    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Jeszcze raz sprzedaż samochodu używanego z VAT ZW
    Date: Wed, 6 Jun 2007 16:28:14 +0200

    On Wed, 6 Jun 2007, Maciek wrote:

    > Witam
    >
    > Jeszcze raz pozawracam głowę sprzedażą używanego samochodu osobowego,
    > będącego ŚT firmy, z VAT'em ZW. Niestety problem jest chyba poważny, bo co
    > księgowy to nie wie, co robić (albo nie zna rozporządzenia, albo nie wie jak
    > coś tam interpretować).

    Erhm... a za co mu płacą? ;>

    > Jak wiadomo można dokonać takiej sprzedaży, tzn. ze stawką ZW (minister
    > finansów wydał odpowiednie rozporządzenie) jeśli samochód jest użytkowany w
    > firmie minimum 6 miesięcy. Korekcie podlega także VAT odliczony przy zakupie
    > jeśli ŚT był używany w firmie krócej niż 5 lat.
    >
    > I teraz pytania:
    >
    > 1. Czy to rozporządzenie stosuje się tylko do samochodów kupionych przez
    > firmy w trakcie obowiązywania znowelizowanej ustawy o VAT (czyli od marca
    > 2004), czy też samochody kupione wcześniej też można sprzedać ze stawką ZW?

    AFAIR w przepisach nie ma żadnej regulacji "działającej wstecz".
    Bez znaczenia kiedy kupiony (nie licząc tych 6 miesięcy od nabycia).

    > 2. Czy sprzedaż ŚT ze stawką ZW ma jakiś niekorzystny wpływ dla
    > sprzedającego, np. zmusza podatnika stosującego przy sprzedaży tylko stawkę
    > 22% do bawienia się w strukturę sprzedaży, ewentualnie jakieś inne
    > niekorzystne skutki?

    Hm... a kiedy sam oglądałeś ustawę o VAT?
    Sugeruję, że masz zaległości w czytaniu ;), proponuję zacząć od
    dokładnego przeczytania art.90.5:
    +++
    5. Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego
    z dostawy towarów, o których mowa w art. 87 ust. 3, używanych przez
    podatnika na potrzeby jego działalnoœci.
    ---

    Przezornie wyjaśniam, że medal za umiejętne ukrycie w treści ustawy
    informacji że chodzi o ST nie należy się mi, tylko 'tfurcy' tego
    utajnienia :)

    pzdr, Gotfryd