsite.icm.edu.pl...

> [...]
    też.
    > Kwoty sumeryczne z całego dnia przecież się nie zmienią, więc w Książce

    Dzięki za pomoc, wpisywałem wszystko w Ewidencje sprzedaży papierową,
    osatnio tylko przy sprzedaży na gwarancje wystawiłem paragon, którego nie
    wpisywałem w ewidencje i nie wiem czy wpisywać, bo przecież wtedy będę miał
    podwójny dochód, z ewidencji wpisuje na koniec m-ca przez DW do KPiR na
    komputer, a paragony są od razu zliczane do dochodu -KPiR i VAT.... więc
    chyba żeby robić tak: z ewidencji sprzedaży nie wpisywać do KPiR i to będzie
    tylko tak informacyjnie jaki był obrót i od kiedy kasa fiskalna, a każdą
    sprzedaż wpisywać w paragon?

    Proszę mnie oświecić czy dobrze rozumuję :)

  • 4. Data: 2002-06-07 23:12:12
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

> [...]
    > osatnio tylko przy sprzedaży na gwarancje wystawiłem paragon, którego nie
    > wpisywałem w ewidencje i nie wiem czy wpisywać, bo przecież wtedy będę

    Zgadza się, będzie podwójny

> [...]
    będzie
    > tylko tak informacyjnie jaki był obrót i od kiedy kasa fiskalna, a każdą

    Ten paragon nie jest fiskalny, czyli nie jest dokumentem ważnym dla US.
    Rozumiem że program Ci automatycznie księguje paragony do KPiR? Ja bym to
    zmienił.
    Zgodnie z przepisami podatnik jest obowiązany prowadzic ewidencję sprzedaży
    gdzie wpisuje cały obrót pomniejszony o faktury. W tej ewidencji MUSI się
    znaleść cały obrót pozafakturowy. Te paragony są tylko dla Ciebie i klienta.
    W sensie podatkowym nie działają.
    Dlatego ja bym to zmienił. W programie powinna byc opcja księgowania
    paragonów lub nie. Inaczej będzie podwójnie.
    Chyba że zrobisz tak jak mówisz czyli będziesz wszystkim wystawiał paragony.
    Wtedy kwoty w ewidencji beda takie same jak w KPiR. Ale to chyba dodatkowa,
    niepotrzebna praca.

    > Proszę mnie oświecić czy dobrze rozumuję :)
    >
    > Pozdrawiam

    pozdrawiam również
    WS