  • 1. Data: 2004-09-15 14:09:07
    Temat: Jak to zaksiegowac ?
    Od: "Mick" <m...@o...pl>

    Mam nastepujacy problem: prowadze dzialalnosc gosp. (ksiega + VAT) w branzy
    informatycznej - czasem kupuje jakis uzywany sprzet na gieldzie komputerowej
    (oczywiscie bez rachunkow), a pozniej chcialbym go sprzedac swojemu
    klientowi - firmie - i wystawic na to f-re VAT. I tu jest problem wlasnie -
    jak wystawic f-re VAT na towar, na ktory nie mam zadnego dowodu zakupu ?
    Bede wdzieczny za wszelkie sensowne sugestie. Z gory dzieki.

  • 2. Data: 2004-09-15 16:29:07
    Temat: Re: Jak to zaksiegowac ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 15 Sep 2004, Mick wrote:

    >+ Mam nastepujacy problem: prowadze dzialalnosc gosp. (ksiega + VAT) w branzy
    >+ informatycznej - czasem kupuje jakis uzywany sprzet na gieldzie komputerowej
    >+ (oczywiscie bez rachunkow),

    Dlaczego "oczywiście" ??

    Jak kupujesz od faktycznego właściciela i wyłożysz mu że kupujesz
    "na firmę" to nie widzę powodów dla których nie miałby ci podpisać
    rachunku (no, musi podać swoje dane w tym adres, jakby podał NIP to
    nie zawadzi - IMHO niekoniecznie, numer dowodu...).
    Możesz się zrzec praw do rękojmi żeby nie bał się że mu chłam
    przyniesiesz za 2 tygodnie :)
    Taki "kwit" jest IMO perfekcyjnym "dowodem zakupu".
    Jak ponad 1000 zł to PCC się należy (i ty go wtedy płacisz).

    >+ a pozniej chcialbym go sprzedac swojemu
    >+ klientowi - firmie - i wystawic na to f-re VAT. I tu jest problem wlasnie -
    >+ jak wystawic f-re VAT na towar, na ktory nie mam zadnego dowodu zakupu ?

    IMHO - nie da się.
    Towar handlowy musisz wprowadzić bezpośredniu po nabyciu do KPiR
    na podstawie dowodu nabycia i tyle - państwo nie ma interesu
    w tym aby umożliwić wprowadzanie do obrotu "szarej strefy"
    o "czarnej" nie wspominając (od np. kradzionych towarów nie
    płaci się podatku) :] więc nie dopuszcza takiej myśli do siebie... !

    >+ Bede wdzieczny za wszelkie sensowne sugestie. Z gory dzieki.

    No, moja to mało sensowane była, nie wątpię.... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-09-15 18:56:30
    Od: "pisarz" <q...@q...co>

    > Jak ponad 1000 zł to PCC się należy (i ty go wtedy płacisz).
    Dlaczego? Sam mi posuwałeś paragrafy na niepłacenie PCC ! Wystąpi przecież
    jako profesjonalna strona transakcji.
    Darek

  • 4. Data: 2004-09-15 18:58:03
    Od: "Julek" <j...@g...pl>

    Użytkownik "pisarz" <q...@q...co> napisał w wiadomości
    > Dlaczego? Sam mi posuwałeś paragrafy na niepłacenie PCC ! Wystąpi przecież
    > jako profesjonalna strona transakcji.
    > Darek

    Ale w ustawie jest napisane, że jak ktoś kupuje na handel, to on płaci PCC.

    Pozdrawiam, Juliusz Romanowski

  • 5. Data: 2004-09-15 20:16:05
    Od: "pisarz" <q...@q...co>

    z ustawy o PCC
    Art. 2.
    Nie podlegają podatkowi:
    4) czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu
    dokonania
    tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub
    jest z niego zwolniona, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany zwolnionych
    z podatku od towarów i usług, których przedmiotem są nieruchomości
    lub ich części albo prawo użytkowania wieczystego,

    > Ale w ustawie jest napisane, że jak ktoś kupuje na handel, to on płaci
    PCC.
    Czy to podlega pod handel nieruchomościami?

    Darek

  • 6. Data: 2004-09-15 20:51:49
    Od: "Mick" <m...@o...pl>

    wiadomości
    ortezjan.zabrze.pl...

> [...]
    > Taki "kwit" jest IMO perfekcyjnym "dowodem zakupu".
    > Jak ponad 1000 zł to PCC się należy (i ty go wtedy płacisz).

    Na gieldzie niestety nie ma mowy o zadnych rachunkach jesli chodzi o sprzet
    uzywany. Nikt mi zadnego papieru nie wystawi ani nikt mi nie podpisze
    papieru ktory ja wystawie - wiec ta droga jest zamknieta.

    Ale slyszalem cos o fakturach wewnetrznych - ktore wystawia sie sobie
    samemu. Kupilbym sprzet na gieldzie a nastepnie sam sobie wystawil fakture -
    chyba tak to dziala - moze wiesz cos na ten temat ?

    Slyszalem tez cos o czyms takim jak przekazanie swoich dobr osobistych
    (zakupionych na tej gieldzie) na poczet prowadzonej dzialalnosci....

    Moze wie ktos cos wiecej na ten temat ?

  • 7. Data: 2004-09-15 20:58:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 15 Sep 2004, pisarz wrote:

    >+ > Jak ponad 1000 zł to PCC się należy (i ty go wtedy płacisz).
    >+ Dlaczego? Sam mi posuwałeś paragrafy na niepłacenie PCC ! Wystąpi przecież
    >+ jako profesjonalna strona transakcji.

    Ale pic polega na tym, że w polskim prawie cywilnym nie ma
    umowy kupna/zakupu (!) :)
    Jest umowa sprzedaży :)
    Na dobitkę tak samo "opatentowano" :] podatek VAT od transakcji
    "krajowych", skutkiem czego krajowy *zakup* nie podlega pod VAT.
    A sprzedaje OF bez DG - no to też nie podlega.
    W sumie... nie ma zwolnienia z PCC :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 8. Data: 2004-09-15 21:03:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 15 Sep 2004, pisarz wrote:

    >+ > > > Jak ponad 1000 zł to PCC się należy (i ty go wtedy płacisz).
    >+ > > Dlaczego? Sam mi posuwałeś paragrafy na niepłacenie PCC !
    [...]
> [...]
    >+ Nie podlegają podatkowi:
    >+ ...
    >+ 4) czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    Ano. Pokaż gdzie w ustawie VAT jest opodatkowanie przy *krajowym
    zakupie*... opodatkowana (lub zwolniona) jest tylko sprzedaż :)

    >+ Czy to podlega pod handel nieruchomościami?

    A nie nie.
    Tu to ustawodawca postanowił łupnąć podatnika tak żeby iskry
    leciały - i VAT i PCC.
    Już się zastanawiałem czy to jest zgodne z dyrektywami Unii, bo
    wydaje mi się iż gdzieś widziałem komentarz że nie dopuszcza się
    jednoczesnego opodatkowania podatkiem obrotowym i VAT (niezależnie
    od zobowiązania krajów członkowskich do wycofywania podatków
    obrotowych czy jakoś tak).
    Jak PCC nie jest "obrotowy" to ja nie wiem czy coś innego jest :>
    No ale mnie to chwilowo nie dotyczy, to odłożyłem teoretyzowanie
    (i szukanie aktów) "na później" (znaczy: przepisy się prędzej
    zmienią :>) !
    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 9. Data: 2004-09-15 21:18:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 15 Sep 2004, Mick wrote:
    [...]
    >+ Ale slyszalem cos o fakturach wewnetrznych - ktore wystawia sie sobie
    >+ samemu.

    W celu *odprowadzenia* podatku VAT.
    Owszem.
    Jak np. coś z firmy "weźmiesz dla siebie" a już VAT (od zakupu)
    odliczyłeś - to aby go "oddać" wystawiasz taki papier.
    Podobnie jak chcesz komuś coś podarować... podarować możesz
    ale podatek się należy - przecież obdarowanemu nie każesz
    podpisać faktury i płacić VAT :) (i tak nie mógłby odliczyć
    - przecież nie poniósł kosztu, nie ma KUP - nie ma VAT
    do odliczenia).
    Przy nabyciu to tylko wtedy jeśli na *dokumencie* nabycia
    VATu nie ma - a on się należy, przy imporcie na przykład...

    >+ Kupilbym sprzet na gieldzie a nastepnie sam sobie wystawil fakture -
    >+ chyba tak to dziala

    Raczej nie :[

    >+ Slyszalem tez cos o czyms takim jak przekazanie swoich dobr osobistych
    >+ (zakupionych na tej gieldzie) na poczet prowadzonej dzialalnosci....

    Owszem, jest taki zapis - dotyczy *środków trwałych*.
    Jak masz "swój" sprzęt to możesz go "wpisać do DG".
    Jak nie ma dowodu nabycia to i tak jest jakaś trudność (z wyceną
    chociażby). A sprzedaż "swojego środka" zaraz po "wniesieniu" pewnikiem
    zostanie (no, MOŻE zostać :)) zaklasyfikowana jako czynność pozorna :|

    >+ Moze wie ktos cos wiecej na ten temat ?

    ...sam z chęcią poczytam :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 10. Data: 2004-09-16 06:47:05
    Od: "pisarz" <q...@q...co>

    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > Ano. Pokaż gdzie w ustawie VAT jest opodatkowanie przy *krajowym
    > zakupie*... opodatkowana (lub zwolniona) jest tylko sprzedaż :)
    a może być zakup bez sprzedaży?

    w ustawie o PCC znalazłem:
    Art. 1.
    1. Podatkowi podlegają:
    1) następujące czynności cywilnoprawne:
    a) umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,
    Wyszłoby na to, że osobny PCC płaciłby sprzedawca, a osobny kupujący, a
    stoi:
    Art. 4.
    Obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych ciąży na:
    1) stronach czynności cywilnoprawnych,
    więc dlaczego miałby być PCC od zakupu?

    To miał być tekst od Paszczaka

    Pozdrawiam