  • 1. Data: 2004-09-20 11:04:06
    Temat: Faktura VAT marża, a akcyza - PILNE!
    Od: "inż.Mamoń" <t...@p...fm>

    Witam

    Jak juz kiedys pisalem, przy okazji pierwszego posta na te grupe, prowadze
    komis samochodowy i w zwiazku ze swoja dzialalnoscia mam taki oto problem:
    Kupilem w Niemczech (od osoby prywatnej) samochod na firme, oplacilem akcyze
    oraz zalatwilem VAT-25. Teraz sprzedaje ten samochod niezarejestrowany.
    Wiem, ze w takim przypadku bede musial doplacic akcyze ;( Zamierzam wystawic
    fakture VAT-marza. I to doszlismy do przyslowiowego "sedna tarczy"...
    Jak ma wygladac ta faktura?
    Czy musi byc na niej wyszczegolniona zaplacona akcyza?
    Jak zaksiegowac doplate akcyzy?
    Jaka wartosc wpisac na fakturze? Na umowie kupna mam wartosc 600E (2670zl) ,
    od tego zaplacilem 65% akcyzy (1735zl) co daje razem 4405 zl. Jezeli
    wystawie fakture na 4405, to od tego znowu musze zaplacic akcyze, minus to
    co juz zaplacilem, czyli 4405 * 65% = 2863 - 1735 = 1128 zl Ale wtedy nie
    bede mial na papierze zysku, bo kosztow bedzie 5533... A co z kosztami
    przgladu, oplaty na rzecz US i Faktury z Agencji Celnej - w sumie ~500zl???
    A moze wystawic fakture na taka sama kwote , jaka za jaka "kupilem"
    samochod? Ale co na to UC+US???

    Pomozcie! Jak to wszystko rozpisac, zeby mi UC i US nie zjadlo calego
    (marnego) zysku...
    A moze poprostu zarejestrowac auto i sprzedac juz zarejestrowane na np.
    umowe przedwstepna???
    Sprawa o tyle pilne, ze mam zdecydowanych klientow na auto, a nie wiem jak
    je formalnie sprzedac.

    Adam Trelenberg
    Centrum Samochodów Używanych
    "KONESER" Spółka Inżynierska
    Rybnik, ul. Żorska 275
    tel./fax: (32) 426 72 52
    www.auto-koneser.gratka.pl
    a...@w...pl

  • 2. Data: 2004-09-20 15:40:43
    Temat: Re: Faktura VAT marża, a akcyza - PILNE!
    Od: "Piotr" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "inż.Mamoń" <t...@p...fm> napisał w wiadomości
    > Witam
    >
    > Kupilem w Niemczech (od osoby prywatnej) samochod na firme, oplacilem
    akcyze
    > oraz zalatwilem VAT-25.

    To raczej nie jest możliwe, że kupiłeś auto od osoby prywatnej "na
    działalność", a US "zwolnił Cię" z VATu. Moim zdaniem takiej mozliwosci nie
    ma. I od tego bym zaczął "prostowanie papierów", bo to całkiem zmieni(a)
    status transakcji. Opodatkowanie na zasadach szczególnych (czyli VAT-marża),
    a wiec i "zwolnienie" z VATu od nabycia używanych środków transportu według
    mnie przysługuje tylko w jednym przypadku - kiedy dostawy dokonuje "firma" i
    na fakturze jest wyraźnie zaznaczona forma opodatkowania marżą. Przecież
    osoba fizyczna ("niefirma" ;PP) takiej formułki nie mogła umieścić na umowie
    sprzedaży ... .

    Teraz sprzedaje ten samochod niezarejestrowany.
    > Wiem, ze w takim przypadku bede musial doplacic akcyze ;(

    "Dopłacić" to raczej tylko pod warunkiem, ze jesteś zarejestrowanym
    podatnikiem akcyzy w UC (AKC-R i te sprawy ...). Wątpię (ale mam nadzieję,
    ze ktoś z Grupowiczów to zweryfikuje), żeby "niezarejestrowany w UC"
    podatnik miał prawo "uznać się" akcyzą zapłaconą z tyt. nabycia.

    Zamierzam wystawic
    > fakture VAT-marza. I to doszlismy do przyslowiowego "sedna tarczy"...
    > Jak ma wygladac ta faktura?
    > Czy musi byc na niej wyszczegolniona zaplacona akcyza?

    Ponoć nie musi byc kwoty. Za to musi byc napisane, w którym UC rozliczasz
    sie z akcyzy (i fakt, ze cana sprzedaży zawiera podatek akcyzowy).

    > Jak zaksiegowac doplate akcyzy?

    Ja bym naliczył akcyzę od wszystkich składników ceny "przed VATem" ... .

    > Jaka wartosc wpisac na fakturze?

    Prawdziwą !! ;) (??)

> [...]
    > co juz zaplacilem, czyli 4405 * 65% = 2863 - 1735 = 1128 zl Ale wtedy nie
    > bede mial na papierze zysku, bo kosztow bedzie 5533...

    No zysk to chyba doliczasz "na końcu" ale "przed" akcyzą .... .

    A co z kosztami
    > przgladu, oplaty na rzecz US i Faktury z Agencji Celnej - w sumie
    ~500zl???

    Ja bym doliczył do ceny "przed" zyskiem :)) ... .

    > A moze wystawic fakture na taka sama kwote , jaka za jaka "kupilem"
    > samochod? Ale co na to UC+US???

    Ciemność widzę ... ;().

    > Pomozcie! Jak to wszystko rozpisac, zeby mi UC i US nie zjadlo calego
    > (marnego) zysku...

    Ciągle ciemnosć ... .

> [...]
    > umowe przedwstepna???
    > Sprawa o tyle pilne, ze mam zdecydowanych klientow na auto, a nie wiem jak

    W tym jest najwiekszy problem, ze konstrukcja przepisów celnych/podatkowych
    działa zdecydowanie na niekorzyść tych, którzy chcą działać zgodnie z literą
    prawa, a promuje sie firmy-krzaki (szarą strefę ;P), które odprawiają auta
    na lewych fakturach bezposrednio na finalnego nabywcę albo na "słupów",
    którym i tak jest wszystko jedno jaki urzad ich sciga .... . Smutna ale
    prawdziwa rzeczywistosc.

    --
    Pozdrawiam :). Piotr