    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Tue, 12 Jan 2016 17:51:43 +0100
    From: "G.S." <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Faktura z zastrzeżeniem

    On Sun, 10 Jan 2016, Robert Tomasik wrote:

    > Ale jak sprzeda nie swój towar, to można domniemywać, iż przywłaszczył sobie
    > cudzą rzecz.

    Prawda.
    I prawdą jest, że to nabycie nie spełnia warunku z VAT, bo pisząc
    "z głowy czyli z niczego" popełniłem błąd gruby.
    (oczywiście ta druga, bezprawna sprzedaż, będzie już skuteczna
    i wymogi dla opodatkowania VAT spełni).

    [...]
    > Nie mam w domu LEX-a, ale na pewno było kilka orzeczeń sądu. Argumentację
    > przytaczam z pamięci, tym nie mniej linia orzecznictwa była właśnie taka, że
    > te zapisy nie mają mocy prawnej, bowiem nie są umowami.

    Z tym się w zupełności zgadzam od samego początku - zapis na f-rze
    nijak nie spełnia wymogu "umowy", bo jest to oświadczenie jednej
    strony.

    > I to było jeszcze, gdy
    > wymagany był podpis kupującego na fakturze.

    IMO wtedy powoływanie się na fakt podpisania f-ry było bardziej
    bezsensowne niż dziś - wszak nabywca miał obowiązek ją podpisać
    (nawet jak była bzdurna) :)

    > W mojej ocenie, z grubsza rzecz biorąc, dla skuteczności takiego zapisu
    > potrzebna byłaby po pierwsze umowa, lub jej surogat w formie powiedzmy
    > osobnego fragmentu drukowanego z fakturą w formie oświadczenia kupującego

    Tak właśnie.
    Tego nijak nie podważałem :)

    > że zawarł on stosowną umowę. No i nie wyobrażam sobie takiego czegoś bez
    > indywidualnego określenia przedmiotu. A zatem można w ten sposób sprzedać
    > rzecz indywidualnie oznaczoną (samochód, telefon), ale nie przykładowo 10 ton
    > piachu, które nabywca dosypie do hałdy na swoim placu magazynowym, bo później
    > jak określić, które to były akurat ziarenka?

    IMHO, z ratio legis wynika, że skoro takie zastrzeżenie nie jest
    zabronione (a ustawodawca mógł z łatwością je uczynić), do ustalenia
    pozostaje jedynie, czy samo dopuszczenie do wymieszania jest legalne,
    czy też należy zastosować przepis o "rzeczach pomieszanych" (193 KC).
    Na mój gust, dopuszczenie do "pomieszania" niczym nie różni się od
    wzięcia i sprzedania tych 10 ton piasku.
    Tak samo, jak przy próbie "oddania takiego samego ale innego samochodu".
    Skoro "zastrzeżony nabywca" nie ma prawa rozporządzania, to tym samym
    nie ma prawa do zamiany ("stosuje się przepisy dotyczące sprzedaży"),
    a tym samym jego psim obowiązkiem jest zsypać ten piasek na osobną
    kupkę.

    pzdr, Gotfryd