  • 1. Data: 2007-06-06 13:32:52
    Temat: Jeszcze raz sprzedaż samochodu używanego z VAT ZW
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Jeszcze raz pozawracam głowę sprzedażą używanego samochodu osobowego,
    będącego ŚT firmy, z VAT'em ZW. Niestety problem jest chyba poważny, bo
    co księgowy to nie wie, co robić (albo nie zna rozporządzenia, albo nie
    wie jak coś tam interpretować).

    Jak wiadomo można dokonać takiej sprzedaży, tzn. ze stawką ZW (minister
    finansów wydał odpowiednie rozporządzenie) jeśli samochód jest
    użytkowany w firmie minimum 6 miesięcy. Korekcie podlega także VAT
    odliczony przy zakupie jeśli ŚT był używany w firmie krócej niż 5 lat.

    I teraz pytania:

    1. Czy to rozporządzenie stosuje się tylko do samochodów kupionych przez
    firmy w trakcie obowiązywania znowelizowanej ustawy o VAT (czyli od
    marca 2004), czy też samochody kupione wcześniej też można sprzedać ze
    stawką ZW?

    2. Czy sprzedaż ŚT ze stawką ZW ma jakiś niekorzystny wpływ dla
    sprzedającego, np. zmusza podatnika stosującego przy sprzedaży tylko
    stawkę 22% do bawienia się w strukturę sprzedaży, ewentualnie jakieś
    inne niekorzystne skutki?

    Maciek

  • 2. Data: 2007-06-06 14:28:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 6 Jun 2007, Maciek wrote:

> [...]
    > księgowy to nie wie, co robić (albo nie zna rozporządzenia, albo nie wie jak

    Erhm... a za co mu płacą? ;>

> [...]
    > 2004), czy też samochody kupione wcześniej też można sprzedać ze stawką ZW?

    AFAIR w przepisach nie ma żadnej regulacji "działającej wstecz".
    Bez znaczenia kiedy kupiony (nie licząc tych 6 miesięcy od nabycia).

> [...]
    > sprzedającego, np. zmusza podatnika stosującego przy sprzedaży tylko stawkę
    > 22% do bawienia się w strukturę sprzedaży, ewentualnie jakieś inne

    Hm... a kiedy sam oglądałeś ustawę o VAT?
    Sugeruję, że masz zaległości w czytaniu ;), proponuję zacząć od
    dokładnego przeczytania art.90.5:
    +++
    5. Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego
    z dostawy towarów, o których mowa w art. 87 ust. 3, używanych przez
    podatnika na potrzeby jego działalnoœci.
    ---

    Przezornie wyjaśniam, że medal za umiejętne ukrycie w treści ustawy
    informacji że chodzi o ST nie należy się mi, tylko 'tfurcy' tego
    utajnienia :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-06-06 15:04:39
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):
    > Erhm... a za co mu płacą? ;>
    Ja nie wiem - to nie moi księgowi, ale zazwyczaj natykam się na takich
    jak się okazuje, że chcę od kogoś kupić samochód, ten ktoś prowadzi
    działalność gospodarczą i koniecznie chce sprzedać za określoną
    (sporą) cenę netto + vat 22%, "bo inaczej się nie da".

    > AFAIR w przepisach nie ma żadnej regulacji "działającej wstecz".
    > Bez znaczenia kiedy kupiony (nie licząc tych 6 miesięcy od nabycia).
    No to może gdzieś ukryty jest zapis, że skoro rozporządzenia dotyczą
    konkretnej ustawy, to można je stosować tylko do rzeczy zakupionych
    zgodnie z tą konkretną ustawą, a nie jej wcześniejszą wersją? ;-)

    > Hm... a kiedy sam oglądałeś ustawę o VAT?
    No niedawno, ale ja się nie jestem w stanie nauczyć jej na pamięć ;-)

    > Sugeruję, że masz zaległości w czytaniu ;), proponuję zacząć od
    > dokładnego przeczytania art.90.5:
    O! Dzięki - dobrze wiedzieć, że jest taki przepis ;-)

    > Przezornie wyjaśniam, że medal za umiejętne ukrycie w treści ustawy
    > informacji że chodzi o ST nie należy się mi, tylko 'tfurcy' tego
    > utajnienia :)
    Bo to był pewnie agent SB ;-)

    Maciek

  • 4. Data: 2007-06-06 18:43:26
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    Za księgowanie ?????
> [...]
    > działalność gospodarczą i koniecznie chce sprzedać za określoną
    > (sporą) cenę netto + vat 22%, "bo inaczej się nie da".
    Masz swoich ksiegowych ?????????????
    > Bo to był pewnie agent SB ;-)
    >
    > --
    > Pozdrawiam
    > Maciek
    Mamy dwa warunki wynikajace z przepisów . Jeśli miał prawo odliczyć a nie
    minęło co miało minąć to - VAT-cik. Jeśli nie miał prawa odliczyć to po 6
    miesiącach sprzedaż w stawce ZW.(nawet jeśli odliczył) :-))))) (uwaga Gotfryd -
    to jest opatrzone " uśmiechem".

    Pzdr- Kriss

  • 5. Data: 2007-06-06 20:44:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > No to może gdzieś ukryty jest zapis, że skoro rozporządzenia dotyczą
    > konkretnej ustawy, to można je stosować tylko do rzeczy zakupionych zgodnie
    > z tą konkretną ustawą, a nie jej wcześniejszą wersją? ;-)

    :)
    Ale DZISIEJSZEJ sprzedaży dotyczy DZISIEJSZA ustawa :)

    > No niedawno, ale ja się nie jestem w stanie nauczyć jej na pamięć ;-)

    Ja też nie :) - tylko wybrane "haczyki" się kodują, niestety dużo ich :(

    > Bo to był pewnie agent SB ;-)

    E, od utajniania to chyba są DZISIEJSZE instytucje ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-06-06 20:49:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 6 Jun 2007, Kriss wrote:

    > Za księgowanie ?????

    Co racja to racja.
    Z tego wniosek, że powinien powiedzieć "nie wiem" a nie trzymać
    się kurczowo tezy że "ma być 22%"!

    > minęło co miało minąć to - VAT-cik. Jeśli nie miał prawa odliczyć to po 6
    > miesiącach sprzedaż w stawce ZW.(nawet jeśli odliczył) :-))))) (uwaga Gotfryd -
    > to jest opatrzone " uśmiechem".

    Uwagę przyjąłem!
    A Ty się może aż tak nie przejmuj, że czasami się czepiam, wyraźnie
    brakuje Maddy - kilka razy by "mimozy" poleciały i poziom uodpornienia
    na czepialstwo wróciłby do normy ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-06-06 20:54:52
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Kriss napisał(a):
    > Masz swoich ksiegowych ?????????????
    A gdzieś napisałem, że mam??? :-D

    > Mamy dwa warunki wynikajace z przepisów . Jeśli miał prawo odliczyć a nie
    > minęło co miało minąć to - VAT-cik.
    Pisząc "co miało minąć" masz na myśli 6 miesięcy, czy 5-letni okres
    korekty? Bo o ile dobrze rozumiem, to nawet jeśli nie minęło 5 lat,
    można sprzedać taki samochód w stawce ZW, tylko trzeba skorygować
    odliczony VAT.

    Maciek

  • 8. Data: 2007-06-06 21:14:18
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    > :)
    > Ale DZISIEJSZEJ sprzedaży dotyczy DZISIEJSZA ustawa :)
    No logicznie by tak człowiek rozumował, ale logiką to u nas z Urzędem
    Skarbowym chyba jeszcze nikt nie powalczył ;-)

    > E, od utajniania to chyba są DZISIEJSZE instytucje ;)
    Widocznie w tym przypadku liczą się nawyki ;-)

    Maciek