eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiJak działa mechanizm samo obliczenia VAT przez nabywcę? › Re: Jak działa mechanizm samo obliczenia VAT przez nabywcę?
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Fri, 28 Jan 2011 21:02:39 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Jak działa mechanizm samo obliczenia VAT przez nabywcę?

    On Sun, 23 Jan 2011, Fenix wrote:

> [...]

    Pytaniem jest, czy trzeba być podatnikiem "czynnym" (rozliczającym
    VAT), czy wystarczy (i chodzi o to) by być podatnikiem *zarejestrowanym*?
    Przecież podatnik zwolniony *może* być zarejestrowany! (to, że
    gro zwolnionych się nie rejestruje niczego nie dowodzi :))

    > Jest możliwe bo ja tak zaraportowałem firmę, ale czy jest to możliwe
    > prawnie to też nie wiem.

    Ponieważ owa "możliwość" przekłada się (w odróżnieniu od możliwości
    zdarzeń fizycznych) na skuteczność prawną, to IMVHO wypada przyjąć
    że jest (no, co najmniej: może być) "niemożliwe".
    Bo o skuteczności prawa do odliczania nie będzie świadczył świch
    w ręku podatnika, lecz istnienie lub nie prawa do odliczania (lub
    obowiązku doliczania).
    Nie chce mi się przekopywać przez ustawę, ale coś mi się zdaje
    że przy ANT/WDT są jakieś zapiski nt. dostarczania kontrahentom
    będącym zwolnionymi z VAT, i zupełnie bezpodstawnie obawiam
    się że tej "skuteczności prawnej" nie ma :D

    > Powiedzmy, że 90% moich przychodów to sprzedaż krajowa, 10% eksport
    > usług. Raz na kilka miesięcy mam import usług (coś drobnego). Więc
    > jeżeli jestem zwolnionym, to w Polsce mam niższe (bardziej
    > konkurencyjne) ceny, bo nie muszę doliczać do cen podatku VAT
    > należnego. A jak raz na jakiś czas zapłacę trochę VATu przy imporcie
    > usług, to nic się nie stanie.
    > Ma to sens?

    IMVHO ma.
    Rzecz jasno o ile wynik biznesowy (poprzez "kompleksowe zaspokojenie
    klienta") pokrywa wynik podatkowy, inaczej korzystanie z takiej
    usługi (oddzielnie) sensu by nie miało.

    pzdr, Gotfryd