    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Mon, 13 May 2013 23:12:12 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Ewidencja sprzedaży uproszczona

    On Mon, 13 May 2013, r...@g...com wrote:

    > Taka ewidencja służy mi dla potrzeb VAT (żeby określić
    > moment przekraczania limitu zwolnienia podmiotowego),
    > ale czy można również posłużyć jako ewidencja
    > sprzedaży nieudokumentowanej,

    Zagryzę.
    To tak jakby napisać "krzesło".
    I zapomnieć dodać "elektryczne" :P
    (w przepisie jest "nieudokumentowanej fakturami"! - ta sprzedaż
    *MA* być udokumentowana, lecz NIE MUSI być "imiennie" ani
    nawet "indywidualnie", znaczy w zależności od przypadku
    można "zbiorczo").

    > czy też powinienem stworzyć do tego celu oddzielną ewidencję?

    Przeczytałem pięć razy w kółko par.8.4 rozporządzenia i dalej
    mi wynika, że rzeczywiście, dobrze gadasz, sama ewidencja
    VAT w roli "bez dodatkowych warunków" nie wystarczy, bezwzględnie
    zwalnia tylko kasa rejestrująca.
    Ale IMVHO nie ma potrzeby aby była to ewidencja odrębna,
    wystarczy, aby ta jedna istniejąca zawierała wszystkie
    potrzebne informacje, niezbędne do kwalifikowania przychodu
    i obrotu (czyli czy dana pozycja liczy się do VAT i czy
    liczy się - odrębnie! - do dochodowego).
    Znaczy JEDNA, wspólna ewidencja sprzedaży, w której są
    zaznaczane "VATy nieprzychodowe" oraz "sprzedaż nieobrotowa".

    Dodatkowo podatnik zwolniony (z VAT) ma obowiązek pilnowania
    "codzienności" wpisów (no, "nie później niż przed rozpoczęciem
    sprzedaży" w kolejny) również do ewidencji VAT, więc
    z p. widzenia KPiR byłaby to co najwyżej niewielka
    "nadgorliwość" :)

    Co miałoby przemawiać przeciw takiej tezie?

    pzdr, Gotfryd