  • 1. Data: 2003-01-21 22:17:21
    Temat: Jak nie będąc duchem św. prowadzić ewidencję zakupów?
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    Witam,

    Temat dałem trochę abstrakcyjny, ale pytanie mam konkretne.

    W ewidencji zakupow (VAT), zaraz po danych sprzedajacego,
    sa takie dwie kolumny:
    - wartosc zakupu brutto (kol. nr 8)
    - vat podlegajacy odliczeniu (kol. nr 9)

    Niby oczywiste, ale....
    w ksiedze, ktorą mam są takie podpowiedzi na dole
    drobnym druczkiem. I tam piszą, że w przypadku zakupu
    służącego działalnosci opodatkowanej i zwolnionej,
    w kolumnie nr 9 nalezy uwzglednic procentowy udzial
    sprzedazy opodatkowanej w sprzedazy calkowitej na podstawie
    ewidencji VAT sprzedazy.

    Oczywiscie rozumiem o co chodzi i wiem jak sie to liczy (na VAT-7),
    ale nie mam pojecia jak mozna to przewidziec juz na etapie
    codziennego rzetelnego wypelniania ewidencji zakupow?

    Czy moze tam po prostu sie zostawia puste miejsce i wypelnia je
    dopiero po zamknieciu miesiaca i podliczeniu procentowy udzial sprzedazy
    opodatkowanej w sprzedazy calkowitej dla danego miesiaca?

    To bylo glowne pytanie, a teraz jeszcze dodatkowe.

    Czy do kwoty netto wpisywanej na VAT-7 w polu 53 (ew. 55)]
    tj. "opodatkowane zakupy towarow pozostałych" dodajemy
    wartosc zakupow OPODATKOWANYCH stawką 0%?
    Mniemam, ze tak. :-)

    I jeszcze jedno. Zasadniczo nie ufam księgowym (bo sie sparzylem),
    ale jest jedna, ktorej w miarę ufam, jednak jest daleko i tylko mi przez
    telefon
    doradza. Twierdzi ona, że jesli w danym miesiącu mam wyłącznie sprzedaż
    opodatkowaną,
    to nie powinienem na VAT-7 niczego wpisywac do pól 55 i 56,
    tylko wszystko normalnie do 53 i 54.
    Czyli wg niej, jesli w danym (zamknietym) miesiacu nie mailem zadnej
    sprzedazy "ZW", to mogę sobie odliczyć cały vat naliczony.

    Troche mi sie to dziwne wydaje, bo przeciez moglem kupic cos,
    co posluzy mi do wykonywania uslug zwolnionych....

    Na szczescie w tym roku powyzszy problem jest dla mnie juz tylko
    teoretyczną zagadką, bo Ustawodawca, w swej mądrości,
    ułatwił mi nieco życie i wprowadził 22% VAT na usługi dziennikarskie.
    Dzieki temu wszelkie moje usługi mają już VAT 22% i nie muszę się
    martwić o takie rzeczy, jak wyzej opisałęm.

    Czy w swietle tych zmian na 100% moge nie uzywac pól 55 i 56 na VAT-7?

    DZIEKI!

    Latet

  • 2. Data: 2003-01-21 22:25:07
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    I jescze jedno pytanko, tak juz dla porządku:

    Patrzę na kolumny w ksiedze ewidencji zakupów,
    i nie widzę tam w zasadzie nigdzie miejsca na
    zakupy opodatkowane (np. 22%) ale służące tylko
    i wyłącznie sprzedaży nieopodatkowanej.

    Czy wsniosek, że takich zakupów w ogole nie
    przepisuje sie z KPiR do ewidencji vat - jest słuszny?

    No i juz dla calkowitej jasnosci - benzyna dla samochodu
    osobowego w EŚT, jak wiadomo, w drodze wyjatku,
    VAT nie podlega odliczeniu. Ale czy autoamtycznie taki zakup
    nie podlega przepisaniu z KPiR do ewidencji?
    A jesli jednak podlega, to jak go dokladnie wpisac?
    (jest taka kolumna "zakupy za ktore nie przysluguje odliczenie.....")....

    Dzieki!

    LAtet

  • 3. Data: 2003-01-22 12:29:15
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "Latet"
> [...]
    > ale nie mam pojecia jak mozna to przewidziec juz na etapie
    > codziennego rzetelnego wypelniania ewidencji zakupow?

    NIGDZIE niejest napisane, ze ewidencje musi Pan prowadzic tak,
    "jak jest napisane w ksiazeczne" ...

    Ja na panskim miejscu kupilbym inna ksiazeczke,
    lub po prostu wykreslilbym to "drobnym druczkiem".
    i wpisywal w innej kolumnie VAT od zakupow sluzacaych sprzedazy
    opodatkowanej i zwolnionej. (moze jest jakas wolna ).
    W ogole zakupy sluzace sprzeazy opodatkowanej i zwolnmionej warto wpisywac w
    innej kolumnie.

> [...]

    > tj. "opodatkowane zakupy towarow pozostałych" dodajemy
    > wartosc zakupow OPODATKOWANYCH stawką 0%?

    Nie ma mocnych.

    jedni mowia, ze tak, inni , ze nie.
    Poniewaz to nie wplywa na wartosc VAT do wplaty kazdy robi jak uwaza.

> [...]
    >
    > Troche mi sie to dziwne wydaje, bo przeciez moglem kupic cos,
    > co posluzy mi do wykonywania uslug zwolnionych....

    To jest tylko TROCHE dziwne.
    Jesli JEST Pan w stanie wykazac jaka czesc zakupu sluzy jakiej sprzedazy to
    tak pan wpisuje,
    jak jest. Jesli nie, wylicza Pan w sposob uproszczony. I z tego
    UPROSZCZONEGO
    sposobu wynika, ze jesli nie mial Pan sprzedazy zwolnionej to DO DEKLARACJI
    wszystkie poczynione w tym miesaicu zakupy nie ST sluza sprzedazy
    opodatkowanej..
    Boguslaw
> [...]
    > martwić o takie rzeczy, jak wyzej opisałęm.
    >
    > Czy w swietle tych zmian na 100% moge nie uzywac pól 55 i 56 na VAT-7?

    No w siwetle - tak. Nie ma pan sprzedarzy zwolnionej.

    Boguslaw

  • 4. Data: 2003-01-22 15:13:05
    Od: "Latet" <n...@p...onet.pl>

> [...]
    > opodatkowanej i zwolnionej. (moze jest jakas wolna ).
    > W ogole zakupy sluzace sprzeazy opodatkowanej i zwolnmionej warto wpisywac

    Nie zostalem zrozumiany :-)
    Oczywiscie, są odrębne kolumny, gdzie sie to wpisuje, normalnie,
    i tam wszystko jest jasne.

    Chodzilo mi o to, ze sa jeszcze dodatkowo, oddzielnie kolumny,
    w ktorych okresla sie "vat podlegajacy odliczeniu". Mysle, ze to
    moze byc po to, aby sprawdzic czy sie zgadza po wypelnieniu VAT-7.

    Generalnie to jest jasne i oczywiste, pod warunkiem, ze wypelnia sie
    to po zamknieciu miesiąca. Zupelnie nie da sie tego wypelnic z dnia na
    dzien,
    w polowie miesiaca.

    Przy okazji - na gorze drugiej strony VAT-7 jest cala sekcja przeznaczona
    na zakupy nie rozliczone w poprzednim miesiacu. Po co to jest?

    Bo podejrzewam, ze nie po to, aby zapominalski podatkik mogl tam ot tak
    sobie
    uwzglednic faktury, o krorych sie w poprzednim miesiacu zwyczajnie
    zapomnial ;-)
    (do tego chyba sluza korekty)?

    Dzieki,

    Latet

  • 5. Data: 2003-01-22 18:27:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    dOn Wed, 22 Jan 2003, Latet wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Generalnie to jest jasne i oczywiste, pod warunkiem, ze wypelnia sie
    >+ to po zamknieciu miesiąca. Zupelnie nie da sie tego wypelnic z dnia na

    To cię pocieszę :)
    Wg ustawy - VAT odliczany należy przypisać do przychodów i wg tego
    przypisania dokonać podziału.
    I *bynajmniej* przyjrzenie się powyższemu zapisowi nie prowadzi to
    takiego wniosku że wystarczy zakupy podzielić na:
    - służące sprzedaży opodatkowanej
    - --##- ---##--- zwolnione
    - "ogólne" do podzielenia,
    jak wynikałoby z VAT-7 !

    Ktoś tu już opisywał przypadek, jak przekonał US że u niego to
    ewidentnie "nie przystaje" - w końcu przetrawili i dołącza
    gustowną tabelkę :)
    Miałem szczery zamiar odszukania tej dyskusji, ale na razie
    mi przeszło :[ (BTW: przyznać się, który to wymyślił że można
    zlikwidować oddział GUS w Zabrzu ?? ;>)
    Wystarczy sobie uświadomić że możesz mieć 2 punkty DG (o różnym
    charakterze) lub koszty służące *różnym* sprzedażom (zwolnionym
    i podlegającym VAT) - ale *nie wszystkim* :)
    BTW:
    Cały czas mam "na stosie" konieczność przeszukania interpretacji
    i (najchętniej) orzeczeń w kwestii "proporcja sprzedaży VAT
    a przychody z odsetek", nie zapomniałem, bo może mnie dotyczyć
    w tym miesiącu :[ (musiałem przetrzymać 'wydatki na kontrahenta').

    >+ Przy okazji - na gorze drugiej strony VAT-7 jest cala sekcja przeznaczona
    >+ na zakupy nie rozliczone w poprzednim miesiacu. Po co to jest?

    Widać jeszcze nie wiesz, że w UoVAT jest cytat iż odliczenie
    przysługuje z tytułu "osiągania przychodów opodatkowanych".
    Ponieważ u nas obowiązuje pierwszeństwo literalnej wykładni
    prawa, to tłumaczone to jest tak: "nie ma przychodu -> nie
    wolno odliczyć VAT" (w danym miesiącu !).
    Skutek - załóżmy że masz nadwyżkę VAT, masz wydatki VAT
    ale *w danym miesiącu* nie masz przychodu VAT -> nadwyżka
    rośnie a odliczać nie można !!
    I ów "stosik" leży sobie w rzeczonej rubryczce... :)

    Dobrze myślisz :)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2003-01-22 19:32:04
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    No, teraz to juz nic nie rozumiem, ale to nic, odpuszcze to sobie.
    Bede po prostu bacznie pilnował, aby wszystkie moje przychody
    byly opodatkowane i spoko :-)

    Pozdrawiam,

    Latet

  • 7. Data: 2003-01-23 09:40:11
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "Latet" <n...@p...onet.pl> wrote in message

    > Nie zostalem zrozumiany :-)
    > Oczywiscie, są odrębne kolumny, gdzie sie to wpisuje, normalnie,
    > i tam wszystko jest jasne.

    Wrecz przeciwnie - zostal pan zrozumiany dobrze..

    > Chodzilo mi o to, ze sa jeszcze dodatkowo, oddzielnie kolumny,
    > w ktorych okresla sie "vat podlegajacy odliczeniu". Mysle, ze to
    > moze byc po to, aby sprawdzic czy sie zgadza po wypelnieniu VAT-7.

    Wlasnie chodzi o to, ze NIGDZIE w ustawie nie ma oficjalnego wzoru,
    tej ksiazki, ma byc taka, by mozna dobrze rozliczyc VAT.
    Nic wiec nie stoi na przeszkodzie, by wydrukowac sobie swoja lub
    poprzekreslac niepotrzebne kolumny..

    > Generalnie to jest jasne i oczywiste, pod warunkiem, ze wypelnia sie
    > to po zamknieciu miesiąca. Zupelnie nie da sie tego wypelnic z dnia na
    > dzien,
    > w polowie miesiaca.

    No to nie wypelniac PO CO to Panu?

> [...]
    > sobie
    > uwzglednic faktury, o krorych sie w poprzednim miesiacu zwyczajnie

    Godfryd juz tlumaczyl.
    sa po to by wpisac wtedy, gdy nie mozna bylo wpisac we wlasciwym czsie

    Boguslaw