  • 1. Data: 2005-12-19 11:59:03
    Temat: Faktura na podatek od nieruchomosci
    Od: "Dario" <d...@w...TOTEZ.pl>

    Witam !
    Wynajmuje lokal na parterze w budynku wielorodzinnym (wspolnota), ktorego
    wlascicielem jest znana instytucja.
    Otrzymalem dzisiaj fakture na podatek od nieruchomosci za 2005 r. obejmujaca
    budynek i grunt w kwocie wg znacznie zawyzonej.
    1. Czy w ogole jestem zobowiazany placic jako najemca ten podatek?
    2. Gdzie sprawdzic aktualne stawki w W-wie?
    3. Dlaczego na fakturze mam inna ilosc metrow dla gruntu i budynku ?

    Uwazalem, ze pod. od nieruchomosci powinni placic tylko wszyscy wlasciciele!
    nieruchomosci w czesciach ulamkowych a wyglada na to, ze ta firma probuje
    "scedowac" ten podakek na najemcow lokali uzytkowych znajdujacych sie
    wylacznie na parterze. Mimo ze nade mna jest jeszcze kilka pieter mieszkan.
    Prosze o odpowiedz.

    Pozdr. Darek

  • 2. Data: 2005-12-19 13:08:21
    Temat: Re: Faktura na podatek od nieruchomosci
    Od: "W.R." <email_beztego@beztego_ratymirski.net>

    Dario napisał(a):
> [...]
    > budynek i grunt w kwocie wg znacznie zawyzonej.
    > 1. Czy w ogole jestem zobowiazany placic jako najemca ten podatek?

    To zależy do czego zobowiązałeś się w umowie. Prawie na pewno
    zobowiązałeś sie także do ponoszenia tego kosztu. Zaglądnij do umowy.

    > 2. Gdzie sprawdzic aktualne stawki w W-wie?
    Nie mieszkam w Warszawie, ale szukałbym na stonach urzędu miasta.

    > 3. Dlaczego na fakturze mam inna ilosc metrow dla gruntu i budynku ?

    Pewnie dlatego, że grunt ma inna powierzchnię niż lokal, który
    wynajmujesz. Przecież budynek nie musi zajmowac całego gruntu.

> [...]
    > "scedowac" ten podakek na najemcow lokali uzytkowych znajdujacych sie
    > wylacznie na parterze. Mimo ze nade mna jest jeszcze kilka pieter mieszkan.

    Pewnie tak jest. Tylko, że dla Twojego lokalu zastosowano wyższą stawkę
    (stawki dla powierzchni przeznaczonych na działalność są zwykle
    kilkadziesiąt razy wyższe od stawek przewidzianych dla części mieszkalnej).
    Coś mi się wydaje, ze wg. Ciebie podatek liczony jest od powierzchni
    gruntu, którą zajmuje budynek. A to nieprawda - liczy się go od jego
    powierzchni użytkowej. jeśli np. budynek ma 4 kondygnacje po 100 metrów
    powierzchni użytkowej (czyli np. bez powierzchni szybów wind czy klatki
    schodowej) to podatek będzie obliczony stawka x 400. I zapewne lokatorzy
    mieszkań na górze też płaca swoją część podatku. Tylko, że dla nich
    stawka wynosi np. 50gr od metra a dla części przeznaczonych na
    działalność np. 17 zł od metra.

    --
    Wojciech Ratymirski

  • 3. Data: 2005-12-19 18:00:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 19 Dec 2005, Dario wrote:

    > Witam !
    > Wynajmuje lokal na parterze w budynku wielorodzinnym (wspolnota), ktorego
    > wlascicielem jest znana instytucja.

    Mi coś nie pasuje.
    Albo wspólnota - albo właściciel.
    Jak cały budynek (wszystkie lokale) jest własnością jednej osoby
    (fizycznej lub prawnej) to widzę pewien problem z powołaniem
    wspólnoty ;)
    Możesz wyjaśnić tę ciekawostkę ?

    > 1. Czy w ogole jestem zobowiazany placic jako najemca ten podatek?

    ...posłuchać Wojciecha :) (zajrzeć do umowy), jak i z całą resztą :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (mała wspólnota w zarządzie własnym)

  • 4. Data: 2005-12-20 05:31:15
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    > Jak cały budynek (wszystkie lokale) jest własnością jednej osoby
    > (fizycznej lub prawnej) to widzę pewien problem z powołaniem

    Ja to zrozumiałem tak: Dario wynajmuje lokal od właściciela, którym jest
    znana firma, oraz dodatkowo informacja, że lokal ten znajduje się w
    budynku zarządzanym przez wspólnotę.
    Wiem, że napisał nie po polsku...

    pzdr

    Tomek

    Szukasz pracy? Szukamy pracownikow: dziennikarzy, webmasterow,
    specjalisty ds. badan, promotion managera, administratorow baz danych,
    programistow Windows i wielu innych! >>> http://link.interia.pl/f18e6

  • 5. Data: 2005-12-20 08:31:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 Dec 2005, Tomasz Staszewski wrote:

> [...]
    [...]
    > Ja to zrozumiałem tak: Dario wynajmuje lokal od właściciela, którym jest
    > znana firma, oraz dodatkowo informacja, że lokal ten znajduje się w budynku
    > zarządzanym przez wspólnotę.

    A, przeoczyłem iż zdanie opisuje dwa przedmioty !
    Thx :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-12-20 09:54:34
    Od: "Dario" <d...@w...TOTEZ.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości

    > [...]
    >
    > A, przeoczyłem iż zdanie opisuje dwa przedmioty !
    > Thx :)

    Juz wyjasniam:
    Blok wielorodzinny z lokalami uslugowo handlowymi na parterze. Czesc mieszkan
    zostala wykupiona i mieszkancy utworzyli wspolnote. Lokale pozostaly wlasnoscia
    pierwotnego wlasciciela, z ktorym mam umowe dzierzawy.
    Darek