  • 11. Data: 2004-09-09 08:29:38
    Temat: Re: Ile zaplace ZUSu ??
    Od: "Wojtas" <w...@i...pl>

    > Ustawa mowi że nie uważa sie za koszt uzyskania przychodu wartości pracy
    > małaonka i małoletnich dzieci. Koniec warunków brzegowych. Nic w
    > wspólnym gospodarstwie nie ma.

    Jaka ustawa ??
    Proponuje przeczytac:
    http://www.zus.pl/ref_99/porad4/default.asp?rozdz=ro
    zdz1

    Cytat (skrocony):
    Osoba współpracująca
    Osobą współpracującą z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność - w
    rozumieniu przepisów ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych - jest
    małżonek jeżeli pozostaje z osobą prowadzącą pozarolniczą działalność we
    wspólnym gospodarstwie domowym i współpracuje przy prowadzeniu działalności.
    Jeżeli powyższe kryteria spełnia pracownik, to dla celów ubezpieczeń
    społecznych traktowany jest jak osoba współpracująca.

    Koniec cytatu.

    Jest tam tam wyraznie napisane ze musi pozostawac we wspolnym gospodarstwie
    domowym :-)

    Pozdro, Wojtas

  • 12. Data: 2004-09-09 08:41:02
    Od: "Artur Ch." <f...@f...de>

    Dnia 9 wrz o godzinie 07:53, na pl.soc.prawo.podatki, Wojtas napisał(a):

    > No wiec wymyslilem sobie, ze do konca roku otworze na siebie DG i zatrudnie
    > moja zone.
    > A moge zrobic to (zatrudnic zone), bo moja zona nie mieszka ze mna ;-)

    Tłumaczono Ci już parokrotnie że Twoja żona to osoba współpracująca.
    Oczywiście że możesz ją zatrudnić.
    Ale to że nie zamieszkujecie razem - jest akurat bez znaczenia.

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 13. Data: 2004-09-09 08:45:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 Sep 2004, Wojtas wrote:

    >+ > Wiesz, sam swojego czasu wyrażałem wątpliwości czy łatwo
    >+ > znaleźć kogoś kto chce dochody (część) małżeństwa policzyć
    >+ > "dwa razy".
    [...]
    >+ No wiec wymyslilem sobie, ze do konca roku otworze na siebie DG i zatrudnie
    >+ moja zone.

    Wolno ci :)

    >+ A moge zrobic to (zatrudnic zone), bo moja zona nie mieszka ze mna ;-)

    Ale przecież to jest BEZ ZNACZENIA.
    Nikt nigdy nie podał przepisu zabraniającego zatrudniania małżonka:
    zatrudnić można. Zawsze.

    Tyle że:
    - ustawa o podatku dochodowym oOF wyraźnie stanowi że wynagrodzenie
    "za pracę małżonka" nie jest kosztem dla prowadzącego DG.
    Oczywiście owo wynagrodzenie JEST przychodem owego małżonka,
    bo niby czemu nie ? ;) - krótko mówiąc, zarobek żony liczy się
    do podatku *dwa razy*.
    - małżonek nie przestaje być AFAIK "osobą współpracującą". Krótko
    mówiąc nie zwalnia to od płacenia ZUSu z tytułu "współpracy".

    Nie, ja nie mam nic przeciwko temu żebyś podwyższał sobie
    podstawę opodatkowania :), takoż rozumiem że chcesz płacić
    wyższy ZUS (ale to można zrobić prościej, zadeklarować wyższą
    "podstawę" i już - chyba że do chorobowego ktoś chce mieć
    więcej niż 250% "średniej krajowej" !).
    Tyle że rzadko takich "chętnych" tu widujemy :) (o ile ZUS
    mogę zrozumieć - teoretycznie wyższa emerytura wyjdzie :]
    to przy podatku...trudniej :))

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 14. Data: 2004-09-09 08:53:49
    Od: "Wojtas" <w...@i...pl>

> [...]
    > Oczywiście że możesz ją zatrudnić.
    > Ale to że nie zamieszkujecie razem - jest akurat bez znaczenia.

    No wlasnie to czytalem i jest definicja wpolpracownika:

[...]

    Jest tam tam wyraznie napisane ze aby zona byla wspolpracownikiem musi

  • 15. Data: 2004-09-09 11:09:56
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Wojtas napisał:

    > Jaka ustawa ??

    O podatku dochodowym od osób fizycznych.
    Co z tego że ZUS byc może nie uzna Twojej żona za osobę współpracującą,
    kiedy jej wynagrodzenie, skladki zus i inne obcążenia nie są dla Ciebie
    kosztem. Dodatkow od jej wynagrodzenia, ktore nie jest Twoim kosztem
    więc nie obiża podstawy opodtakownia, pobierany jest podatek.
    Ponadto ZUS lubi kwestionować, i to nie od razu ale przy okazji
    przechodzenia takiej osoby na emeryturę (albo nawet przy dłuższym
    zasiłku chorobowym), prawdziwośc zatrudnienia przez męża.
    Masz ponad 50% szansy że za pare lat ZUS nie uzna Twojej żonie lat pracy
    u Ciebie.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 16. Data: 2004-09-09 11:49:53
    Od: "Artur Ch." <f...@f...de>

    Dnia 9 wrz o godzinie 10:53, na pl.soc.prawo.podatki, Wojtas napisał(a):

> [...]
    >
    > Koniec cytatu.
    >
    > Jest tam tam wyraznie napisane ze aby zona byla wspolpracownikiem musi

    Ciągle upierasz się przy zamieszkiwaniu pod jednym dachem?
    Chyba nie jest to najlepszy pomysł.
    dlaczego? Wspólne gospodarstwo nie polega chyba tylko na samym
    zamieszkiwaniu pod jednym adresem, ale na wspólności majątkowej, wspólnym
    zarządzaniu majątkiem. Może macie kasy na tyle że kupicie sobie 7 domów i
    każdy z Was będzie zamieszkiwał pod innym adresem - czy to oznacza że nie
    prowadzicie wspólnego gospodarstwa? A czyja to wspólność?

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 17. Data: 2004-09-09 12:22:31
    Od: "Wojtas" <w...@i...pl>

> [...]
    > każdy z Was będzie zamieszkiwał pod innym adresem - czy to oznacza że nie
    > prowadzicie wspólnego gospodarstwa? A czyja to wspólność?

    Hmmmmmmmmmm

    A to ciekawe podejscie, tego nie przemyslalem :-)
    To w takim razie kiedy zona nie pozostaje we wspolnym gospodarstwie ??
    Bo jakos nic mi do glowy nie przychodzi......

    Pozdro, Wojtas

  • 18. Data: 2004-09-09 15:05:06
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 9 wrz o godzinie 14:22, na pl.soc.prawo.podatki, Wojtas napisał(a):

    > Hmmmmmmmmmm
    >
    > A to ciekawe podejscie, tego nie przemyslalem :-)
    > To w takim razie kiedy zona nie pozostaje we wspolnym gospodarstwie ??
    > Bo jakos nic mi do glowy nie przychodzi......

    Hmm.. niech zgadnę - kiedy przestaje być Twoją żoną czyli po rozwodzie? ;)

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 19. Data: 2004-09-09 17:39:15
    Od: "Kaliope" <k...@w...pl>

    > Hmm.. niech zgadnę - kiedy przestaje być Twoją żoną czyli po rozwodzie?
    ;)

    to ja też będę zgadywać... separacja?

  • 20. Data: 2004-09-09 18:01:34
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 9 wrz o godzinie 19:39, na pl.soc.prawo.podatki, Kaliope napisał(a):

    > to ja też będę zgadywać... separacja?

    A przy separacji orzeka, wnosi się o rozdzielność majątkową?
    Pytam z czystej ciekawości ;)

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423