  • 1. Data: 2011-01-22 12:03:53
    Temat: Jak działa mechanizm samo obliczenia VAT przez nabywcę?
    Od: Fenix <f...@y...com>

    Przykładowo nabywcą usługi jest firma w Polsce (podatnik VAT czynny).
    Import usługi jest od firmy z innego kraju UE.
    Rozumiem, że zgodnie z mechanizmem samo obliczenia VAT przez nabywcę
    polska firma będąca podatnikiem VAT czynnym nie będzie musiała płacić
    VATu?
    Natomiast jeżeli nabywca usług nie byłoby podatnikiem VAT czynnym
    (tylko podatnikiem VAT zwolnionym albo po prostu nie miałby firmy), to
    wówczas VAT zapłaci polski nabywca?

  • 2. Data: 2011-01-22 14:41:10
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Fenix wrote:

    > Rozumiem, że zgodnie z mechanizmem samo obliczenia VAT przez nabywcę
    > polska firma będąca podatnikiem VAT czynnym nie będzie musiała płacić
    > VATu?

    To jest wstęp do samozaprzeczenia.

  • 3. Data: 2011-01-23 10:40:54
    Od: Fenix <f...@y...com>

    On 22 Sty, 15:41, "cef" <c...@i...pl> wrote:
    > To jest wstęp do samozaprzeczenia.

    Chodzi mi głównie o to jaka będzie różnica pomiędzy podatnikiem
    czynnym, a zwolnionym.
    Obydwaj mają NIP UE.

    Obydwaj wystawiają fakturę wewnętrzną.
    Dla czynnego wykazany na fakturze podatek będzie jednocześnie należnym
    i naliczonym, natomiast dla zwolnionego wykazany na fakturze podatek
    będzie tylko należnym?

    Czy do tej pory dobrze rozumuję?

  • 4. Data: 2011-01-23 11:10:13
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Fenix wrote:

    > Chodzi mi głównie o to jaka będzie różnica pomiędzy podatnikiem
    > czynnym, a zwolnionym.
    > Obydwaj mają NIP UE.

    Jakoś ciężko zrozumieć mi ideę bycia
    podatnikiem czynnym dla UE i zwolnionym w kraju
    (zastawnawiam się - bo nie chce mi się sprawdzać w przepisach-
    czy to w ogóle jest możliwe prawnie)

> [...]
    > Dla czynnego wykazany na fakturze podatek będzie jednocześnie należnym
    > i naliczonym, natomiast dla zwolnionego wykazany na fakturze podatek

    Ja tak też rozumuję, dlatego nie widzę sensu "płacenia"/rozliczania
    wyższego VAT w przypadku jak powyżej.

  • 5. Data: 2011-01-23 12:19:55
    Od: Fenix <f...@y...com>

    On 23 Sty, 12:10, "cef" <c...@i...pl> wrote:
    > Jakoś ciężko zrozumieć mi ideę bycia
    > podatnikiem czynnym dla UE i zwolnionym w kraju
    > (zastawnawiam się - bo nie chce mi się sprawdzać w przepisach-
    > czy to w ogóle jest możliwe prawnie)

    Jest możliwe bo ja tak zaraportowałem firmę, ale czy jest to możliwe
    prawnie to też nie wiem.

    > Ja tak też rozumuję, dlatego nie widzę sensu "płacenia"/rozliczania
    > wyższego VAT w przypadku jak powyżej.

    Powiedzmy, że 90% moich przychodów to sprzedaż krajowa, 10% eksport
    usług. Raz na kilka miesięcy mam import usług (coś drobnego). Więc
    jeżeli jestem zwolnionym, to w Polsce mam niższe (bardziej
    konkurencyjne) ceny, bo nie muszę doliczać do cen podatku VAT
    należnego. A jak raz na jakiś czas zapłacę trochę VATu przy imporcie
    usług, to nic się nie stanie.
    Ma to sens?

  • 6. Data: 2011-01-23 13:18:57
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Fenix wrote:

> [...]
    > konkurencyjne) ceny, bo nie muszę doliczać do cen podatku VAT
    > należnego. A jak raz na jakiś czas zapłacę trochę VATu przy imporcie

    Zapłacić raz na jakiś czas więcej niż trzeba?
    Czy to może być z sensem?

  • 7. Data: 2011-01-28 20:02:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 23 Jan 2011, Fenix wrote:

> [...]

    Pytaniem jest, czy trzeba być podatnikiem "czynnym" (rozliczającym
    VAT), czy wystarczy (i chodzi o to) by być podatnikiem *zarejestrowanym*?
    Przecież podatnik zwolniony *może* być zarejestrowany! (to, że
    gro zwolnionych się nie rejestruje niczego nie dowodzi :))

    > Jest możliwe bo ja tak zaraportowałem firmę, ale czy jest to możliwe
    > prawnie to też nie wiem.

    Ponieważ owa "możliwość" przekłada się (w odróżnieniu od możliwości
    zdarzeń fizycznych) na skuteczność prawną, to IMVHO wypada przyjąć
    że jest (no, co najmniej: może być) "niemożliwe".
    Bo o skuteczności prawa do odliczania nie będzie świadczył świch
    w ręku podatnika, lecz istnienie lub nie prawa do odliczania (lub
    obowiązku doliczania).
    Nie chce mi się przekopywać przez ustawę, ale coś mi się zdaje
    że przy ANT/WDT są jakieś zapiski nt. dostarczania kontrahentom
    będącym zwolnionymi z VAT, i zupełnie bezpodstawnie obawiam
    się że tej "skuteczności prawnej" nie ma :D

> [...]
    > konkurencyjne) ceny, bo nie muszę doliczać do cen podatku VAT
    > należnego. A jak raz na jakiś czas zapłacę trochę VATu przy imporcie

    IMVHO ma.
    Rzecz jasno o ile wynik biznesowy (poprzez "kompleksowe zaspokojenie
    klienta") pokrywa wynik podatkowy, inaczej korzystanie z takiej
    usługi (oddzielnie) sensu by nie miało.

    pzdr, Gotfryd