    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Thu, 7 Jan 2016 11:30:51 +0100
    From: "G.S." <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Faktura z zastrzeżeniem

    On Fri, 1 Jan 2016, Robert Tomasik wrote:

    > Jeśli nie doszło do przeniesienia własności - sprzedaży - to nie wystawiasz
    > faktury, ewentualnie pro forma.

    Sprzeciw.
    Primo, cywilnoprawnie "umowa" to jest coś oderwanego zarówno od
    przeniesienia posiadania (wydania) jak i przeniesienia własności,
    a sugerujesz powiązanie tych zdarzeń.
    Secundo, co ważniejesze, dla VAT (dochodowy pozwolę sobie pominąć :))
    opodatkowane jest *wydanie*.
    I nie ma znaczenia treść i forma umowy (co jest dość wyraźnie
    zapisane w ustawie), dopiero przy określaniu np. wysokości wartości
    f-ry można dochodzić, czy ta kwota nie jest "bezzasadna", albo
    wyrażając się po polsku: czy kwit jest na 5% wartości przedmiotu
    dlatego, że chodziło o najem a nie sprzedaż :D
    Taki warunek ujednolicający (w VAT), do którego trzeba się
    przyzwyczaić: słowo "sprzedaż" (w VAT) nie oznacza bezwzględnie
    zajścia sprzedaży (cywilnoprawnej).

    > Czyli proponujesz najem, dzierżawę? Piszmy o konkretach.

    Zdaje się chodziło zaklasyfikowanie jako umowę warunkową.
    Zabronione nie jest.
    A dany warunek tylko może (lecz wcale nie musi) warunkować
    obowiązek wystawienia faktury.
    I "niesprzedanie do zapłaty" warunkiem pozwalajacym na
    niewystawienie f-ry nie jest (skoro "sprzedaż przez wydanie
    w rozumieniu VAT" miejsce już miała, jeśli nastąpi
    jej "cofnięcie" wskutek zmiany warunku, należy wystawić
    korektę, a jak nabywca sprzeda ten nie swój towar, to
    i tak pozostaje jedynie dochodzenie zapłaty, bo kradziony
    nie jest więc od "podnabywcy" nie można już egzekwować jego
    zwrotu, nie chce mi się szukać który to przepis KC).

    Coś jeszcze.
    Ja się czepiam *argumentacji*, nie *wniosków* :)

    pzdr, Gotfryd