    From: "Ryszard G" <r...@p...fm>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Faktura korygująca z TP SA - jak księgować.
    Date: Mon, 18 Mar 2002 00:33:33 +0100

    Użytkownik "Arkadiusz Piotrowski" <a...@p...com.pl> napisał w
    wiadomości news:a72ua9$m9m$1@news.tpi.pl...
    > Do KPiR rozumiem, że mam wpisać netto jednš pozycję ze znakiem -.
    Tak

    > Jak jednak do ewidencji VAT? Ponieważ prowadzę działalnoœć w
    zakresie
    > sprzedaży produktów z 22% VATem oraz usług zwolnionych z VATu muszę
    co
    > miesišc robić zestawienie zakupów wg struktury sprzedaży
    Przyznam, że nie rozumiem, jakie zestawienie ?

    > i teraz właœnie nie
    > wiem czy mam VAT pomniejszyć i zwiekszyć z faktur korygujšcych wg
    struktury
    > za bieżšcy miesišc czy ze stycznia tak jak była księgowana
    poprzednia
    > faktura której dotyczy korekta?

    Twoim obowiązkiem jest ustalenie, które zakupy opodatkowane związane
    są wyłączne ze sprzedażą opodatkowaną, które wyłączne ze sprzedażą
    zwolnioną i wreszcze, dla których nie sposób określić, czy są związane
    ze sprzedażą opodatkowaną czy zwolnioną ( np. telefon ).

    W twojej sytuacji:
    I. "ręcznie" ,w książeczkach, prowadziłbym dwie ewidencje zakupu VAT
    1. wyłącznie towarów handlowych ( do dalszej odsprzedaży ), z której
    kwoty są wpisywane do deklaracji VAT-7 jako zakupy opodatkowane
    związane wyłączne ze sprzedażą opodatkowaną ( tu sytuacja jest jasna
    bo sprzedajesz wg takiej stawki jak kupiłeś),
    2. pozostałych zakupów ( tzw. kosztowych ), z której kwoty wpisywane
    są do deklaracji jako zakupy związane ze sprzedażą zwolnioną od
    podatku i opodatkowaną i tylko one będą odliczane w części związanej
    ze sprzedażą opodatkowaną.

    II. w programie komputerowym także ewidencje podzieliłbym na dwie wg.
    zasady jak wyżej, zaznaczając dla każdej faktury i faktury
    korygującej, jakiej sprzedaży dotyczy. ( opodatkowanej, zwolnionej,
    zwolnionej i opodatkowanej )

    Wg rozporządzenia z 22.12.1999 do ustawy vatowskiej
    par.43 pkt.5:( zwroty, rabaty itp.) " Nabywca otrzymujący fakturę
    korygującą obowiązany jest do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w
    rozliczeniu za miesiąc, w którym tę fakturę otrzymał, lub w miesiącu
    następnym."
    Par.44 pkt.4 ( pomyłki w fakturach ) ma podobny sens.

    Czyli fakturę korygującą wpisujesz do ewidencji i rozliczasz w
    deklaracji, na takich samych zasadach jak zwykłą fakturę, czyli w
    miesiącu jej otrzymania lub miesiącu następnym, pamiętając o tym, że
    faktury na pewne usługi ( tepsa :) ) są specjalnie traktowane ( dla
    których miesiącem otrzymania jest miesiąc zapłaty).

    ( Ciekawe co byś zrobił z fakturą korygującą otrzymaną w lutym 2002
    dotyczącą zakupu z lipca 2001 ? )

    pozdrawiam
    Ryszard G.