eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiJak rozliczac podatek VAT - liniowo czy na zasadach ogolnych › Re: Jak rozliczac podatek VAT - liniowo czy na zasadach ogolnych
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Jak rozliczac podatek VAT - liniowo czy na zasadach ogolnych
    Date: Thu, 26 Jun 2008 23:14:00 +0200

    On Thu, 26 Jun 2008, Wika wrote:

    > Rozpoczynam jednosobowa dzialalnosc gospodarcza zajmujaca sie
    > sprzedaza czesci komputerowych oraz sprzetu IT , ktora charakteryzuje
    > sie tym iz w jednym miesiacu cos wyjdzie a w drugim juz nie.
    > W trakcie rejestracji dzialalnosci w US zostalam poproszona o wybor
    > formy rozliczenia VATu - czy bedzie to ksiazka przychodow i rozchodow
    > rozliczana kwartalnie na zasadach ogolnych czy tez bedzie to ksiazka
    > przychodow i rozchodow rozliczana kwartalnie - liniowo ?

    Mieszasz.
    Wybór KPiR oraz rozliczania tej KPiR kwartalnie to JEDNO.
    Wybór rozliczania tej KPiR liniowo to DRUGIE.
    Wybór kwartalnego rozliczania VAT to TRZECIE, z zastrzeżeniem iż "trzecie
    i pół" to wybór *bez* stosowania metody kasowej VAT!

    > Jaka forme opodatkowania wybrac ?
    > Ktora jest korzystniejsza dla mnie ?

    Nie wiemy.
    Poważnie :)
    Masz i tak do przeczytania "zestaw podstawowy", czyli tak na początek
    ze 3000 albo 4000 postów z różnych tematów z archiwym grupy :) (nie,
    NIE żartuję), to przy okazji dojdziesz, że nie ma prostej odpowiedzi.
    W zakresie "liniowego" istotna jest np. utrata uprawnienia do wspólnego
    rozliczania się z małżonkiem czy utrata tzw. "kwoty wolnej", czyli
    tych pięćset paru złotych podatku ktorego się nie płaci: trzeba
    wejść w drugi próg podatkowy aby się opłacało.
    I my NAPRAWDĘ nie wiemy, czy masz np. zamiar poinwestować w komputerownię
    czy sklep i wykorzystać prawo do zaliczenia 50 000 *euro* inwestycji
    w koszty...

    A co do kwartalnego rozliczenia VAT i dochodowego (każdego odrębnie!)
    też nie wiemy, czy stać Cię będzie na podatki *w razie* jak się
    odliczenia i płatnosci "rozjadą" z przychodami podatkowymi :]

    pzdr, Gotfryd
    (DG, KPiR liniowy kwartalny, VAT kwartalny niekasowy)