  • 1. Data: 2006-02-07 13:27:45
    Temat: Faktura na podstawie paragonu
    Od: "Sławek" <s...@w...pl>

    Witam

    Mam pytanie. Jaki jest czas na wystawienie faktury na podstawie paragonu.
    Rozpatruję 2 przypadki:
    1. paragon otrzymała osoba nie prowadząca działalności
    2. paragon otrzymała osoba prowadząca działalność.
    Przychodzą obie osoby i żądają faktury oddając paragony.
    Jeżeli paragon wystawiony jest na odbiorcę indywidualnego to mogę ( czy
    muszę ? ) wystawić fakturę na firmę ?
    Będę wdzięczny za odpowiedź.
    Pozdrawiam serdecznie wszystkich grupowiczów.
    Sławek

  • 2. Data: 2006-02-07 14:18:10
    Temat: Re: Faktura na podstawie paragonu
    Od: "Fantom" <s...@S...poczta.onet.pl>

> [...]
    > muszę ? ) wystawić fakturę na firmę ?
    > Będę wdzięczny za odpowiedź.
    > Pozdrawiam serdecznie wszystkich grupowiczów.

    No jak dla mnie to musisz (w ciagu 7 dniu od wystawienia paragonu chyba).

    Fantom

  • 3. Data: 2006-02-07 18:42:08
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Użytkownik "Sławek" <s...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Jeżeli paragon wystawiony jest na odbiorcę indywidualnego to mogę ( czy
    > muszę ? ) wystawić fakturę na firmę ?

    A skad wiesz, kim jest osoba, ktorej wystawiasz paragon?
    Masz czarodziejska kule? Czytasz w myslach?

    Pzodrawiam
    sDD

    --
    Przepisu, jak życie wziąć w cugle, nie znajdziesz nawet i w Google. (SDD)

  • 4. Data: 2006-02-08 10:20:04
    Od: "Sławek" <s...@w...pl>

    Oczywiście nie wiem kto stoi przede mną, ale jeżeli pokazuje mi paragon
    wystawiony na odbiorcę indywidualnego i żąda faktury na firmę to powinieniem
    mu wystawićczy nie ? Często się zdarza, że klient najpierw bierze paragon,
    potem się zastanowi i stwierdzi że może to wrzucić w koszty działalnosci
    i chce zamienić paragon na fakurę. I co w tedy (i w jakim czasie) należy
    zrobić ?? Będę wdzięczny za konkretne odpowiedzi najlepiej podpare
    konkretnymi ustawami.
    Pozdrawiam serdecznie
    Sławek

  • 5. Data: 2006-02-08 16:50:29
    Od: "jacenty \(R\)" <www(at)goldap.net>

> [...]
    > i chce zamienić paragon na fakurę. I co w tedy (i w jakim czasie) należy
    > zrobić ?? Będę wdzięczny za konkretne odpowiedzi najlepiej podpare

    Ordynacja podatkowa - art. 87 pkt. 4 - mówi, iż:

    <cyt>
    Podatnik nie ma obowiązku wystawienia rachunku, jeżeli żądanie zostało
    zgłoszone
    po upływie 3 miesięcy od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.
    </cyt>

    Wg mnie w terminie do 3 miesiecy MUSISZ wystawić rachunek. Termin takiego
    wystawienia jest podany w art. 87 pkt 3. Brzmi on:

    <cyt>
    Podatnicy wymienieni w § 1, od których zażądano rachunku przed wykonaniem
    usługi lub wydaniem towaru, wystawiają rachunek nie później niż w terminie 7
    dni od dnia wykonania usługi lub wydania towaru. Jeżeli jednak żądanie
    wystawienia
    rachunku zostało zgłoszone po wykonaniu usługi lub wydaniu towaru,
    wystawienie rachunku następuje w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia żądania.
    </cyt>

    ------

    Rozorządzenie Ministra Finansów z dnia 25/05/2005 (Dz.U. 95 poz. 798, 2005)
    mówi w art. 13 pkt 1, iż "Fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia
    od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzezeniem atr. 14 i 15".

    ---

    Wg mnie, jeśli klient zarząda faktury i ZWRÓCI CI PARAGON, masz obowiazek
    wystawic mu fakturę w ciagu 7 dni od dnia żądania, o ile żądanie to
    nastapiło przed upływem 3 miesiecy. Po 3 miesiącach będzie to Twoja dobra
    wola. Oczywiście mozesz zawsze odmówić, jeśli klient nie posiada wydanego mu
    paragonu. Otrzymaną kopię paragonu podpinasz do swojej kopii faktury.

    Niektórzy kwestionują to stanowisko odnośnie terminu, mówią, iż obowiazek
    ten jest TYLKO do 7 dnia od dnia wydania towaru. Mój urząd stoi na
    stanowisku, iz termin ten wynosi 3 miesiace (otrzymana jakiś czas temu
    informacja drogą telefoniczną).

    --
    JR

  • 6. Data: 2006-02-08 16:52:36
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Użytkownik Sławek <s...@w...pl>
    w wiadomości <news:dscgl7$iiq$1@atlantis.news.tpi.pl> wstukał:

    > Oczywiście nie wiem kto stoi przede mną, ale jeżeli pokazuje mi paragon
    > wystawiony na odbiorcę indywidualnego

    A jak wygląda paragon wystawiony na /firmę/?

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 7. Data: 2006-02-08 17:52:00
    Od: "ajt" <a...@u...com.pl>

    > Użytkownik Sławek <s...@w...pl>
    > w wiadomości <news:dscgl7$iiq$1@atlantis.news.tpi.pl> wstukał:

    > A jak wygląda paragon wystawiony na /firmę/?

    Coś mi się zdaje, że pytający nie ma kasy fiskalnej i nie o "anonimowe"
    paragony fiskalne tu chodzi, lecz o coś w rodzaju dowodu zakupu z napisem
    "paragon" i danymi nabywcy.
    Andrzej

  • 8. Data: 2006-02-09 21:25:42
    Od: Mario <n...@o...pl>

    jacenty (R) napisał(a):

> [...]
    > ten jest TYLKO do 7 dnia od dnia wydania towaru. Mój urząd stoi na
    > stanowisku, iz termin ten wynosi 3 miesiace (otrzymana jakiś czas temu

    Twoja odpowiedź jest prawidłowa. Faktura i rachunek to dwie różne
    sprawy. Ale zdaniem większości doradców, gazet podatkowych oraz
    nielicznej niestety liczby US faktura może być rozumiana jak rachunke w
    myśl cytowanego przepisu ordynacji (która notabene powstała wcześniej
    niż był u nas VAT)

    Ale żeby nie było zbyt łatwo należy pamietać że przepisy podatkowe mają
    wykładnię JĘZYKOWĄ z której wynika, że ordynacja i rozporządzenie MF
    mówia o dwóch różnych dokumentach.

  • 9. Data: 2006-02-13 08:39:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 Feb 2006, Mario wrote:

    > Twoja odpowiedź jest prawidłowa. Faktura i rachunek to dwie różne sprawy.

    Moment!
    Odpowiedź Jacentego wyraźnie stoi na stanowisku że faktura JEST
    rachunkiem. Pomijając na razie moje zdanie o którym później,
    stwierdzenie iż "faktura i rachunek to dwie różne sprawy" wyraźnie
    usiłuje temu zaprzeczyć.
    Chyba napisałeś inaczej niż myślisz :)

> [...]
    > liczby US faktura może być rozumiana jak rachunke w myśl cytowanego przepisu
    > ordynacji (która notabene powstała wcześniej niż był u nas VAT)

    No i pasuje.

    > Ale żeby nie było zbyt łatwo należy pamietać że przepisy podatkowe mają
    > wykładnię JĘZYKOWĄ

    Sprzeciw. Wszystkie przepisy mają ;) (a nie tylko podatkowe)

    > z której wynika, że ordynacja i rozporządzenie MF mówia o dwóch
    > różnych dokumentach.

    Ależ nieprawda.
    Jedziemy: spróbuj powiedzieć co to jest RACHUNEK ?
    Tak ściśle acz opisowo, z podaniem podstawy prawnej.

    I teraz moje pytania:
    - jeśli na RACHUNKU napiszę "płatność wekslem" to to nadal będzie
    rachunek, a jeśli nie to jaki przepis definiujący rachunek
    narusza umieszczenie owego zapisu ?
    - czy jeśli na rachunku wyspecyfikuję elementy ceny, to otrzymany
    dokument przestanie być "rachunkiem" ?
    Dokładniej: mamy papier na którym ktoś napisał: "części 120 zł,
    konsultacje rzeczoznawcy 40 zł, marża 30 zł, razem 190 zł"
    czy to przestaje być RACHUNEK na 190 zł ?
    - czy jeśli w wyspecyfikowanych elementach ktoś ujmie wartość
    podatku, powiedzmy PCC - to to przestanie być RACHUNEK ?
    Jeśli przestanie, to z jakiego przepisu to wynika ?
    - czy jeśli w wyspecyfikowanych elementach ceny zostanie
    ujęty podatek VAT, to rzeczony papier przestanie być RACHUNKIEM,
    a jeśli tak to z jakiego przepisu wynika że przestał ?
    - jeśli RACHUNEK będzie miał *tytuł* "Faktura VAT" to przestanie
    być rachunkiem, a jeśli tak to dlaczego ??

    Przepisy o VAT ustalają szczególną formę dokumentu księgowego.
    I zupełnie nie odnoszą się do kwestii czy to jest "rachunek".
    Co jednak nie przeszkadza, żeby w skromnych 98% ++ to *był*
    rachunek :)
    IMO "typowa faktura", czyli dotycząca sprzedaży krajowej,
    warunki "rachunku" spełnia.
    Bo czym jest rachunek ?
    IMO - wg Ordynacji - "papierem wystawianym na żądanie kupującego".
    Kropka.
    A to czy "odrębne przepisy stanowią inaczej" IMO nie uprawnia do
    wniosku że jak *konkretny* rachunek nazywa się fakturą to przestał
    być rachunkiem, dotyczy tego czy wystawia się go "na żądanie"...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2006-02-13 10:57:51
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    w wiadomości <news:Pine.WNT.4.60.0602130922200.3464@athlon> wstukał:

    > A to czy "odrębne przepisy stanowią inaczej" IMO nie uprawnia do
    > wniosku że jak *konkretny* rachunek nazywa się fakturą to przestał
    > być rachunkiem, dotyczy tego czy wystawia się go "na żądanie"...

    Hehe, w którymś rozporządzeniu stoi, że fakturą jest rachunek, który spełnia
    jakieś tam konkretne paragrafy powyżej -- w tym ma nagłówek Faktura VAT :D

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]