    From: "KK" <p...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Jaki jest kosz uzyskania przychodu?
    Date: Tue, 25 Mar 2003 08:39:07 +0100

    "Marian Guc" <m...@p...wp.pl> wrote in message
    news:3E7FFF6C.6B4A19C0@poczta.wp.pl...
    > Mam taką sytuację:
    > Do sierpnia 2002 pracownik pracował poza miejscem zamieszkania. Miał
    > naliczany
    > podwyższony kosz uzyskania przychodu. Od 23 sierpnia mieszka w tym samym
    > miejscu
    > co pracuje.
    > I tutaj moje pytania:
    > 1. Do końca roku miał nadal naliczany podwyższony kosz uzyskania
    > (120.33PLN). Dobrze czy nie?

    Nie.
    A zgłosił w zakładzie pracy zmianę adresu i wniosek o nienaliczanie wyższych
    kosztów?

    > 2. Dodatkowo ma dwie umowy o prace - (nauczyciel gimnazjum i
    > podstawowki). Ponieważ fizycznie
    > pracuje w tym samym budynku - koszt zwiazany z dojazdem zmienił się
    > równocześnie.
    > 3. Jak jest w takim razie algorytm wyliczenia kosztu uzyskania... no i
    > jaka jest kwota graniczna..?

    ----------------------------
    w przypadku uzyskiwania przychodów z więcej niż jednego stosunku pracy
    (stosunków pokrewnych), jeżeli miejsce stałego lub czasowego zamieszkania
    podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład
    pracy i podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę limit wynosi 2.165 zł 90
    gr.
    -----------------------------
    Powinieneś zsumować kup z obu pit-ów. Jeżeli kwota wyszła wyższa to obniżasz
    ją do tego limitu.

    ----------------------
    Teraz zrób taki eksperyment.
    od stycznia do sierpnia policz sobie limit miesięczny - 122.33 gr ( koszty
    związane z dojazdami)
    a od września do grudnia - 96.26 (już bez dojazdów).
    Tak właśnie z obu umów powinieneś mieś wyliczone kup poprawnie. I zobacz co
    ci wyszło.
    Ty zapewne masz 12 * 122.33.
    -----------------
    I co ci wyszło, bo mnie 2727.36 z obu umów. Czyli i tak przekraczasz limit.
    Wniosek. Nawet jakbyś teraz chciał przeliczać pity-11 to i tak wyjdzie, że
    przekraczasz limit.
    Czyli US nie może postawić ci zarzutu, że zawyżyłeś koszty.
    Co ciekawsze, gdyby z obu zakładów naliczali ci normalne koszty 2 * 12 *
    96.26 = 2310.24 to i tak już przekraczasz limit.
    Wniosek nr 2. Nie ważne co ci wpisali w pit-11 i tak musisz wpisać 2165.90
    Uwaga.
    Zakładałem, że obie umowy były przez cały rok.
    jeśli tak nie było, to wtedy możesz nie załapać się na górny limit i trzeba
    już uważać.
    Ale jasnowidzem to ja nie jestem.