    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Faktura za komputer..
    Date: Fri, 4 Mar 2005 13:22:22 +0100

    On Thu, 3 Mar 2005, Jan Werbiński wrote:

    > + Użytkownik "witek" <w...@g...pl.spam.invalid> napisał
    [...]
    > + > Martin Jedrzejewski wrote:
    > + > > mam fakture za komputer, która pechowo wyszła na 3524 złote (netto),
    > + > > chciałbym ją rozłożyć na dwie faktury:
    > + > > na jednej byłby system operacyjny (windows xp) a na drugiej sam komputer.
    > + > > Problem z tym że system jest w wersji OEM i jest sprzedawany razem ze
    > + > > sprzętem komputerowym. Czy mimo to mogę rozbić to na dwie faktury,

    ...nie, ty chcesz rozbić fakturę lub faktury (przecież to bez znaczenia
    czy to 1 kwit czy 2) na dwa WPISY do ESToWNiP !
    Sprawdź archiwum (groups.google.pl -> zaawansowane i powypełniać
    pola) - Maddy twardo stoi na stanowisku że ST to ST a WNiP to
    WNiP i brak podstaw do "pomieszania". Zakładam iż mowa o przypadku
    kiedy ów OEM jest *osobno wymieniony* na f-rze :)
    Przypomnę iż próbowałem bronić stanowiska przeciwnego :)

    > + Czy to prawda, że jak vatowiec kupi np jednostkę centralną za 2000 netto,
    > + później monitor za 1000 netto

    ...a co PRZEDTEM zrobił z jednostką centralną ??
    Załóżmy że to ma być "normalny komputer" (używany nie jako fileserwer
    czy router "stojący w kącie"). No to zakup j.c. nie jest podstawą do
    wpisywania w EST - nie jest "kompletny", prawda ?

    > + pół roku pozniej za 1000 nettto drukartkę, to
    > + musi liczyć odpisy amortyzacyjne od kompletnego sprzętu za 4000? Tak mi
    > + powiedziała pani z US.

    Przed drukarką ja bym się bronił rękami i zębami ;) - komp wcześniej
    BYŁ "kompletny i sprawny" ! Był ? - to "o co chodzi"...
    No chyba że ktoś go *tylko* do Płacznika potrzebuje i bez wydruku
    ani rusz ;)

    > + A jak będzie komp za 3400 golas z linuksem, a oprogramowanie osobno kupione
    > + za 1000? Trwały?

    IMHO nie. Oprogramowanie jest WNiP... !

    > + A jezeli bedzie komp za 1500, a całość oprogramownaia kosztuje 5000 (box, a
    > + nie OEM) netto, to co jest środkiem trwałym? Co nim będzie jeżeli wymienie
    > + sprzęt, a zostawię oprogramowanie?

    ...właśnie dlatego WNiP traktuje się OSOBNO.
    I jedynie OEM tu mało co miesza... a raczej "domniemania" :]

    > + Jak można liczyc amortyzację od sprzetu, ktorego skład zmienia się co parę
    > + tygodni?

    Przeczytać w ustawie zasady:
    - ulepszania ST
    - odłączania elementów ST