  • 1. Data: 2015-12-31 12:51:45
    Temat: Faktura z zastrzeżeniem
    Od: Jacek <k...@a...com>

    Spotkałem się z fakturą, gdzie sprzedawca umieszcza nadruk:
    "Na podstawie art. 589 kc towar do chwili zapłaty pozostaje własnością
    sprzedawcy".
    Mam tu parę wątpliwości:
    1. czy nabywca ma prawo odliczyć VAT z takiej faktury przed dokonaniem
    zapłaty?
    2. jeżeli nabywca opóźnia się z zapłatą, to co? Kupujący przyjdzie i
    odbierze towar?
    Jak to działa w praktyce?
    Jacek

  • 2. Data: 2015-12-31 13:32:06
    Temat: Re: Faktura z zastrzeżeniem
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-12-31 o 12:51, Jacek pisze:
> [...]
    > zapłaty?
    > 2. jeżeli nabywca opóźnia się z zapłatą, to co? Kupujący przyjdzie i

    http://interpretacja-podatkowa.pl/interpretacja/poka
    z/1-_podatek-od-towarow-i-uslug-oraz-podatek-akcyzow
    y_/2-podatek-od-towarow-i-uslug/55256-dostawca-towar
    u-faktura-moment-powstania-obowiazku-podatkowego-nab
    ywca-odliczenie-podatku-od-towarow-i-uslug-otrzymani
    e-faktury-podatek-od-towarow-i-uslug-sprzedaz-towaro
    w-wystawca-faktury-wlasnosc-zapis-zaplata.html

    http://interpretacja-podatkowa.pl/interpretacja/poka
    z/4-podatek-dochodowy-od-osob-fizycznych/5-koszty-uz
    yskania-przychodow/55679-faktura-koszty-uzyskania-pr
    zychodow-ksiegi-rachunkowe-nabywca-podatek-dochodowy
    -od-osob-fizycznych-sprzedawca-wlasnosc-zastrzezenie
    -wlasnosci.html

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2015-12-31 13:53:14
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 31-12-15 o 12:51, Jacek pisze:
> [...]
    > zapłaty?
    > 2. jeżeli nabywca opóźnia się z zapłatą, to co? Kupujący przyjdzie i

    W praktyce, poza oddziaływaniem psychologicznym, taki zapis nie ma
    żadnej mocy prawnej. Jest nawet kilka orzeczeń sądów w takich sprawach.
    Faktura jest dokumentem podatkowym potwierdzającym dokonanie transakcji.
    W Kodeksie cywilnym masz, ze do sprzedaży dochodzi poprzez wydanie
    rzeczy ruchomej. A zatem w chwili wystawienia faktury rzecz jest już
    własnością nabywcy, chyba, że jej nie wydano. Stąd też zapis na fakturze
    nie ma znaczenia, bowiem dotyczy rzeczy, która nie jest własnością
    sprzedawcy w chwili dokonywania tego zapisu.

    By taki zapis był skuteczny, to musiałaby być to umowa pisemna z takim
    zastrzeżeniem.

  • 4. Data: 2015-12-31 21:56:29
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]
    > sprzedawcy w chwili dokonywania tego zapisu.
    >
    > By taki zapis był skuteczny, to musiałaby być to umowa pisemna z takim

    Z czego wynika obowiązek pisemnej umowy pod rygorem nieważności?

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2016-01-01 11:07:58
    Od: m <m...@g...com>

> [...]
    > sprzedawcy w chwili dokonywania tego zapisu.
    >
    > By taki zapis był skuteczny, to musiałaby być to umowa pisemna z takim

    Z drugiej strony, z braku innych form umowy, takie zastrzeżenie,
    zwłaszcza na fakturze podpisanej przez nabywcę, może być traktowane jako
    umowa między sprzedawcą a nabywcą.

    p. m.

  • 6. Data: 2016-01-01 14:31:44
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 31-12-15 o 21:56, Liwiusz pisze:

    > Z czego wynika obowiązek pisemnej umowy pod rygorem nieważności?

    art. 590 kc

  • 7. Data: 2016-01-01 14:34:42
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 01-01-16 o 11:07, m pisze:

    > Z drugiej strony, z braku innych form umowy, takie zastrzeżenie,
    > zwłaszcza na fakturze podpisanej przez nabywcę, może być traktowane jako
    > umowa między sprzedawcą a nabywcą.

    Nie może, bo faktura dokumentuje sprzedaż, a zatem powstaje z samej
    zasady po zawarciu umowy. W tym momencie przedmiot sprzedaży stanowi już
    własność nabywcy, więc sprzedający nie może nim dysponować.

  • 8. Data: 2016-01-01 15:14:07
    Od: <5...@8...151407.invalid> (Tom N)

    Robert Tomasik w

    > Nie może, bo faktura dokumentuje sprzedaż, a zatem powstaje z samej
    > zasady po zawarciu umowy. W tym momencie przedmiot sprzedaży stanowi już
    > własność nabywcy, więc sprzedający nie może nim dysponować.

    Hmm:

    <http://sjp.pwn.pl/szukaj/sprzeda%C5%BC.html>

    sprzedaż <<odstępowanie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującemu za
    określoną sumę>>

    Proste: nie zapłacił nie stał sie właścicielem ( w ogólnym przypadku )

    I jeżeli weźmiemy np. sprzedawcę "małego kasowca" to odpowiedź na pytanie:

    "Mam tu parę wątpliwości:
    1. czy nabywca ma prawo odliczyć VAT z takiej faktury przed dokonaniem
    zapłaty?"

    brzmi...

    NIE

    --
    'Tom N'

  • 9. Data: 2016-01-01 15:56:26
    Od: <3...@1...155626.invalid> (Tom N)

    Robert Tomasik w

    > art. 590 kc

    "Przeniesienie własności rzeczy

    Rozstrzygnięcie powyższego problemu należy rozpocząć od analizy art. 589
    ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z
    późn. zm.). Zgodnie z brzmieniem tego przepisu, jeżeli sprzedawca zastrzegł
    sobie własność sprzedanej rzeczy ruchomej aż do uiszczenia ceny, poczytuje
    się w razie wątpliwości, że przeniesienie własności rzeczy nastąpiło pod
    warunkiem zawieszającym.

    Powyższe oznacza, że cywilistycznie rozumiana własność danej rzeczy
    przechodzi na nabywcę po ziszczeniu się warunku zawieszającego, czyli
    konkretnie zapłaty całości ceny. Zastrzeżenie takie należy rozważyć
    oddzielnie w stosunku do sprzedaży towarów oraz w stosunku do sprzedaży
    usług.

    Analizując powyższe zastrzeżenie w stosunku do sprzedaży usług stwierdzić
    należy, że nie będzie ono wywierało skutków prawnych w postaci zastrzeżenia
    prawa własności. Nie można bowiem domagać się zwrotu już wykonanej usługi
    np. załadunku towaru na samochód czy transportu towarów. Jeśli zaś chodzi o
    powyższe zastrzeżenie w stosunku do towarów, to stwierdzić należy, że może
    być ono skuteczne.

    Umowa kupna-sprzedaży nie jest co do zasady umową warunkową, warunek dotyczy
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    jedynie przejścia własności danej rzeczy. Po ziszczeniu się warunku (zapłaty
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ceny) kupujący, który aż do tego momentu jest tylko zwykłym posiadaczem
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    zależnym, przy założeniu że rzecz została mu wydana, automatycznie uzyskuje
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    prawo własności. Jeżeli natomiast kupujący określonej w umowie ceny nie
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    uiści, czyli popadnie w zwłokę, co do zasady - traci podstawę posiadania
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    rzeczy. W takiej sytuacji sprzedający może taki towar odebrać, nie ciąży na
    ^^^^^^
    nim wówczas obowiązek złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy. "

    <http://www.podatki.biz/artykuly/8_4514.htm?idDzialu
    =8&idArtykulu=4514>

    --
    'Tom N'

  • 10. Data: 2016-01-01 16:22:19
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 01-01-16 o 15:56, (Tom N) pisze:

> [...]
    > ^^^^^^
    > nim wówczas obowiązek złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy. "

    Ale owa umowa musi być w ten sposób zawarta. Wpis w fakturze, to wpis na
    dokumencie powstałym jako skutek zawarcia już umowy, a zatem po pierwsze
    jakikolwiek zapis w jego treści jest nie odnosi się do umowy już
    zawartej, a po drugie powodowałby automatycznie umowę przeciwną, czyli
    ponowne przeniesienie własności rzeczy na sprzedawcę, a tym samym
    faktura traciłaby sens.