    From: "Piotr" <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Faktura VAT marża, a akcyza - PILNE!
    Date: Mon, 20 Sep 2004 17:40:43 +0200
    Sender: m...@p...onet.pl@pc155.katowice.cvx.ppp.tpnet.pl

    Użytkownik "inż.Mamoń" <t...@p...fm> napisał w wiadomości
    news:cimdg1$2rm$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Witam
    >
    > Kupilem w Niemczech (od osoby prywatnej) samochod na firme, oplacilem
    akcyze
    > oraz zalatwilem VAT-25.

    To raczej nie jest możliwe, że kupiłeś auto od osoby prywatnej "na
    działalność", a US "zwolnił Cię" z VATu. Moim zdaniem takiej mozliwosci nie
    ma. I od tego bym zaczął "prostowanie papierów", bo to całkiem zmieni(a)
    status transakcji. Opodatkowanie na zasadach szczególnych (czyli VAT-marża),
    a wiec i "zwolnienie" z VATu od nabycia używanych środków transportu według
    mnie przysługuje tylko w jednym przypadku - kiedy dostawy dokonuje "firma" i
    na fakturze jest wyraźnie zaznaczona forma opodatkowania marżą. Przecież
    osoba fizyczna ("niefirma" ;PP) takiej formułki nie mogła umieścić na umowie
    sprzedaży ... .

    Teraz sprzedaje ten samochod niezarejestrowany.
    > Wiem, ze w takim przypadku bede musial doplacic akcyze ;(

    "Dopłacić" to raczej tylko pod warunkiem, ze jesteś zarejestrowanym
    podatnikiem akcyzy w UC (AKC-R i te sprawy ...). Wątpię (ale mam nadzieję,
    ze ktoś z Grupowiczów to zweryfikuje), żeby "niezarejestrowany w UC"
    podatnik miał prawo "uznać się" akcyzą zapłaconą z tyt. nabycia.

    Zamierzam wystawic
    > fakture VAT-marza. I to doszlismy do przyslowiowego "sedna tarczy"...
    > Jak ma wygladac ta faktura?
    > Czy musi byc na niej wyszczegolniona zaplacona akcyza?

    Ponoć nie musi byc kwoty. Za to musi byc napisane, w którym UC rozliczasz
    sie z akcyzy (i fakt, ze cana sprzedaży zawiera podatek akcyzowy).

    > Jak zaksiegowac doplate akcyzy?

    Ja bym naliczył akcyzę od wszystkich składników ceny "przed VATem" ... .

    > Jaka wartosc wpisac na fakturze?

    Prawdziwą !! ;) (??)

    Na umowie kupna mam wartosc 600E (2670zl) ,
    > od tego zaplacilem 65% akcyzy (1735zl) co daje razem 4405 zl. Jezeli
    > wystawie fakture na 4405, to od tego znowu musze zaplacic akcyze, minus to
    > co juz zaplacilem, czyli 4405 * 65% = 2863 - 1735 = 1128 zl Ale wtedy nie
    > bede mial na papierze zysku, bo kosztow bedzie 5533...

    No zysk to chyba doliczasz "na końcu" ale "przed" akcyzą .... .

    A co z kosztami
    > przgladu, oplaty na rzecz US i Faktury z Agencji Celnej - w sumie
    ~500zl???

    Ja bym doliczył do ceny "przed" zyskiem :)) ... .

    > A moze wystawic fakture na taka sama kwote , jaka za jaka "kupilem"
    > samochod? Ale co na to UC+US???

    Ciemność widzę ... ;().

    > Pomozcie! Jak to wszystko rozpisac, zeby mi UC i US nie zjadlo calego
    > (marnego) zysku...

    Ciągle ciemnosć ... .

    > A moze poprostu zarejestrowac auto i sprzedac juz zarejestrowane na np.
    > umowe przedwstepna???
    > Sprawa o tyle pilne, ze mam zdecydowanych klientow na auto, a nie wiem jak
    > je formalnie sprzedac.

    W tym jest najwiekszy problem, ze konstrukcja przepisów celnych/podatkowych
    działa zdecydowanie na niekorzyść tych, którzy chcą działać zgodnie z literą
    prawa, a promuje sie firmy-krzaki (szarą strefę ;P), które odprawiają auta
    na lewych fakturach bezposrednio na finalnego nabywcę albo na "słupów",
    którym i tak jest wszystko jedno jaki urzad ich sciga .... . Smutna ale
    prawdziwa rzeczywistosc.

    --
    Pozdrawiam :). Piotr