    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Faktura VAT dziwnie liczona
    Date: Thu, 9 Dec 2004 22:50:00 +0100

    On Tue, 7 Dec 2004, Jarek Spirydowicz wrote:

    >+ In article <Pine.WNT.4.61.0412032046190.1604@athlon>,
    >+ Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:
    >+
    >+ > Biorąc pod uwagę iż my w liberalnej wersji płacimy 19%
    >+ > dochodowego + 22% VAT co daje 31,12% obciążenia
    >+
    >+ Jak to obliczyłeś? U mnie wychodzi 36,82%.

    Hm...
    Teraz mi jeszcze inaczej wychodzi... :]
    Przyjmując narzut "od kwoty bez podatku" przekraczam 50% :>
    Licząc "od kwoty otrzymanej" mam tak:

    Masz 100 zł "dochodu czystego".
    Z tego płacisz 19% dochodowego, zostaje ci "w garści" 81 zł.
    Kupujesz coś "z 22% VAT" - w tym jest 22% VATu, czyli kwota
    netto wynosi ~66,39zł a podatku jest 14,60zł (no, 14,61).
    Razem jest 33,60 zł podatku.

    Mi się zdaje że problem w określeniu co jest kwotą netto: bo
    tak głupio wychodzi że VAT trzeba policzyć "od wszystkiego",
    czyli zakładając że porównujemy że nie byłoby VAT (ale również
    nie byłoby podatków obrotowych :)) w tym co kupujemy VAT
    obejmuje również.... podatek dochodowy zapłacony przez tego
    od którego kupujemy :)
    Zakładając że CAŁA kwota nabycia byłaby dochodem to przy
    kwocie netto 66,40 zł byłoby w nim 10,60 dochodowego zapłaconego
    przez sprzedawcą (który płaci tyle co my - ale my juz policzyliśmy
    podatek "jednakowo dla każdego" :) czyli u niego TEŻ) i ta
    wartość też jest oVATowana - czyli 8,69 podatku dochodowego
    netto :> i 1,91zł dochodowego oVATowane. Czyli 1,91 doliczyć
    do VATu (bo NIE wynika ani z samego VATu ani z dochodowego,
    tylko ze złożenia)...
    Wtedy byłoby 35,51...ale to i tak mniej niż u ciebie :)
    Trzeba byłoby policzyć licząc podatki od kwoty sprzedawcy
    "w górę" - ale to nie byłaby prawda: przecież mamy tylko 100 zł
    i więcej nie wydamy... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)