  • 1. Data: 2002-03-17 10:54:08
    Temat: Faktura korygująca z TP SA - jak księgować.
    Od: "Arkadiusz Piotrowski" <a...@p...com.pl>

    Dostałem dwie takie faktury z dn. 14.02, chodziło o SDI.
    Na jednej jest zmniejszenie 30zł netto (+7%VAT), a na drugiej zwiększenie o
    64,95zł netto (+7%VAT). I teraz nie wiem czy mam je ewidencjonować
    gdziekolwiek, ponieważ napisane jest "Do rozliczenia w kolejnym cyklu
    rozrachunkowym" więc pewnie będzie to uwzglednione w fakturze za marzec,
    którą trzeba będzie zapłacić do końca marca.
    Mam KPiR, VAT. Czy trzeba je gdzieś wpisywać czy po prostu wpiąć do
    segregatora i to wszystko, a co z deklaracją VAT-7 - rozliczać jako wydatek
    nie rozliczony w bieżącym miesiącu.
    Prowadzę księgowość kasową, więc wydaje mi się że nie, ale wolę zapytać :)
    --
    << Arkadiusz Piotrowski <---------> e-mail: i...@a...com.pl >>
    << ICQ: 10304552 <---------> SMS Plus GSM: +48607550438 >>

  • 2. Data: 2002-03-17 15:01:14
    Temat: Re: Faktura koryguj?ca z TP SA - jak księgować.
    Od: "Ryszard G" <r...@p...fm>

    Użytkownik "Arkadiusz Piotrowski" <a...@p...com.pl> napisał w
    wiadomości news:a71skl$h9u$1@news.tpi.pl...
> [...]
    > rozrachunkowym" więc pewnie będzie to uwzglednione w fakturze za
    marzec,
    > któr? trzeba będzie zapłacić do końca marca.

    To jest tylko twoje rozliczenie nalezności dla tepsy.

    > Mam KPiR, VAT. Czy trzeba je gdzie? wpisywać czy po prostu wpi?ć do
    > segregatora i to wszystko, a co z deklaracj? VAT-7 - rozliczać jako
    wydatek
    > nie rozliczony w bież?cym miesi?cu.
    > Prowadzę księgowo?ć kasow?, więc wydaje mi się że nie, ale wolę
    zapytać :)

    Obowiązkowo wpisać do księgi i do ewidencji VAT.
    Zawsze MUSISZ rozliczyć VAT z faktury korygującej do faktury, z której
    podatek odliczyłeś.

    Pozdrawiam
    Ryszard G.

  • 3. Data: 2002-03-17 20:28:50
    Temat: Re: Faktura korygująca z TP SA - jak księgować.
    Od: "Arkadiusz Piotrowski" <a...@p...com.pl>

    Użytkownik "Ryszard G" <r...@p...fm> napisał w wiadomości

    > Obowiązkowo wpisać do księgi i do ewidencji VAT.
    > Zawsze MUSISZ rozliczyć VAT z faktury korygującej do faktury, z której
    > podatek odliczyłeś.

    Dzięki za odpowiedź, ale mam kolejne pytania.....
    Do KPiR rozumiem, że mam wpisać netto jedną pozycję ze znakiem -.
    Jak jednak do ewidencji VAT? Ponieważ prowadzę działalność w zakresie
    sprzedaży produktów z 22% VATem oraz usług zwolnionych z VATu muszę co
    miesiąc robić zestawienie zakupów wg struktury sprzedaży i teraz właśnie nie
    wiem czy mam VAT pomniejszyć i zwiekszyć z faktur korygujących wg struktury
    za bieżący miesiąc czy ze stycznia tak jak była księgowana poprzednia
    faktura której dotyczy korekta?

  • 4. Data: 2002-03-17 23:33:33
    Od: "Ryszard G" <r...@p...fm>

    Użytkownik "Arkadiusz Piotrowski" <a...@p...com.pl> napisał w
    wiadomości news:a72ua9$m9m$1@news.tpi.pl...
    > Do KPiR rozumiem, że mam wpisać netto jednš pozycję ze znakiem -.
    Tak

    > Jak jednak do ewidencji VAT? Ponieważ prowadzę działalnoœć w
    zakresie
    > sprzedaży produktów z 22% VATem oraz usług zwolnionych z VATu muszę
    co
    > miesišc robić zestawienie zakupów wg struktury sprzedaży
    Przyznam, że nie rozumiem, jakie zestawienie ?

    > i teraz właœnie nie
    > wiem czy mam VAT pomniejszyć i zwiekszyć z faktur korygujšcych wg
    struktury
    > za bieżšcy miesišc czy ze stycznia tak jak była księgowana
    poprzednia
    > faktura której dotyczy korekta?

    Twoim obowiązkiem jest ustalenie, które zakupy opodatkowane związane
    są wyłączne ze sprzedażą opodatkowaną, które wyłączne ze sprzedażą
    zwolnioną i wreszcze, dla których nie sposób określić, czy są związane
    ze sprzedażą opodatkowaną czy zwolnioną ( np. telefon ).

    W twojej sytuacji:
    I. "ręcznie" ,w książeczkach, prowadziłbym dwie ewidencje zakupu VAT
    1. wyłącznie towarów handlowych ( do dalszej odsprzedaży ), z której
    kwoty są wpisywane do deklaracji VAT-7 jako zakupy opodatkowane
    związane wyłączne ze sprzedażą opodatkowaną ( tu sytuacja jest jasna
    bo sprzedajesz wg takiej stawki jak kupiłeś),
    2. pozostałych zakupów ( tzw. kosztowych ), z której kwoty wpisywane
    są do deklaracji jako zakupy związane ze sprzedażą zwolnioną od
    podatku i opodatkowaną i tylko one będą odliczane w części związanej
    ze sprzedażą opodatkowaną.

    II. w programie komputerowym także ewidencje podzieliłbym na dwie wg.
    zasady jak wyżej, zaznaczając dla każdej faktury i faktury
    korygującej, jakiej sprzedaży dotyczy. ( opodatkowanej, zwolnionej,
    zwolnionej i opodatkowanej )

    Wg rozporządzenia z 22.12.1999 do ustawy vatowskiej
    par.43 pkt.5:( zwroty, rabaty itp.) " Nabywca otrzymujący fakturę
    korygującą obowiązany jest do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w
    rozliczeniu za miesiąc, w którym tę fakturę otrzymał, lub w miesiącu
    następnym."
    Par.44 pkt.4 ( pomyłki w fakturach ) ma podobny sens.

    Czyli fakturę korygującą wpisujesz do ewidencji i rozliczasz w
    deklaracji, na takich samych zasadach jak zwykłą fakturę, czyli w
    miesiącu jej otrzymania lub miesiącu następnym, pamiętając o tym, że
    faktury na pewne usługi ( tepsa :) ) są specjalnie traktowane ( dla
    których miesiącem otrzymania jest miesiąc zapłaty).

    ( Ciekawe co byś zrobił z fakturą korygującą otrzymaną w lutym 2002
    dotyczącą zakupu z lipca 2001 ? )

    pozdrawiam
    Ryszard G.

  • 5. Data: 2002-03-18 08:37:13
    Od: "Arkadiusz Piotrowski" <a...@p...com.pl>

    > zakresie
    > co
    > Przyznam, że nie rozumiem, jakie zestawienie ?
    Właśnie takie jak opisałeś w dalszej części :)

> [...]
    > faktury na pewne usługi ( tepsa :) ) są specjalnie traktowane ( dla
    > których miesiącem otrzymania jest miesiąc zapłaty).
    To w końcu nie wiem czy teraz ją roliczać??? :(
    Przypomnę że faktura korygująca wystawiona była w lutym i do rozliczenia w
    rachunku marcowym, płatnym do końca marca.

    > ( Ciekawe co byś zrobił z fakturą korygującą otrzymaną w lutym 2002
    > dotyczącą zakupu z lipca 2001 ? )
    A Ty? ;-)

  • 6. Data: 2002-03-20 20:10:58
    Od: "Ryszard G" <r...@p...fm>

    Użytkownik "Arkadiusz Piotrowski" <a...@p...com.pl> napisał w
    wiadomości news:a74905$23v$1@news.tpi.pl...
    ...ciach
    > A Ty? ;-)

    wpisałbym do ewidencji w lutym 2002 i rozliczył razem z fakturami
    otrzymanymi w lutym 2002 wg stosunku wartości sprzedaży opodatkowanej
    do całości sprzedaży z lutego 2002

    pozdrawiam
    Ryszard