  • 1. Data: 2011-09-10 16:56:14
    Temat: KPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem!
    Od: Stephen ÓM <s...@g...com>

    Witam wszystkich,

    Czytałem godzinami, żeby znaleźć rozwiązanie na ten problem. Większość
    rozwiązań w necie i w tej grupie dotyczy sytuacji podobnych do mojej,
    ale nie ta sama. Prawie rozumiem jak powinno wyglądać rozwiązanie w
    moim przypadku, ale chciałbym mieć trochę więcej pewności zanim coś
    napiszę w Świętej Księdzy. Na pewno też któs inny może skorzystać z
    tej rozmowy, nie możliwe, że jestem jedynym w tej sytuacji :). Chociaż
    możliwe, jestem pierwszym cudzoziemcem, który tak zagłębiał się w
    dokładnym tym tematem. Szkoda, wolałbym być dziesiątym i po prostu
    znaleźć gotowe rozwiązanie w necie :-). Dlatego piszę raczej
    szczegółowo, żeby to co napiszę może pomagać przyszłych poszukiwaczy.
    Ale też szukam poradę.

    Sytuacja: DG jednoosobowa, KPiR, i jestem nievatowcem. Dla jasności:
    mieszkam w Polsce. Dostarczam usługi związane z tłumaczeniem (nie jest
    dokładnie tłumaczenie, ale prościej jest w taki sposób opisać).
    Klienci coraz więcej poza Polski w UE i poza. Część klientów jest w
    stanie zapłacić wyłącznie przez PayPal.

    Mam NIP-EU i do tej pory poradziłem się z importem usługi (np. google
    adwords, którego faktury są w PLN, więc prościej jest): Fatkura w kol.
    13 (np. na reklamy), VAT-9M (nie będąc vatowcem), zapłacę te 23% US-
    owi, koszt tego VATu na dowodzie wewnętrznym zaksięgowanym w kol. 13
    (bo jeszcze raz, nie jestem vatowcem, i VAT jest dla mnie kosztem
    osiągnięcia przychodów). Dobrze, to proste..... albo co najmniej już
    mi znane.

    Też rozumiem co mam robić jak zagraniczny klient zapłaci mi przelewem
    na polskim koncie w PLN. Rachunek jest w EUR (albo USD albo
    cokolwiek), i też z kwotą przewalutowaną na PLN według średniego
    kursu NBP poprzedniego dnia, i jak środki pojawią się w PLN na koncie,
    jeszcze raz DW z "różnicą kursowym do racunku XX" w kol. 8 (w razie
    dodatniej różnicy) albo 13 (ujemniej), udokumentowany potwierdzeniem
    banku.

    Z PayPal głównie jest podobne do tych sytuacji, ale trochę bardziej
    zawiłe. 2 problemy: 1. Waluta. 2. Prowizja. Sedna sprawy jest to, że
    PayPal nie wystawia faktur albo żadnych papierków, więc jak
    udokumentować walutę i prowizję?

    Powiedzmy, że wystawię rachunek na klienta. Kwota 40 EUR. Na rachunek
    kwota w PLN (według wczorajszego kursu NBP = powiedzmy 4,3193) jest
    172 PLN. Płaca mi przez PayPal. Na stronie "Szczegóły transakcji", mam
    coś takiego:

    Płatność otrzymana (unikatowy numer identyfikacyjny transakcji:
    XXXXXXXX)
    Brutto: EURO 40,00 EUR
    Opłata: -EURO 1,91 EUR
    Netto: EURO 38,09 EUR

    (Przy okazji, na mam 'konta' na PP w EUR, i w taki sposób
    automatycznie zmienia się kwota w EUR na PLN - to mi pasuje, ale na
    pewno nie wszystkim).

    Operacje przewalutowania:
    saldo EUR obciążone: -38,09 EUR
    saldo PLN uznane: 159,59 PLN

    wiec kurs faktyczny = 4,1898.

    PROBLEMY:

    (1) WALUTA. Gdzyby to byłoby zwykły bank, wydrukowałbym stronę
    "szczegóły transakcji", zszyłbym do DW tłumaczając że to różnica
    kursowa do fatkury, o wysokości 172 - 159,59 = 12,41, zaksięgowałbym w
    tym przypadku (bo różnica ujemna) w kol. 13.

    Mogę robić to samo wydrukując stronę "szczegóły transakcji" PayPal'a?

    Musi być sposób na to, bo mam (moim zdaniem) obowiązek udokumentować
    różnice kursowy. Gdyby takie różnicy zawsze byłyby ujemne, chyba
    mógłbym je zignorować i pokryć te koszty sam, ale skoro jest też
    możliwość, że zarobię parę grosz na to, muszę dać US-owi jego udział
    tych groszy... (ludzie w moim kraju nie wierzyliby, że trzeba robić
    takich rzeczy kiedy chodzi o parę groszy, ale już przyzwyczaiłem się
    do polskiej rzeczywistości :-)

    (2) PROWIZJA. Mogę też skorzystać z strony 'Szczegóły transakcji',
    żeby udokumentować prowizję? Np. jeśli gromadzę wszystkich takich
    wydruków przez m-c i dodać do nic DW z obliczniem całą wartością tych
    prowizji?

    Jasne, że mogę po prostu zapomieć o prowizjiach i poryć koszt sam.
    Ale.... to jest import usług, nie? Więc może muszę postępować w sposób
    podobny do tego w.w. z google adwords? Ale może nie będzie VAT, bo to
    jest usługa finansowa, więc zwolniona, nie? Czy mam wypełnić DW na
    0,00 zł :) albo inaczej udokumentować ten zupełnie próżny dla US
    import usług? Choć w końcu te prowizji nie są tak małe, i wolałbym je
    rzucić do koszty, jeśli jest sposób...

    Na tym punkcie raczej tracę wątek. Możliwości pomnażają się i nie mam
    pojęcia jak ucieć z labiryntu. Ratunku!

    Stiofán

  • 2. Data: 2011-09-10 17:04:12
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    > Z PayPal głównie jest podobne do tych sytuacji, ale trochę bardziej
    > (1) WALUTA. Gdzyby to byłoby zwykły bank, wydrukowałbym stronę
    > "szczegóły transakcji"

    PayPal to jest zwykly bank.

  • 3. Data: 2011-09-10 17:32:21
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 10.09.2011 18:56, Stephen ÓM wrote:

> [...]
    > (bo jeszcze raz, nie jestem vatowcem, i VAT jest dla mnie kosztem
    > osiągnięcia przychodów). Dobrze, to proste..... albo co najmniej już

    Wygląda OK (z dokładnością do tego dowodu wewętrznego - ale że kontrole
    się nie czepiają to nie ma co się wgłębiać w temat), przy czym na
    zagadnieniu "nieVATowiec + NIP-EU" się nie znam więc zakładam że masz to
    sprawdzone. Chociaż chyba akurat do importu usług nie ma to znaczenia.

> [...]
    > jeszcze raz DW z "różnicą kursowym do racunku XX" w kol. 8 (w razie
    > dodatniej różnicy) albo 13 (ujemniej), udokumentowany potwierdzeniem

    Zgadza się, przy czym j.w. ten dowód wewnętrzny to raczej wyrób polskiej
    myśli technicznej niż przepisów - w tym przypadku dowodem księgowym jest
    ów wyciąg bankowy.

> [...]
    > zawiłe. 2 problemy: 1. Waluta. 2. Prowizja. Sedna sprawy jest to, że
    > PayPal nie wystawia faktur albo żadnych papierków, więc jak

    Wydrukiem - tak jak z każdego innego banku.

> [...]
    > coś takiego:
    >
    > Płatność otrzymana (unikatowy numer identyfikacyjny transakcji:

    I to drukujesz, może być dwa razy dla jasności. Jeden wydruk dokumentuje
    różnice kursowe na tych 40EUR, drugi - prowizję 1,91EUR.

    > Operacje przewalutowania:
    > saldo EUR obciążone: -38,09 EUR
    > saldo PLN uznane: 159,59 PLN

    I to też drukujesz- masz tu trzecia operację - różnice kursowe od
    środków własnych.

    > wiec kurs faktyczny = 4,1898.

    A to akurat nie ma znaczenia bo różnice kursowe liczysz tu jako 159,59 -
    38,09 * kurs_poprzedni.

> [...]
    > tym przypadku (bo różnica ujemna) w kol. 13.
    >
    > Mogę robić to samo wydrukując stronę "szczegóły transakcji" PayPal'a?

    IMHO tak - sam tak robię, z błogosławieństwem doradcy podatkowego.

    > Musi być sposób na to, bo mam (moim zdaniem) obowiązek udokumentować
    > różnice kursowy.

    Dowodem księgowym jest dokument bankowy - tutaj wydruk z PayPal.

    > (ludzie w moim kraju nie wierzyliby, że trzeba robić
    > takich rzeczy kiedy chodzi o parę groszy, ale już przyzwyczaiłem się
    > do polskiej rzeczywistości :-)

    Kraj dla zaawansowanych ;-)

> [...]
    > żeby udokumentować prowizję? Np. jeśli gromadzę wszystkich takich
    > wydruków przez m-c i dodać do nic DW z obliczniem całą wartością tych

    J.w. - DW są niepotrzebne do niczego, a trzymając się ściśle
    rozporządzenia do KPiR wystawiasz je nieprawidłowe (co jednak nie ma
    znaczenia w praktyce).

> [...]
    > podobny do tego w.w. z google adwords? Ale może nie będzie VAT, bo to
    > jest usługa finansowa, więc zwolniona, nie?

    Tak, IMHO ta prowizja to usługa finansowa zwolniona z VAT - ale na
    fakturze wewnętrznej musisz ją wykazać (sztuka dla sztuki no ale cóż).

    > Czy mam wypełnić DW na
    > 0,00 zł :) albo inaczej udokumentować ten zupełnie próżny dla US
    > import usług?

    Rozumiem że chodzi Ci o wrzucenie w koszty VATu od prowizji? Skoro ten
    VAT wynosi 0,00zł, to nie ma czego wrzucać w koszty i koniec problemu.

    > Na tym punkcie raczej tracę wątek. Możliwości pomnażają się i nie mam
    > pojęcia jak ucieć z labiryntu. Ratunku!

    Może wyjazd z tego bagienka ;) ?

    Tomek

  • 4. Data: 2011-09-12 16:51:37
    Od: Stephen ÓM <s...@g...com>

    Witam!

    Dziękuję za odpowiedź, bardzo pomocna jest.

    > na zagadnieniu "nieVATowiec + NIP-EU" się nie znam więc zakładam że masz to
    > sprawdzone. Chociaż chyba akurat do importu usług nie ma to znaczenia.

    Sprawdziłem procedurę (zapłaty VATu) w USie, ale co do DWów - raczej
    nie.

    > Zgadza się, przy czym j.w. ten dowód wewnętrzny to raczej wyrób polskiej
    > myśli technicznej niż przepisów - w tym przypadku dowodem księgowym jest
    > ów wyciąg bankowy.

    Rozumiem.

> [...]
    > różnice kursowe na tych 40EUR, drugi - prowizję 1,91EUR.
    > I to też drukujesz- masz tu trzecia operację - różnice kursowe od

    Ok, chyba rozumiem, ale wydaję mi się bardzo skomplikowane (wiem,
    będzie prościej jak przyzwyczaję się). Tu jest mój obecny pomysł tego,
    jak ma wyglądać całość, wraz z moimi wątpliwościami:

    1. Na dacie 02.09.2011, wystawiam fakturę na 100 EUR, według kurs
    średni NPB z 01.09, to 500 zł. (powiedzmy) - kwota w zł. też napisana
    na faktura, oczywiście. Wpiszę do księgi jako przychód 500 zł.

    2. Na 06.09, klient płaci 100 EUR. Paypal bierze powiedzmy 5 EUR na
    prowizję, i 95 EUR mi pozostają. Na wyruk operacji piszę na wszelki
    wypadek, że 'kurs NBP (tego?=06.09) dnia = 4,5' i księguję jako koszt
    4,5*5=22,5 PLN. Mogę zaksięgować każdy wydruk o prowizje oddzielnie,
    ale czy też jest opcja gromadzić wszystkie tych prowizji i zaksięgować
    raz w m-c?

    3. Ok, prowizja załatwiony. Teraz ruszymy do samego osiągnięcia
    środków. Ani kurs NBP ani wartość w PLN tych 100 EUR w tym momencie
    nie jest mi dany PayPala, bo to nie jest przewalutowane, tylko
    osiągniecie. Ale powiedzmy że kurs NBP (w dniu otrzymania?=06.09) jest
    j.w. 4,5 więc to liczy się jako 95*4,5 = 427,50 zł. W tym momencie
    wpisuję koszt 50zł (500-427,50=72,50, ale już wpisaliśmy jako koszt
    22,50 tych). w księdzy dokumentając wydrukiem paypala? Ale wydruk nie
    zawiera info o kursie, więc jest dowodem tylko daty otrzymania
    środków, według której można znaleźć kurs NBP (ewentualnie w trakcie
    kontroli, ale można też napisać na dokumentu w momencie wydruku).

    4. Potem jest przewalutowanie według kursu PayPala, - powiedzmy, że
    trochę czasu już mineło i poza tym kurs PP jest gorszy od kursu NBP,
    więc za te 100 EUR mam tylko 410 zł. Więc wydrukuję stronę z info o
    tym, i wpisuję do księgi jako kolejny koszty - tym razem 40 zł (450 z
    poprzedniej korekty minus 410).

    Tak ma być?

    A jeśli teraz mówię, że na moim głównym koncie PP nie mam możliwość
    otrzymywać waluty - tylko PLN? (Mógłbym mieć taką możliwość, ale chyba
    upraszcza sytuację). Znaczy, że w momencie osiągniecia środków, waluta
    jest przewalutowanie automatyczne na PLN, więc w.w. kroki 3. i 4.
    występują jednocześnie, i nie ma możliwość zmiany kursowy między nimi,
    i wydaję mi się, że waluty nigdy nie mam na koncie. ALE (tak, jeszcze
    jedno 'ale'), krok 1. - prowizja - się dzieje w EUR!

    Więc w moim przypadki, każdy z 4 elementy operacji - uznanie,
    przewalutowanie (-EUR), przewalutowanie (+PLN) i podsumowanie - pojawi
    się w wyciągu jako oddzielna operacje, ale ich strony 'szczegóły
    transakcji' zawierają dokładnie tą samą informację, w tablach takich:

    Pierwotna tranakcja:
    6 wrz. 2011 | Płatność od NAZWISKO | Brutto EUR40 | Opłata EUR5 |
    Netto EUR95

    Transakcje powiązane:
    6 wrz. 2011 | Przeliczenie waluty | Brutto -EUR95 | Opłata EUR0 |
    Netto -EUR95 |
    6 wrz. 2011 | Przeliczenie waluty | Brutto +PLN427,50 | Opłata EUR0 |
    Netto +PLN427,50 |

    I pierwotna transakcja jest zawsze (dla każdy z 4 'operacji' na
    wyciągu) tą 'Płatnością od klienta', więc wydaje mi się, że faktycznie
    nie ma oddzielonych transackcji (płatność, obciążenie salda EUR,
    uznanie salda PLN, podsumowanie), i wszystko jest część jednej
    tranakcji - co ma jakiś sense, bo nie mam 'konta' walutowego.

    Ze względu na to, proponuję uproszczoną wersję procedury:

[...]

    4,5*5=22,5 PLN. (I jeszcze raz zastanawiam się, że muszę zaksięgować
    każdy wydruk z prowizją oddzielnie, ale czy też jest opcja gromadzić
    wszystkie tych prowizji i zaksięgować raz w m-c?

    3. Potem jest automatyczne przewalutowanie według kursu PayPala. To
    się dzieje w momencie osiągnięcia środków, wieć (jak w 3. kroku
    pierwszej wersji procedury) ale tym razem nie jest NBPowe 4,5, ale
    (prawopodobnie gorszy) PayPalski wariant - powiedzmy 4,4. Więc zamiast
    95 EUR mam 95*4,4 = 418 PLN. To jest o 82 PLN mniej niż na rachunku,
    ale 22,5 tych już wpisałem w księdzy jako prowizja, więc teraz wpisuję
    82-22,5= 59,50 PLN jako ujemna różnica kurowa (koszt) w księdzy,
    dokumentując wydruk - który zawiera dokładnie tą samą informację jak
    wydruk w krok 2.

    Może być?

    > IMHO tak - sam tak robię, z błogosławieństwem doradcy podatkowego.

    Co za ulgę!

    > Kraj dla zaawansowanych ;-)

    Właśnie tak. I kto wiedziałby, że w Polsce piesi czekają na zielone,
    nawet gdy nie ma samochodów :).

    > Tak, IMHO ta prowizja to usługa finansowa zwolniona z VAT - ale na
    > fakturze wewnętrznej musisz ją wykazać (sztuka dla sztuki no ale cóż).

    Na jakim 'fakturze wewnętnym'? W przypadku google adwords - ich
    faktura jest w PLN, więc wpisuję koszt bezpośrednio do księgi, potem
    płacę VAT USowi (w swoim dziwnym sposób bo jestem nievatowcem z NIP-
    EU), i wydruk potwierdzający opłaty wpisuję jak koszt (może z DW, ale
    nie trzeba). Nie ma FW. Teraz jednak widzę z różnych dyskusji, że
    nievatowcy w tej sytuacji powinni wystawiać FW, a nie DW. Ciekawe, że
    mój program księgowy nie pozwala mi wystawiać FW, bo nie jestem
    vatowcem :). Dobrze, sprawdzę o co chodzi. Ale rozumiem dobrze, że ta
    FW będzie zawierać coś takiego: usługi finansowej - brutto 22,50 -
    stawka ZW - VAT 0 - Netto 22,50? (te 22,50 = kwota prowizji po
    przewalutowaniu), i że zszywam ją do jeszcze jednego wydruku z paypala
    potwierdziającego wyskości prowizji, i wisuję ... gdzie? (Chyba jest
    oczywisty, że nie mam bladego pojęcia o tych fakturach
    wewnętrznych :))

    > Może wyjazd z tego bagienka ;) ?

    A zanim się dowiem jak poradzić sobie z tyle fascynującymi elementami
    prawa podatkowego?!

    Dzięki za poradę:)

    S.

  • 5. Data: 2011-09-12 18:35:30
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 12.09.2011 18:51, Stephen ÓM wrote:

> [...]
    > średni NPB z 01.09, to 500 zł. (powiedzmy) - kwota w zł. też napisana
    > na faktura, oczywiście. Wpiszę do księgi jako przychód 500 zł.

    Tak, przy czy odnośnie przychodu w PIT data wystawienia ma znaczenie
    drugorzędne - liczy się data wykonania usługi (data sprzedaży). I jeśli
    obie daty się pokrywają (wystawienia i sprzedaży), wtedy jest tak jak
    napisałeś.

> [...]
    > prowizję, i 95 EUR mi pozostają. Na wyruk operacji piszę na wszelki
    > wypadek, że 'kurs NBP (tego?=06.09) dnia = 4,5' i księguję jako koszt

    Skoro klient płaci 100EUR dn. 6/09, to tego dnia masz różnice kursowe
    przychodowe dla tych 100EUR: 100EUR*kurs_z_5_09 - 500zł

    Następnie PayPal bierze 5 EUR, czyli koszt wynosi 5 EUR * kurs_z_5_09

    Notabene, gdyby PayPal pobrał te 5 EUR dzień później (czyli 7/09), to
    wtedy musiałbyś jeszcze przeliczyć dla tych 5EUR różnicę kursową
    pomiędzy 6/09 a 7/09 - jeśli tego nie "widzisz" to chętnie wyjaśnię na
    konkretnych liczbach.

    > Mogę zaksięgować każdy wydruk o prowizje oddzielnie,
    > ale czy też jest opcja gromadzić wszystkie tych prowizji i zaksięgować
    > raz w m-c?

    Formalnie - nie można (chyba że Gotfryd rzuci paragrafem ;)). W praktyce
    - to zależy od konkretnego kontrolera.

    (KPiR to jest twór mający swój początek w okolicach 1989, wtedy się
    pieczętowało strony w Urz. Skarbowym i w ogóle była to niemal święta
    księga. No i sporo z tego zostało do dzisiaj)

> [...]
    > osiągniecie. Ale powiedzmy że kurs NBP (w dniu otrzymania?=06.09) jest
    > j.w. 4,5 więc to liczy się jako 95*4,5 = 427,50 zł.

    O tym było wyżej - najpierw masz różnicę kursową na 100 EUR, a potem
    jest prowizja.

    > w księdzy dokumentając wydrukiem paypala?

    Tak

    > Ale wydruk nie zawiera info o kursie, więc jest dowodem tylko daty otrzymania
    > środków, według której można znaleźć kurs NBP (ewentualnie w trakcie
    > kontroli, ale można też napisać na dokumentu w momencie wydruku).

    Póki nie ma przewalutowania to tylko kursy NBP się liczą (przynajmniej
    ja mam taką wiążącą interpretację, bo temat jest kontrowersyjny ze
    względu na wątpliwą precyzję art. 24c.4 updof).

> [...]
    > więc za te 100 EUR mam tylko 410 zł. Więc wydrukuję stronę z info o
    > tym, i wpisuję do księgi jako kolejny koszty - tym razem 40 zł (450 z

    Tak, tyle że formalnie rzecz biorąc liczy się to na odwrót (to co masz
    minus to co było): 410 - 450 = -40. Wyszło ujemnie, więc do kosztów.

> [...]
    > i wydaję mi się, że waluty nigdy nie mam na koncie. ALE (tak, jeszcze
    > jedno 'ale'), krok 1. - prowizja - się dzieje w EUR!

    Masz więc różnice kursowe przychodowe dla 100 EUR, potem prowizję 5 EUR,
    potem różnice kursowe od środków własnych dla pozostałych 95 EUR i potem
    już nie ma żadnych różnic bo sa tylko złotówki. Zgadza się?

> [...]
    > się w wyciągu jako oddzielna operacje, ale ich strony 'szczegóły
    > transakcji' zawierają dokładnie tą samą informację, w tablach takich:

    Tym bym się nie zajmował - póki to się dzieje w obrębie jednego dnia i
    jednego kursu NBP to ilośc transakcji w PayPal jest wtórna.

    > Właśnie tak. I kto wiedziałby, że w Polsce piesi czekają na zielone,
    > nawet gdy nie ma samochodów :).

    :)

    > Na jakim 'fakturze wewnętnym'?

    Na tej którą wystawiasz żeby zrobić na jej podstawie ewidencję VAT z
    której to ewidencji wytwarzasz VAT-9 :-)

> [...]
    > nievatowcy w tej sytuacji powinni wystawiać FW, a nie DW. Ciekawe, że
    > mój program księgowy nie pozwala mi wystawiać FW, bo nie jestem

    FVAT wewnętrzna jest tylko do VATu, do KPiR jej nie wpisujesz.

> [...]
    > potwierdziającego wyskości prowizji, i wisuję ... gdzie? (Chyba jest
    > oczywisty, że nie mam bladego pojęcia o tych fakturach

    Później jeszcze o tym napiszę bo ten post już jest i tak kolumbryniasty :-)

    > A zanim się dowiem jak poradzić sobie z tyle fascynującymi elementami
    > prawa podatkowego?!

    Haha ;)

    > Dzięki za poradę:)

    O nie nie, to nie porada tylko luźna wymiana doświadczeń.
    50k nie mam zamiaru "zarobić" ;)

    Tomek

  • 6. Data: 2011-09-13 06:08:42
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 12 Sep 2011 20:35:30 +0200, tomek napisał(a):

    > (KPiR to jest twór mający swój początek w okolicach 1989, wtedy się
    > pieczętowało strony w Urz. Skarbowym i w ogóle była to niemal święta
    > księga. No i sporo z tego zostało do dzisiaj)

    Pamiętam walającą się gdzieś u dziadka księgę o takim tytule gdzieś z
    początku lat 50-tych XX wieku.

  • 7. Data: 2011-09-13 07:37:05
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 13.09.2011 08:08, jureq wrote:

    > Pamiętam walającą się gdzieś u dziadka księgę o takim tytule gdzieś z
    > początku lat 50-tych XX wieku.

    Patrz pan :) Ja kiedyś śledziłem rozporządzenia wstecz - najwyraźniej
    coś mi się pomieszało.

    Tomek

  • 8. Data: 2011-09-13 15:59:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Sep 2011, tomek wrote:

    > Patrz pan :) Ja kiedyś śledziłem rozporządzenia wstecz - najwyraźniej coś mi
    > się pomieszało.

    Pewnie "urwała się ciągłość", z okazji innej podstawy prawnej.
    Za PRL nie było powszechnego opodatkowania podatkiem dochodowym
    dochodów z pracy, rolnictwa itede (rolnictwu tak zostało),
    więc pewnie podstawa prawna do rozporządzenia o KPiR nazywała
    się inaczej.
    Ponieważ "wcześniej" większości nie dotyczyło, wiedza o starej
    postawie nie zachowała się w mądrości ludowej, tak jak to np.
    jest z PoRD :) (do dziś tu i ówdzie nazywanym "kodeksem drogowym")

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2011-09-13 16:31:11
    Od: 'Tom N' <n...@1...dyndns.org.invalid>

    Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.1109131756190.1124@quad>:

    > tak jak to np.
    > jest z PoRD :) (do dziś tu i ówdzie nazywanym "kodeksem drogowym")

    Ja w kwestii formalnej: <http://sjp.pwn.pl/slownik/2471866/kodeks_drogowy>
    W tym Konwencja Wiedeńska, PoRD, szereg innych ustaw oraz multum
    rozporządzeń wydanych na ich podstawie :D

    --
    Tomasz Nycz

  • 10. Data: 2011-09-13 16:34:52
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Gotfryd,

    > Pewnie "urwała się ciągłość", z okazji innej podstawy prawnej.
    > Za PRL nie było powszechnego opodatkowania podatkiem dochodowym
    > dochodów z pracy,

    Jak to nie było? A podatek od wynagrodzeń i wyrównawczy od najwyższych
    dochodów (równiez z pracy!) gdzie zgubiłeś? Dochodowy od umów-zleceń
    razem z "bykowym" zapomniałeś?

    [...]

    --
    Best regards,