  • From: "jacenty \(R\)" <www(at)goldap.net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Faktura na podstawie paragonu
    Date: Wed, 8 Feb 2006 17:50:29 +0100

    > Oczywiście nie wiem kto stoi przede mną, ale jeżeli pokazuje mi paragon
    > wystawiony na odbiorcę indywidualnego i żąda faktury na firmę to
    powinieniem
    > mu wystawićczy nie ? Często się zdarza, że klient najpierw bierze paragon,
    > potem się zastanowi i stwierdzi że może to wrzucić w koszty działalnosci
    > i chce zamienić paragon na fakurę. I co w tedy (i w jakim czasie) należy
    > zrobić ?? Będę wdzięczny za konkretne odpowiedzi najlepiej podpare
    > konkretnymi ustawami.

    Ordynacja podatkowa - art. 87 pkt. 4 - mówi, iż:

    <cyt>
    Podatnik nie ma obowiązku wystawienia rachunku, jeżeli żądanie zostało
    zgłoszone
    po upływie 3 miesięcy od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.
    </cyt>

    Wg mnie w terminie do 3 miesiecy MUSISZ wystawić rachunek. Termin takiego
    wystawienia jest podany w art. 87 pkt 3. Brzmi on:

    <cyt>
    Podatnicy wymienieni w § 1, od których zażądano rachunku przed wykonaniem
    usługi lub wydaniem towaru, wystawiają rachunek nie później niż w terminie 7
    dni od dnia wykonania usługi lub wydania towaru. Jeżeli jednak żądanie
    wystawienia
    rachunku zostało zgłoszone po wykonaniu usługi lub wydaniu towaru,
    wystawienie rachunku następuje w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia żądania.
    </cyt>

    ------

    Rozorządzenie Ministra Finansów z dnia 25/05/2005 (Dz.U. 95 poz. 798, 2005)
    mówi w art. 13 pkt 1, iż "Fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia
    od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzezeniem atr. 14 i 15".

    ---

    Wg mnie, jeśli klient zarząda faktury i ZWRÓCI CI PARAGON, masz obowiazek
    wystawic mu fakturę w ciagu 7 dni od dnia żądania, o ile żądanie to
    nastapiło przed upływem 3 miesiecy. Po 3 miesiącach będzie to Twoja dobra
    wola. Oczywiście mozesz zawsze odmówić, jeśli klient nie posiada wydanego mu
    paragonu. Otrzymaną kopię paragonu podpinasz do swojej kopii faktury.

    Niektórzy kwestionują to stanowisko odnośnie terminu, mówią, iż obowiazek
    ten jest TYLKO do 7 dnia od dnia wydania towaru. Mój urząd stoi na
    stanowisku, iz termin ten wynosi 3 miesiace (otrzymana jakiś czas temu
    informacja drogą telefoniczną).

    --
    JR