  • 1. Data: 2003-03-25 07:04:12
    Temat: Jaki jest kosz uzyskania przychodu?
    Od: Marian Guc <m...@p...wp.pl>

    Mam takš sytuację:
    Do sierpnia 2002 pracownik pracował poza miejscem zamieszkania. Miał
    naliczany
    podwyższony kosz uzyskania przychodu. Od 23 sierpnia mieszka w tym samym
    miejscu
    co pracuje.
    I tutaj moje pytania:
    1. Do końca roku miał nadal naliczany podwyższony kosz uzyskania
    (120.33PLN). Dobrze czy nie?
    2. Dodatkowo ma dwie umowy o prace - (nauczyciel gimnazjum i
    podstawowki). Ponieważ fizycznie
    pracuje w tym samym budynku - koszt zwiazany z dojazdem zmienił się
    równocześnie.
    3. Jak jest w takim razie algorytm wyliczenia kosztu uzyskania... no i
    jaka jest kwota graniczna..?

    --
    Z pozdrowieniami

    Marian Guc GG:812853

  • 2. Data: 2003-03-25 07:06:05
    Temat: Re: Jaki jest kosz uzyskania przychodu?
    Od: "KK" <p...@g...pl>

    "Marian Guc" <m...@p...wp.pl> wrote in message
> [...]
    > równocześnie.
    > 3. Jak jest w takim razie algorytm wyliczenia kosztu uzyskania... no i

    Jesteś pracodawcą, czy pracownikiem ?

  • 3. Data: 2003-03-25 07:23:34
    Od: Marian Guc <m...@p...wp.pl>

    KK wrote:

    > Jesteś pracodawcš, czy pracownikiem ?

    Akurat to nie mnie dotyczy.. ale chodzi o pracownice..

    --
    Z pozdrowieniami

    Marian Guc GG:812853

  • 4. Data: 2003-03-25 07:39:07
    Od: "KK" <p...@g...pl>

> [...]
    > co pracuje.
    > I tutaj moje pytania:
    > 1. Do końca roku miał nadal naliczany podwyższony kosz uzyskania

    Nie.
    A zgłosił w zakładzie pracy zmianę adresu i wniosek o nienaliczanie wyższych
    kosztów?

> [...]
    > równocześnie.
    > 3. Jak jest w takim razie algorytm wyliczenia kosztu uzyskania... no i

    ----------------------------
    w przypadku uzyskiwania przychodów z więcej niż jednego stosunku pracy
    (stosunków pokrewnych), jeżeli miejsce stałego lub czasowego zamieszkania
    podatnika jest położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład
    pracy i podatnik nie uzyskuje dodatku za rozłąkę limit wynosi 2.165 zł 90
    gr.
    -----------------------------
    Powinieneś zsumować kup z obu pit-ów. Jeżeli kwota wyszła wyższa to obniżasz
    ją do tego limitu.

    ----------------------
    Teraz zrób taki eksperyment.
    od stycznia do sierpnia policz sobie limit miesięczny - 122.33 gr ( koszty
    związane z dojazdami)
    a od września do grudnia - 96.26 (już bez dojazdów).
    Tak właśnie z obu umów powinieneś mieś wyliczone kup poprawnie. I zobacz co
    ci wyszło.
    Ty zapewne masz 12 * 122.33.
    -----------------
    I co ci wyszło, bo mnie 2727.36 z obu umów. Czyli i tak przekraczasz limit.
    Wniosek. Nawet jakbyś teraz chciał przeliczać pity-11 to i tak wyjdzie, że
    przekraczasz limit.
    Czyli US nie może postawić ci zarzutu, że zawyżyłeś koszty.
    ----------------
    Co ciekawsze, gdyby z obu zakładów naliczali ci normalne koszty 2 * 12 *
    96.26 = 2310.24 to i tak już przekraczasz limit.
    Wniosek nr 2. Nie ważne co ci wpisali w pit-11 i tak musisz wpisać 2165.90
    ---------------
    Uwaga.
    Zakładałem, że obie umowy były przez cały rok.
    jeśli tak nie było, to wtedy możesz nie załapać się na górny limit i trzeba
    już uważać.
    Ale jasnowidzem to ja nie jestem.

  • 5. Data: 2003-03-25 08:10:12
    Od: Marian Guc <m...@p...wp.pl>

    KK wrote:

> [...]
    > Zakładałem, że obie umowy były przez cały rok.
    > jeśli tak nie było, to wtedy możesz nie załapać się na górny limit i trzeba

    Dzieki za wyliczenia...
    Ale jest jeszcze gorzej...
    Jedna umowa (podstawowka) jest od czerwca .. i to na pol etatu. Jak to wtedy
    wyglada?
    Rozumiem, ze trzeba przeliczyc. Ale czy nadal obowiazuje stawka 2165.90 jako
    maksymalna
    kwota odliczenia kosztu (mimo iz od wrzesnia juz nie dojezdza)? Bo gdyby nie
    dojeżdżała to kwota
    byłaby równa 1732.72..

    I jescze jedno pytanko:
    Jakie były maksymalne kwoty uzyskania dla roku 2001?
    a) dwie umowy o prace - bez dojazdów
    b) dwie umowy o prace - z dojazdami?

    --
    Z pozdrowieniami

    Marian Guc GG:812853

  • 6. Data: 2003-03-25 09:04:30
    Od: "KK" <p...@g...pl>

    > Dzieki za wyliczenia...
    > Ale jest jeszcze gorzej...
    > Jedna umowa (podstawowka) jest od czerwca .. i to na pol etatu. Jak to
    wtedy
    > wyglada?

    Pół etatu nie ma nic do rzeczy. Koszty są takie jak podałem.
    96.26 bez dojazdów i 120.33 z dojazdami.
    czyli powinno być (czerwiec, lipiec sierpień) 3*120.33 + (reszta) 4* 96.26
    plus
    styczen-sierpien 8*120.33 + 4*96.26
    razem 2093.71
    O tu już się na limit nie łapiesz.
    Zapewne koszty masz policzone wyższe.
    Teraz to już masz problem.

    Pytaj już w US co z tym fantem zrobić. Tej wersji z US nie przerabiałem.
    Czy przeliczać pity i składać korekty w związku z niedopełnieniem przez
    ciebie obowiazku poinformowania pracodawcy o zmianie adresu, czy wystarczy,
    że sam sobie to policzysz (moim zdaniem nie, bo nie ty jesteś od liczenia
    KUP), czy może po prostu olać i tłumaczyć się w czasie kontroli, o ile
    wogóle ktoś do tego dojdzie.

    A przy okazji czy ta podstawówka była od czerwca do grudnia ciągle,. czy
    jedna umowa była na czerwiec, a potem nowa od września.
    Bo wtedy moje wyliczenia są na nic. generelnie dyrektorowi nie wolno
    zatrudnić nauczyciela w ciągu roku na okres wakacji. Albo od września do
    września, a w ciągu roku tylko do końca roku szkolnego. Ale to już nie twój
    problem.

> [...]
    jako
    > maksymalna
    > kwota odliczenia kosztu (mimo iz od wrzesnia juz nie dojezdza)? Bo gdyby

    Nadal masz masz limit 2165.90. To jest po prostu limit. Natomiast
    rzeczywiste kup jeśli nie pracowało się przez cały rok będą niższe, bo
    nalicza się je miesięcznie.
    Generalnie jak masz dobrze policzone pit-11 to sumujesz kwoty i patrzysz,
    czy nie przekraczasz limitów.

    > I jescze jedno pytanko:
    > Jakie były maksymalne kwoty uzyskania dla roku 2001?
    > a) dwie umowy o prace - bez dojazdów
    > b) dwie umowy o prace - z dojazdami?

    Roczne zryczałtowane koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku
    służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy
    nakładczej, nie
    mogą przekroczyć:
    w przypadku uzyskiwania przychodów z jednego stosunku pracy (stosunków
    pokrewnych) - 1.110 zł 72 gr (92 zł 56 gr miesięcznie),
    w przypadku uzyskiwania przychodów z więcej niż jednego stosunku pracy
    (stosunków pokrewnych) - 1.666 zł 08 gr,
    w przypadku uzyskiwania przychodów z jednego stosunku pracy (stosunków
    pokrewnych) jeżeli przysługuje podwyższenie kosztów o 25% w związku z
    zamieszkiwaniem poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy -
    1.388 zł 40 gr (115 zł 70 gr miesięcznie),
    w przypadku uzyskiwania przychodów z więcej niż jednego stosunku pracy
    (stosunków pokrewnych) jeżeli przysługuje podwyższenie kosztów o 25% w
    związku z zamieszkiwaniem poza miejscowością, w której znajduje się
    zakład pracy - 2.082 zł 60 gr.

  • 7. Data: 2003-03-25 13:51:49
    Od: Marian Guc <m...@p...wp.pl>

    KK wrote:

> [...]
    > (stosunków pokrewnych) jeżeli przysługuje podwyższenie kosztów o 25% w
    > zwišzku z zamieszkiwaniem poza miejscowościš, w której znajduje się

    Uff udalo sie. Suma kosztow z obu umów byla na kwote 1700 (z groszami)..

    Jeszcze raz serdeczne dzieki za pomoc :))
    --
    Z pozdrowieniami

    Marian Guc GG:812853