eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiJak podpiąć e-księgarni pod firmę kolegi (nieformalna spółka)? › Re: Jak podpiąć e-księgarni pod firmę kolegi (nieformalna spółka)?
    From: m...@g...com
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Jak podpiąć e-księgarni pod firmę kolegi (nieformalna spółka)?
    Date: Thu, 19 Jul 2012 04:40:45 -0700 (PDT)

    W dniu środa, 18 lipca 2012 13:32:48 UTC+2 użytkownik SDD napisał:
    > m...@g...com pisze:
    >
    > &gt; Przeczytałem ten artykuł. Mała uwaga. W artykule jest m.in. mowa o tym, że
    firmanctwo (podpięcie swojej działalności pod czyjąś firmę) jest nielegalne, karalne
    bo jest to (może być) sposób na unikanie podatków.
    > &gt; W moim przypadku nie chodzi o unikanie podatku (PIT). Podatek będę
    odprowadzał.

    > Doprawdy?
    >

    > &gt; Jeśli podejmę z kolegą decyzję, że dochody generowane przez księgarnie
    będziemy dzielić w ten sposób, że podpiszemy umowę o dzieło, to od kwoty X zł
    otrzymanej od kolegi będę odprowadzał podatek dochodowy (kwota ta będzie jednoczenie
    kosztem kolegi).

    > Kosztem kolegi bedzie X a podatek bedziesz placic od 0,5X albo od 0,8X -
    > i tu juz bedziesz dymal fiskusa. Dymaniem fiskusa bedzie tez falszowanie
    > zrodla przychodu (dzialalnosc wykonywana osobiscie zamiast dzialalnosci
    > gospodarczej)
    >

    > &gt; Chodzi mi o uniknięcie płacenia ZUS-u, nie podatku PIT!
    >
    > A czym sie rozni, wg Ciebie ZUS od PIT-u???
    > To i to jest panstwowe.

    Różni się i to mocno. Jest dla mnie oczywiste, że podatki takie jak PIT, VAT itp.
    trzeba płacić, żeby państwo mogło funkcjonować (dyskusyjna jest jedynie wysokość tych
    podatków). Inaczej ma się sprawa z ZUS-em. Jest to ubezpieczenie (a dokładniej kilka
    ubezpieczeń) i nie jest oczywiste, że te ubezpieczenia muszą funkcjonować w obecnej
    formie. Gdybym miał wybór, pieniądze, które obecnie wpłacam do ZUSu, odkładałbym na
    własną rękę (emerytura, ubezpieczenie) i z pewnością robiłbym to bardziej efektywnie
    od ZUS-u.

    Poza tym, mam takie subiektywne odczucie, że urzędy skarbowe sprawniej funkcjonują od
    ZUS-u i mimo wszystko pieniądze, które pobiera fiskus są bardziej racjonalnie
    wykorzystywane od tych pobieranych przez ZUS.

    rex