    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Faktura na podstawie paragonu
    Date: Mon, 13 Feb 2006 09:39:03 +0100

    On Thu, 9 Feb 2006, Mario wrote:

    > Twoja odpowiedź jest prawidłowa. Faktura i rachunek to dwie różne sprawy.

    Moment!
    Odpowiedź Jacentego wyraźnie stoi na stanowisku że faktura JEST
    rachunkiem. Pomijając na razie moje zdanie o którym później,
    stwierdzenie iż "faktura i rachunek to dwie różne sprawy" wyraźnie
    usiłuje temu zaprzeczyć.
    Chyba napisałeś inaczej niż myślisz :)

    > Ale
    > zdaniem większości doradców, gazet podatkowych oraz nielicznej niestety
    > liczby US faktura może być rozumiana jak rachunke w myśl cytowanego przepisu
    > ordynacji (która notabene powstała wcześniej niż był u nas VAT)

    No i pasuje.

    > Ale żeby nie było zbyt łatwo należy pamietać że przepisy podatkowe mają
    > wykładnię JĘZYKOWĄ

    Sprzeciw. Wszystkie przepisy mają ;) (a nie tylko podatkowe)

    > z której wynika, że ordynacja i rozporządzenie MF mówia o dwóch
    > różnych dokumentach.

    Ależ nieprawda.
    Jedziemy: spróbuj powiedzieć co to jest RACHUNEK ?
    Tak ściśle acz opisowo, z podaniem podstawy prawnej.

    I teraz moje pytania:
    - jeśli na RACHUNKU napiszę "płatność wekslem" to to nadal będzie
    rachunek, a jeśli nie to jaki przepis definiujący rachunek
    narusza umieszczenie owego zapisu ?
    - czy jeśli na rachunku wyspecyfikuję elementy ceny, to otrzymany
    dokument przestanie być "rachunkiem" ?
    Dokładniej: mamy papier na którym ktoś napisał: "części 120 zł,
    konsultacje rzeczoznawcy 40 zł, marża 30 zł, razem 190 zł"
    czy to przestaje być RACHUNEK na 190 zł ?
    - czy jeśli w wyspecyfikowanych elementach ktoś ujmie wartość
    podatku, powiedzmy PCC - to to przestanie być RACHUNEK ?
    Jeśli przestanie, to z jakiego przepisu to wynika ?
    - czy jeśli w wyspecyfikowanych elementach ceny zostanie
    ujęty podatek VAT, to rzeczony papier przestanie być RACHUNKIEM,
    a jeśli tak to z jakiego przepisu wynika że przestał ?
    - jeśli RACHUNEK będzie miał *tytuł* "Faktura VAT" to przestanie
    być rachunkiem, a jeśli tak to dlaczego ??

    Przepisy o VAT ustalają szczególną formę dokumentu księgowego.
    I zupełnie nie odnoszą się do kwestii czy to jest "rachunek".
    Co jednak nie przeszkadza, żeby w skromnych 98% ++ to *był*
    rachunek :)
    IMO "typowa faktura", czyli dotycząca sprzedaży krajowej,
    warunki "rachunku" spełnia.
    Bo czym jest rachunek ?
    IMO - wg Ordynacji - "papierem wystawianym na żądanie kupującego".
    Kropka.
    A to czy "odrębne przepisy stanowią inaczej" IMO nie uprawnia do
    wniosku że jak *konkretny* rachunek nazywa się fakturą to przestał
    być rachunkiem, dotyczy tego czy wystawia się go "na żądanie"...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)